• märtans

    tillfälligt familjehem ersättning?

    hej!
    En av min dotters kompisar, (15år) har ganska länge haft det struligt hemma, både hos sin mamma och pappa. (föräldrarnas problem orsakar konflikter och bråk) Efter att ha bott enbart hos pappan i två år blev hon utslängd därifrån och soc. bestämde att hon skulle bo hos mamman. Varken flickan eller mamman ville detta och eftersom hon mådde dåligt så kom hon ofta till mig och ville prata. Det gjordes också anmälning från skolan(efter att de reagerat+ att jag hört av mig dit). Det blev genast problem hos mamman och för att göra en lång historia kort så blev hon utslängd därifrån också.(mamman tog hennes nyckel och sa att hon inte var välkommen där mer) Eftersom hon redan hade kontakt med soc. så började de att söka efter ett boende åt flickan. Det tog en vecka och under tiden bodde hon hos oss. Vi blev lovade ekonomisk ersättning för denna vecka- mat, husrum och utlägg. Nu har soc kontaktat mig för att jag ska göra en uppskattning av vad vad det kostade och begära ersättning, men jag har ingen aning om hur mycket jag ska begära? Finns det några standardbelopp eller snittabell för vad en tonåring kostar per dygn?? Vad får ett familjehem för en 15åring per dygn? Är det rimligt att få samma ersättning? Tänker att min dotter ska få glädje av pengarna då hon delade med sig av sitt rum osv under en veckas tid.. Annars hade vi ju inga större utlägg mer än att hon åt av vår mat och fick ett par hundra i fickpengar så att hon kunde köpa bindor mm. Tacksam om någon som är lite insatt i sådana här frågor kan komma med förslag eller tipsa om vad jag kan hitta en vettig summa.. :)
    Kan tillägga att det har ordnat sig för flickan..hon fick plats i ett större familjehem där hon trivs bra!
    Tack på förhand för tips!

  • Svar på tråden tillfälligt familjehem ersättning?
  • Anonym (Sanna)

    Kolla konsumentverkets sida, där finns schablonuträkningar

  • ARAVER

    hur är ersättning för ett tillfälligt familjehem när man ta hand till en 14åring kille

Svar på tråden tillfälligt familjehem ersättning?