• Anonym (student)

30000 i startlön efter 5 års studier, är det bra?

Jag är nästan klart med min utbildning. Eftersom jag aldrig har jobbat förut undrar jag om 30000 i månaden brutto är en bra startlön efter 5 års studier? Det låter som mycket men jag har å andra sidan levt på ingenting i 5 år och har massa CSN skulder. Är det en bra/medel/dålig lön med tanke på utbildningsnivån som krävs?

• Svar på tråden 30000 i startlön efter 5 års studier, är det bra?
  • sextiotalist

Det går självklart inte att svara så där rakt av, men jag tycker nog absolut ja. I den branschen där jag arbetar är det inte en dålig lön, när jag nu googlade så är det en normal ingångslön för en AT-läkare (5,5 års studier) och en civilingenjör (5 års studier), jurister och ekonomer ligger lägre

• Anonym (Hykn)

Jag gick in på 30000 efter 5 år och fick höra av en kompis att det var dåligt.

• Anonym (student)
    Anonym (Hykn) skrev 2014-06-13 06:50:49 följande:
    Vad jobbar du med och vad jobbar din kompis med? Om du vill säga!
  • Anonym (bra!)

Jag har 5 års universitetsstudier, tog examen för fyra år sedan och fick en ingångslön på 22500. Så jag tycker att 30000 är bra!

Antal år på högskola/unversitet spelar egentligen ingen roll, det är val av yrke som räknas.

Någon som kan gissa mitt yrke?

• Amanda84
    Anonym (Hykn) skrev 2014-06-13 06:50:49 följande:
    Men alltså, hur är det med verklighetsuppfattningen egentligen?!

Du kan ju ha en 5-årig lärarutbildning och få en ingångslön på 30.000 kr. Det är en bra lön. Du kan ha en 5-årig läkarutbildning och få 30.000 kr. Det är en normal ingångslön.

Om du har en 5-årig prästutbildning ligger däremot ingångslönen på 20.000 kronor så där är 30.000 kr en fantasisumma som man inte ens kan drömma om när man är nyutbildad. Vad som är en bra lön efter att ha studerat i 5 år har alltså helt och hållet med vilket yrke man har läst och dessutom var i landet man blir anställd.
  • Anonym (Emma)

Jag läste en utbildning (KY) på tre terminer och mitt andra jobb efter det, kanske 2 år senare, gav mig 30 000kr i månadslön och 30 dagar semester. Så jag tycker kanske att 5 års studier borde betala sig ännu bättre. Men dels hade jag nog lite tur för det var brist på min kompetens just då, dels beror det ju väldigt mycket på vad det är du har utbildat dig till?

• Anonym (*)

Antalet år som student sätter inte lönen, det är det yrke man valt som sätter lönen......
    För rent krasst så skulle du kunna plugga i 5 år men inte ha en examen, då säger väl inte studieåren nånting alls om vad lönen borde vara.....
    Uninonen har en bra lönebarometer, kolla den så får du perspektiv

• PH76

30 ar en helt ok ingangslon, men du bor istallet fokusera pa hur mojligheterna ser ut langsiktigt. Jag ar CivEk och gick in pa 18600 for ca 10 ar sedan men idag tjanar jag mer an det fyrdubbla och det ser ut som om det kommer fortsatta i samma takt.

• Anonym (Hykn)
    Anonym (student) skrev 2014-06-13 07:02:03 följande:
    Vad jobbar du med och vad jobbar din kompis med? Om du vill säga!

Jag tandläkare, hon barnmorska!
  • Anonym (Hykn)
    Anonym (bra!) skrev 2014-06-13 07:06:43 följande:
    Jag har 5 års universitetsstudier, tog examen för fyra år sedan och fick en ingångslön på 22500. Så jag tycker att 30000 är bra!

Antal år på högskola/unversitet spelar egentligen ingen roll, det är val av yrke som räknas.

Någon som kan gissa mitt yrke?

Psykolog!
  • Anonym (chef)

Ja, det är en bra ingångslön.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (student) skrev 2014-06-13 03:31:23 följande:
    Jag är nästan klart med min utbildning. Eftersom jag aldrig har jobbat förut undrar jag om 30000 i månaden brutto är en bra startlön efter 5 års studier? Det låter som mycket men jag har å andra sidan levt på ingenting i 5 år och har massa CSN skulder. Är det en bra/medel/dålig lön med tanke på utbildningsnivån som krävs?
    30 000:- när man inte har någon arbetslivserfarenhet är superbra!
  • Anonym (student)

Topplön i mitt yrke är ca 50000 i månaden, men det är inte många som kommer up dit och det är nog 20+ år innan jag ens kan drömma om en sån lön. 

Tack för era svar!

• PH76
    Anonym (student) skrev 2014-06-13 10:39:31 följande:
    Topplön i mitt yrke är ca 50000 i månaden, men det är inte många som kommer up dit och det är nog 20+ år innan jag ens kan drömma om en sån lön. 

Tack för era svar!
    Lite trist nar topplonen endast ar 50' men med det sa maste jag saga att 30' maste raknas som en bra start lon i ditt falt.
  • Anonym (student)

Absoluta topplön är 80 000 men ärligt, jag tror inte jag kan nånsin nå det då det är att vara "storchef" s.a.s. Min realistiska topplön är ca 50000.

• Anonym (Hepp)

Man är dum om man tror att man ska få VD-lön på första jobbet efter studierna.

• Stepph

Ingångslönen är inte lika viktig som möjligheterna för löneökning. Jag gick in på ganska låg lön(för att vara i UK, i Sverige skulle den vara rätt bra) men istället har jag haft en löneutveckling som kan beskrivas som mycket god. 

Svar på tråden 30000 i startlön efter 5 års studier, är det bra?