• Anonym (Undrande)

Rätt att ta över mailadressen när man slutat?

Hej

Gissar detta är en klurig nöt, men, har en arbetsgivare rätt att ta över min mailadress efter man slutat på ett företag? Dvs han får ju all inkommande mail till min gamla adress, vilken som i vanlig ordning använts för en del privata mail också.

• Svar på tråden Rätt att ta över mailadressen när man slutat?
  • Anonym (***)

Rensa alla gamla privata mail då. Brukar vara hyfsat vanligt att man får tillgång till fd anställdas mail, eftersom det kan finnas mycket där som behövs i arbetet

• Anonym (Undrande)
    Anonym (***) skrev 2014-06-13 14:50:45 följande:
    Rensa alla gamla privata mail då. Brukar vara hyfsat vanligt att man får tillgång till fd anställdas mail, eftersom det kan finnas mycket där som behövs i arbetet
    Det handlar inte om gamla mail, som jag ju naturligtvis inte ens kommer åt eftersom jag slutat, utan nya inkommande. 
  • Ogago
    Anonym (Undrande) skrev 2014-06-13 14:52:34 följande:
    Det handlar inte om gamla mail, som jag ju naturligtvis inte ens kommer åt eftersom jag slutat, utan nya inkommande. 
    Aldrig att jag använder jobb-mail för egna personliga mail. Det är ju då man hamnar i såna här situationer du hamnat i.

Jag har ett mail-konto som bara jag har passwordet för. Inga jobb-relatierade mail dit. Och så har jag ett jobb-mail som jag inte har nåt personligt i. Om nåt hamnar där som jag har nytta av privat mailar jag över dom till mej själv bara.

Vad du kan göra nu? Dessvärre ingenting. Såvida du inte har en förstående mail-administratör på ditt fd jobb.
  • Anonym (n)
    Säg till dina vänner att inte använda den epostadressen längre.
  • Anonym (***)
    Men du måste ju ha vetat att du ska sluta, bara att säga åt folk att sluta använda din jobbmail.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (n) skrev 2014-06-13 15:01:24 följande:
    Säg till dina vänner att inte använda den epostadressen längre.
    Frågan är mer av det juridiska slaget. En tidigare arbetsgivare använder min adress dvs mitt namn fortfarande. Ok eller inte? Självklart uppdaterar man ju sina gamla kontakter med nya uppgifter så där ligger ingen oro. Mest nyfiken på vad lagen säger om det.
  • BCH52

Jodå, det får arbetsgivaren göra, Din mailadress är ett verktyg som arbetsgivaren försett dig med för att du ska kunna göra ditt jobb, den är alltså inte din utan den tillhör din arbetsgivare.

Alltså, som flera ovan nämnt, använd inte jobbmailen för privat bruk.

• Anonym (***)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-06-13 15:04:18 följande:
    Frågan är mer av det juridiska slaget. En tidigare arbetsgivare använder min adress dvs mitt namn fortfarande. Ok eller inte? Självklart uppdaterar man ju sina gamla kontakter med nya uppgifter så där ligger ingen oro. Mest nyfiken på vad lagen säger om det.
    Fast lite högre upp säger du att det gäller nyinkomna mail. Dessutom nämner du ju privata mail. Vad är det du exakt är rädd för?

• Anonym (Undrande)
    BCH52 skrev 2014-06-13 15:07:01 följande:
    Jodå, det får arbetsgivaren göra, Din mailadress är ett verktyg som arbetsgivaren försett dig med för att du ska kunna göra ditt jobb, den är alltså inte din utan den tillhör din arbetsgivare.

Alltså, som flera ovan nämnt, använd inte jobbmailen för privat bruk.
    Men en arbetsgivare har ju ingen rätt att utan misstanke om brott läsa min mail på jobbet när jag är anställd, oavsett om det är deras grejer jag använder för att hantera den. Vad är skillnaden när man slutat, är det helt plötsligt ok då?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (***) skrev 2014-06-13 15:08:44 följande:
    Fast lite högre upp säger du att det gäller nyinkomna mail. Dessutom nämner du ju privata mail. Vad är det du exakt är rädd för?

Ok, backa bandet då. Frågan är om det juridiska, inte om vad jag är rädd för att dom ska läsa. Så nu kan diskussions fortsätta kring rätt ämne.
Svar på tråden Rätt att ta över mailadressen när man slutat?