• Äldre 13 Jun 02:26
    16591 visningar
    6 svar
    6
    16591

    Betyder "handtvätt" att man kan tvätta i maskinen?!

    har fått en ny klänning jag tänkte ha på midsommar
    vill alltid tvätta nya kläder
    den är flera lager och massor av pärlor på, en fluffig prinsessaktig klänning

    det står handtvätt på, inga grader, bara handtvätt, inga grader

    kan jag köra den i tvättmaskinens handtvättsprogram då? det står in boken om tvättmaskinen (Cylinda sverigetvätten) att deras handtvätt är minst lika skonsamt som handtvätt för hand, men stämmer det?
    (det är 30 grader, 1 timmes tvätt och 400 centrifugvarv)

    eller bör jag tvätta den för hand i en balja istället?
    (tycker det är jobbigt men vill inte riskera att den förstörs) det enda jag tvättar för hand annars är mina bh´s.

  • Svar på tråden Betyder "handtvätt" att man kan tvätta i maskinen?!
  • Äldre 13 Jun 02:35
    #1

    För han! En klänning i flera lager och fullt med pärlor skulle jag inte våga köra i maskin! Är den verkligen smutsig? Annars behöver du ju inte få åt så hårt på den! Dock så behöver du ju inte tvätta dina bh för hand! Men köp en tvättpåse och tvätta dem på 40grader om det inte är något specialbyggda på dem. De ska heller egentligen inte torka i värme med risk för att de kan tappa formen.

  • Äldre 13 Jun 02:39
    #2

    tack då gör jag för hand
    är det viktigt att vattnet är svalt?
    förstörs den om man har för varmt?

    alltså den är inte smutsig alls
    den är nyköpt
    men jag får klåda av nya kläder om jag inte tvättar dem men mitt oparfymerade tvättmedel
    läste att om man har allergi o är känslig då ska man tvätta nya kläder

  • Äldre 13 Jun 05:39
    #3

    Handtvätt betyder också Max 30 grader. Så inte varmt alltså.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 13 Jun 07:26
    #4

    om du är känslig för ämnet i nya kläder så behöver du bara skölja upp den i handfatet  i vatten med ytterst lite tvättmedel. 

    handtvätt betyder MAX 30 graders vatten så ta något svalare än ljummet. 

    Behöver du sen tvätta klänningen vid senare tillfälle rekommenderar jag att du lämnar in på kemtvätt. Du kan förstöra den om du tvättar i maskin med massa pärlor och tyll. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 13 Jun 07:26
    #5

    Om du ska tvätta den så gör det nu, medan det fortfarande finns tid att skaffa en annan klänning om den inte klarar tvätten.


    42.
  • LillaP­innen
    Äldre 13 Jun 07:34
    #6

    Tvätta den för hand för säkerhetsskull!

Svar på tråden Betyder "handtvätt" att man kan tvätta i maskinen?!