• Anonym (Okej?)

Kan man göra så här?

Hej!

Jag har en liten fundering kring hur vi ska göra med rumfördelning och ekonomi här hemma.

Så här är det:

Jag och min son (3,5 år gammal) bor tillsammans, - på heltid förutom varannan helg, - i en bostadsrätt. Lägenheten har tre rum, varav två av rummen är sovrum; ett större rum med balkong och ett mindre rum, samt en större klädkammare (utan fönster).

Min son har det större rummet, jag har det mindre och klädkammaren är inrett som ett pysselrum (där inne förvarar vi barnböcker, spel, samt färger, kritor, pennor, papper, pärlor, osv och det är där man får sitta om man ska pyssla med detta då jag inte vill ha det stöket i varken kök eller vardagsrum).

Nu är det tänkt att min pojkvän och hans son (5 år gammal) ska flytta in hos oss. Han har sin son varannan torsdag-måndag (han hämtar honom alltså på förskolan torsdag eftermiddag och lämnar honom på förskolan på måndag morgon, varannan vecka).
    Tilläggas bör även att hans sons mamma ska flytta till samma kommun som jag bor i. Har man inte de ekonomiska förutsättningarna för att köpa sig en bostadsrätt eller bostad med äganderätt, så är det väldigt svårt att få tag på bostad i denna kommun (det kräver att man ska ha stått i bostadskö för hyresrätt i en väldans massa år, vilket min pojkvän inte har gjort).
    Så om jag och pojkvännen flyttar ihop, så får hans son närmre till sin mammas nya bostad samt att han får ungefär lika långt till skolan från båda sina hem.

Mitt förslag gällande rumfördelningen är att nuvarande fördelning får fortsätta att gälla.
    I min sons rum finns redan en säng med överslaf samt "koja" inunder. I kojan finns en madrass (samt en drös kuddar och mjukisdjur, fast dessa kan man ju bara stoppa ner i en säck då pojkvännens son ska sova där).

I och med att där inte är en sådan stor åldersskillnad så leker de med ungefär samma leksaker.
    Sonen har en stor möbel med en massa plastbackar i. I några av plastbackarna har han sitt LegoDuplo, något han vill behålla. Då tänkte jag som så att pojkvännens son får ta med sitt Duplo och fylla på min sons Duplolådor, så har de allt Duplo tillsammans.
    Min son har några backar med trätågbana. Detta har han sagt att han kan göra sig av med, i utbyte mot att pojkvännens son tar dit sitt mycket häftigare Flexi-Trax. Så tre stora backar kommer vi att tömma och fylla med pojkvännens sons leksaker - som de givetvis får ha tillsammans.
    Sedan finns där låda med djur, den fylls på. Låda med bilar som fylls på. Sedan finns där lite övrigtådor som jag tänkte att vi bara tömmer så att pojkvännens son får plats med sitt smålego. När min son börjar intressera sig av smålego, så köper jag smålego åt honom som fylls på i smålegobackarna.
    - Samtliga leksaker skall de alltså ha tillsammans de perioder som de bor tillsammans.

FRÅGA: Kan man göra på detta vis; dvs låta dem dela rum varannan tors-mån? (Vi hade tänkt att ha helt barnfritt varannan helg om allt fungerar mellan barnen och så).
    Min pojkvän har nämligen haft som förslag att vi slopar pysselrummet och slänger in vår säng där istället (den går precis in, men man får krypa in i sängen från nedre kortänden), så att hans son får ta mitt rum istället.Jag anser nog att min lösning är bättre - vad tycker ni?

Vad gäller ekonomin, så tänkte jag att vi delar rakt av på avgiften för bostadsrätten, elen, samt värmen.
    På matkontot sätter vi in exakt samma summa var och storhandlar veckovis.
    Vi sätter in 1000:- var i månaden på ett gemensamt sparkonto.
    Resterande pengar som var och en får över är vi fria att göra vad helst vi vill med.
    Varandras vinster och förluster på olika aktier och fonder är ens egna business; dvs jag drar ingen nytta av hans vinster och jag behöver heller inte täcka upp för hans förluster, och viceversa.

Låter detta okej? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan man göra så här?
  • Anonym (Okej?)

Det kanske blev lite mycket text. Kanske att någon orkar läsa allt och besvara?

Jag puffar tråden lite.

• sextiotalist

Tycker det låter som en bar idé, att sova i en klädkammare verkar vansinnigt dumt, eftersom luftcirkulation och sådant inte är avsett för att man ska sova där

• Anonym (inte vi.)

Det är inte vi som ska bestämma hur ni vill ha det utan det måst ni själva bestämma så som det passar er. Alla tycker olika så fortfarande är det du och din blivande sambo som bestämmer. Kommer ni inte överens kanske ni inte borde flytta ihop.

• Anonym (Okej?)

Tackar för era svar.

Absolut, det är upp till oss. Men lite input från någon i liknande situation är aldrig fel.

• Anonym (bra!)

jag hade tänkt som du. att barnen får dela på rummet så som det ser ut idag och komplettera med det som behövs eller om barnen själva har nå ideer som är genomförbara utan att ställa till det för mycket.

• Yngla

Ekonomin tycker jag låter vettigt om ni är överens om att ni vill ha det så. Att barnen får dela rum tycker jag låter bra oxå om det inte finns fler rum att tillgå. Dock kan jag tycka att barnen ska få ha lite egna lådor med leksaker. Som man får låna såklart. Annars skulle jag vara rädd att något eller båda barnen skulle förknippa flytten med förlust av nåt.

• Anonym (Okej?)
    Yngla skrev 2014-06-13 09:00:59 följande:
    Ekonomin tycker jag låter vettigt om ni är överens om att ni vill ha det så. Att barnen får dela rum tycker jag låter bra oxå om det inte finns fler rum att tillgå. Dock kan jag tycka att barnen ska få ha lite egna lådor med leksaker. Som man får låna såklart. Annars skulle jag vara rädd att något eller båda barnen skulle förknippa flytten med förlust av nåt.
    Det var ekonomin jag var mest osäker kring.
    Jag har inte räknat på det med någon större noggrannhet, men jag gissar på att det går jämt ut.
    Saken är ju den att mitt barn bor med mig på heltid. Dock äter ju min pojkvän bra mycket mer mat än vad jag gör. Så om man delar el, värme och mat rakt av, så borde det väl på ett ungefär gå jämt ut?
  • Arbetsvegan

Min åsikt är att många hetsar kring att barn bara måste ha eget rum och det utan att fråga barnen själva. Mina barn har sovit i ett gemensamt sovrum fram till 10-års åldern ungefär. Frivilligt trots att de haft möjlighet till eget rum.

Alltså, det där att ni ska krypa upp i er säng låter väl ok fram till att man tänker tanken att någon blir kräksjuk mitt i natten. Nej, nej, nej till det alltså...

Det enda jag tycker ni ska tänka på är att låta bägge barnen ha permanenta sängplatser och inte någon koja som görs om tillfälligt. Det signalerar nämligen att barnet är en tillfällig gäst som bara kommer på besök.
    Den andra är din sons bestämda åsikter om vad hans son ska få föra in i "hans" rum, saker som han vill ha för att de är häftigare. Det kommer inte att vara din sons rum längre utan bägge barnens och hans son kommer att ha med sig det han vill och ska inte utpressas till att ta med sig saker bara för att få bo hos er i en tillfälligt omgjord koja. 

Med andra ord: behandla bägge pojkarna som om de vore dina egna.

• Lindsey Egot the only one

Jag tycker du resonerar klokt.

• Anonym (Okej?)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-13 09:27:54 följande:
    Min åsikt är att många hetsar kring att barn bara måste ha eget rum och det utan att fråga barnen själva. Mina barn har sovit i ett gemensamt sovrum fram till 10-års åldern ungefär. Frivilligt trots att de haft möjlighet till eget rum.

Alltså, det där att ni ska krypa upp i er säng låter väl ok fram till att man tänker tanken att någon blir kräksjuk mitt i natten. Nej, nej, nej till det alltså...

Det enda jag tycker ni ska tänka på är att låta bägge barnen ha permanenta sängplatser och inte någon koja som görs om tillfälligt. Det signalerar nämligen att barnet är en tillfällig gäst som bara kommer på besök.
    Den andra är din sons bestämda åsikter om vad hans son ska få föra in i "hans" rum, saker som han vill ha för att de är häftigare. Det kommer inte att vara din sons rum längre utan bägge barnens och hans son kommer att ha med sig det han vill och ska inte utpressas till att ta med sig saker bara för att få bo hos er i en tillfälligt omgjord koja. 

Med andra ord: behandla bägge pojkarna som om de vore dina egna.
    Du har nog missuppfattat det hela lite.
    Min son rensar ur hälften av alla sina leksaker. Han har fått välja bland alla lådor och de har kompromissat om exempelvis tågbanan. Min son älskar sin tågbana och pojkvännens son älskar sin flexi-trax. Vi var hemma hos pojkvännen och väl där så demonstrerade pojkvännens son sin flexi-trax och sa att den är SÅ mycket häftigare än en gammal trätågbana. Då gav min son med sig och höll med om att den var häftigare, så hans tågbana ryker och in kommer en liknande leksak.

Övriga leksaker har de ungefär samma av: duplo, playmobil, djur, osv. Det är bara att hälla över sambons sons saker i respektive låda, så blir det deras lådor med deras leksaker.

Vad gäller sängen, så anser vi alla att den som är där nu är den bästa lösningen. Det ÄR ju en säng uppe och en nere, bara det att för tillfället så används den där nere som en koja istället för en sovplats. Pojkvännens son får nederdelen som sin säng, men det finns ju inget som hindrar att min son använder den som sin koja när hans son inte är där. Det handlar om att ta bort sängkläderna (vilket ändå kommer att ske efter varje gång pojkvännens son varit där, för de ska tvättas), och slänga ut alla kuddar, mjukisdjur, filtar, ficklampor, osv.
Svar på tråden Kan man göra så här?