• Bäckman84

meritpoäng Lärarprogrammet

hej! 

Jag kommer från USA och jag var tvungen att läsa om gymnasium. Jag har mest MVG VG A B C som slutbetyg. Jag har inte gjort högskoleprovet! Just nu sitter min meritpoäng 15.34 av 22.50. Rynkar på näsan. Totalt antal sökande är typ 200. Jag är 30 och jag känner mig 19 igen!  

Är det svårt att komma in på lärarprogrammet???? 

Sorry if my swedish is really bad. I haven't written in Swedish in a few months plus I'm dyslexic and totally stressed out.

• Svar på tråden meritpoäng Lärarprogrammet
  • tundra

Vilket lärosäte söker du till?
    Vilket ämne och vilka åldrar?

Låter som fullt tillräckliga betyg men kolla statistiken från förra året som finns på antagning.se.

• Bellis04

Det beror helt och hållet på vilken lärarutbildning du har sökt samt vart. Generellt tycker jag att dina betyg är bra och du kan komma in på de flesta lärarutbildningar . Jag studerade på Malmö högskola till gymnasielärare och där var det rätt så låga antagningspoäng :)

• Jytte

Du kan ha en snittpoäng på 0 för att komma in på lärarlinjen. Obefintliga krav och värdelös kvalitet på utbildningen

• Bäckman84

Hej! 

Historia/engelska på gymnasium nivå men även åk 7-9. Jag har ansökt till Umeå Uni men finns typ 200 ansökande och bara 20 platser till historia och 30 platser till engelska. (på gymnasium nivå mindre åk 7-9 typ 5) Jag måste stanna här i Umeå -- huset, frugan etc etc. 

Jytte synd att du tycker så men i USA du betalar för skit också :D

Tack Bellis04 !

Tack Tundra för informationen.

• Helle 85

Jag studerar till f-3 lärare och den är det lätt att komma in på men svårare att hålla sig kvar på. Det finns krav på att du ska ha klarat av termin 1&2 innan du får börja termin 4 och att du ska ha klarat av allt till termin 4 innan du får börja termin 6. Många försvann pga matematiken i termin 2. Men jag har hört att den är lättare på andra lärosäten (går på högskolan Dalarna). Något som kan sätta käppar i hjulet är dyslexin, för vissa fungerar det och för andra inte. Men förhoppningsvis är du medveten om svårigheterna. I övrigt skulle jag själv tyckt att det va spännande att ha engelska med någon som faktiskt bott i land där de pratar engelska. Det ger ofta en annan dimension :)

• Bellis04

I hela landet så är det brist på 7-9 lärarstudenter så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Kolla hur många förstahands sökande det är, tycker inte du ska uppmärksamma så mycket totalsökande. När jag sökte till min utbildning så var det också ca 200 som sökte, men det var bara 30 st som hade det som första val. Nej men som sagt du behöver inte oroa dig, dina betyg är bra. Jag hade själv bara 13.40 och kom in på ämneslärarutbildningen, gymnasienivå med ämnena engelska/religion :) 

• Bäckman84

Helle 85: Jag har lärt mig svenska och läst 2400 poäng i 1,5 år och i USA är jag en Physicians Assistant. Jag vet hur många krav det finns i lärarprogrammet och Challenge accepted :) Jag blev diagnosticerad med dyslexi när jag var 6 år och jag vet hur jag kan hantera det. Jag vet redan vilken stöd jag kan få på universitetet och har blivit diagnosticerad igen här i Sverige så jag har en svensk utredning. Studerar du på distans? Jag har även ansökt till det distans program som du går som en backup.

Bellis04: åk 7-9 är min plan B. Gymnasienivå är mitt mål historia/engelska :) Och 1000 tack för din uppmuntran!!

• Bäckman84

Jag fick reservplats 1 till 7-9 åk historia och ämneslärare engelska reservplats 6.

Jag vet inte om jag ska komma in eller inte för att 7-9 åk har bara 5 platser :/ och Jag vet att engelska är en populär ämne.. 

Vad tror ni? 

• Inte jag
    Jytte skrev 2014-06-13 17:35:06 följande:

Du kan ha en snittpoäng på 0 för att komma in på lärarlinjen. Obefintliga krav och värdelös kvalitet på utbildningen

Lite svårt. Men vissa är låg, som tex 9,81 såg jag för något år sen
  • cirkusmusen
    Bäckman84 skrev 2014-07-18 19:54:56 följande:

Jag fick reservplats 1 till 7-9 åk historia och ämneslärare engelska reservplats 6.

Jag vet inte om jag ska komma in eller inte för att 7-9 åk har bara 5 platser :/ och Jag vet att engelska är en populär ämne.. 

Vad tror ni? 

Det är MÅNGA som hoppar av lärarutbildningen under den första perioden. Dessutom har du bara fått besked från urval 1, kan vara så att du kommer in på nästa urval :)
  • Helle 85

Jag går distansutbildningen och tycker att det fungerar väldigt bra, högskolan Dalarna har ett bra upplägg även fast det finns mycket att önska av vissa lärare...

Tror att du har en chans, håller tummarna för dig!

• Bäckman84

Antagen!! Ämneslärarprogrammet engelska :) 

Thanks everyone !!!!

• Inte jag
    Bäckman84 skrev 2014-08-06 13:13:00 följande:

Antagen!! Ämneslärarprogrammet engelska :) 

Thanks everyone !!!!

Grattis! Jag kom in på ämneslärarprogrammet samhällskunskap i dag. Var reserv 2 i första urvalet. =)
  • Bäckman84
    Inte jag skrev 2014-08-06 15:00:36 följande:
    Grattis! Jag kom in på ämneslärarprogrammet samhällskunskap i dag. Var reserv 2 i första urvalet. =)
    Grattis!! Umeå eller?
  • Inte jag
    Bäckman84 skrev 2014-08-06 16:14:23 följande:
    Grattis!! Umeå eller?
    Växjö. =) Tack
Svar på tråden meritpoäng Lärarprogrammet