• Anonym (mee)

Fästingbett och gravid??

Hittade en fästing på mitt ben flera timmar efter skogsturen!! Den sätt med huvet djupt rotat i huden och jag försökte vrida och dra samtidigt.... Jag TROR att jag fick ut hela, men borde jag ändå undersöka mig någonstans?? Vet någon om det kan påverka barnet på något sätt? Så sällan man får bett att man inte vet riktigt...

• Svar på tråden Fästingbett och gravid??
  • strojes

Ha koll på bettstället. Om det inom 1-3 veckor blir ett rött märke, storleksmässigt som en femkrona eller större. Du kan också vara lite vaksam med huvudvärk, feber eller andra symtom under samma tidsram. Men i de allra flesta fall blir det inget. Du fick ju bort den relativt snabbt ändå.

• Anonym (mee)

Tack!! Så inom 1-3 veckor?? Bra tack!!

• strojes

Du kan googla på borrelia som är den vanligaste sjukdomen via fästingar (det är den som ger det röda märket). Sen finns ju TBE också men jag tror det är betydligt färre som får den men risken finns ju förståss.

Jag har fått några fästingar genom åren men aldrig fått någon sjukdom eller symtom. Min dotter en gång, min bror en gång och min mamma två gånger. Borrelia i alla fallen. Och då är vi friluftsmänniskor som är ute mycket.

• Anonym (Kaka)

Jag blev röd runtom efter bara två dagar och åkte in. Borelia i huden var det som inte hunnit längre. Jag fick antibiotika på en gång. Det kan gå snabbt.

Svar på tråden Fästingbett och gravid??