• Anonym (Mamma)

När har ni utvecklingssamtal?

Lite nyfiken på när utvecklingssamtal sker för era barn! Jag har fått tid för utvecklingssamtal på måndag. Mitt barn slutar på torsdag! Är jag jobbig förälder som tycker det är sent och känns onödigt? Har inte haft utvecklingssamtal sedan hösten 2012. Det var på typ 10 min max.

• Svar på tråden När har ni utvecklingssamtal?
  • IsDimma

Vi brukar ha våra färdiga i slutet av april/början av maj. I år har vi fortfarande inte hunnit färdigt ännu. Det beror på att jag har haft en utbränd kollega som bara jobbat två timmar om dagen senaste månaden (hon har varit borta hela terminen). Sen har jag en kollega som började jobba hos oss i slutet av januari (och därmed har dragit på utvecklingssamtalen för att hon vill lära känna barnen en månad till). Och sen har jag en kollega som slutade jobbet på min avdelning i början av april för att jobba administrativt på vår förskola istället och då har hon haft lite svårt att hitta tider för utvecklingssamtalen. Och därmed har jag fått ytterligare en till ny medarbetare. Hon började i maj. Så det har varit rörigt. Minst sagt. Och den här terminen har varit bättre än förra

Men jag har alltid fått lära mig att vi är skyldiga att erbjuda utvecklingssamtal varje år. Vi har ett uppföljningssamtal på inskolningen på hösten för våra nya barn. Och så utvecklingssamtal för alla (som vill ha) på våren någon gång. Så att ni inte haft något på så länge känns konstigt om ni velat ha det vill säga.

• Anonym (Mamma)

Förstår att det kan köra ihop sig. Men ändå konstigt att ha samtal om barnet några dagar innan han slutar, eller det är det kanske inte?

• IsDimma

Njae. Egentligen inte. Våra barn som slutar får ju med sig utveckligssamtalspappren till nästa avdelning (mina stora barn på jobbet är tre år och börjar alltså på en annan avdelning i samma hus till hösten). Så för deras del så är det nog bra om man skriver dom så sent som möjligt (det händer mycket bara över sommaren ändå).
    Och våra små barn som ska vara kvar hos oss ett år till så spelar det verkligen ingen roll när vi har dom.
    För vår del, ur personalens synvinkel, så är det bara skönt att ha dom avklarade så vi kan koncentrera oss på utvärdera året, planera hösten, städa, och se över material och leksaker inför hösten och göra iordning allt för dom gamla barnen samt för dom nya som kommer. Då vill man inte ha utvecklingssamtalen som hänger över en också. Men att ha dom samma vecka som ett barn slutar ser jag inga större tveksamheter för egentligen. Det är ju ett samtal för hur utveckligen har sett ut fram till nu, hur vi (och om det är vi eller nästa avdelning spelar ingen roll) ska kunna stötta fortsatt utveckling.

• Anonym (Mamma)

Fast efter semestern så går mitt barn i förskoleklass, så då är det de som tar över. Nu känns det meningslöst att ha samtal för vad ska de kunna utveckla på tre dagar.

• Lindsey Egot the only one

Utvecklingssamtalen ska ske helst i februari senast i början på mars för att kunna sätta mål vad man ska göra under terminen.

Varför sätta nya mål när man ska ha ett uppehåll emellan på två månader är för mig en gåta. Det står tom att utvecklingssamtalen ska ske i början av varje termin medan lärarna gör det i slutet av terminen.

• Anonym (Mamma)

Kommer ju inte gå att sätta mål osv för det är sista dagen på torsdag sedan kommer mitt barn inte tillbaka utan går till skolan.

• Anonym (???)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-13 20:19:04 följande:
    Kommer ju inte gå att sätta mål osv för det är sista dagen på torsdag sedan kommer mitt barn inte tillbaka utan går till skolan.
    Så ditt barns utveckling kommer att stanna av eller vad menar du?
  • Anonym (Mamma)

Nej, givetvis inte men de målen som ska arbetas mot under hösten ska väl skolan sätta. Känns meningslöst att sätta mål på dagis när han slutar tre dagar efter samtalet. Han är 6 år och börjar förskoleklass i augusti.

• nicke nyfiken76
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-13 20:31:51 följande:
    Nej, givetvis inte men de målen som ska arbetas mot under hösten ska väl skolan sätta. Känns meningslöst att sätta mål på dagis när han slutar tre dagar efter samtalet. Han är 6 år och börjar förskoleklass i augusti.
    De kommer givetvis inte att sätta nya mål. Skulle hellre vilja kalla det ett "avslutningssamtal".
  • RöttÄrSött

Förskolan och skolan är olika skolformer, därför får förskolan inte lämna över information utan förälderns samtycke. Därför har vi avslutningssamtal för att sammanfatta sista året samt bestämma vilken info skolan ska få.

• Lindsey Egot the only one
    RöttÄrSött skrev 2014-06-14 12:29:06 följande:

Förskolan och skolan är olika skolformer, därför får förskolan inte lämna över information utan förälderns samtycke. Därför har vi avslutningssamtal för att sammanfatta sista året samt bestämma vilken info skolan ska få.

Ändå ska förskolan hålla ett samtal i början av varje termin ändå.
  • Anonym (Fsklärare)

Jag hade årets sista samtal förra veckan , skulle eg varit färdig för drygt två veckor sedan men barnen blev sjuka ( ensamstående förälder) så vi fick skjuta upp samtalet och att hitta en ny tid som funkar för både mig och föräldern var inte det lättaste Hos oss erbjuder vi samtal på våren vi brukar lägga samtalen i april/maj så skolorna hunnit ha sina samtal först- vi har märkt att det oftare är lättare att få tider som funkar om vi gör så. På våra samtal skriver vi inga utvecklingsplaner eftersom vi inte bedömer barnen utan verksamheten! Vi pratar om vad vi har gjort,vad vi har haft för tema,och vad just ert barn tyckt om och uppskattat med hjälpas olika dokumentationer knyter vi det vi gjort på ett lättöverskådligt sätt för föräldrarna hur de olika delarna knyter an till de olika läroplans målen.vi pratar om vad just ert barn väljer att göra under en dag,vilka kompisar,vilka aktiviteter som just nu är mest populära.vi berättar också varför vi valt just detta/ dessa teman och aktiviteter- hur barnens intressen och tankar styr ofta både i valet av tema och framför allt vart temat tar vägen jag minns ett tema för ett par år sedan som började med att vi pedagoger läste boken " god natt alla djur" ( har för mig att det är så den heter) VÅR tanke var att vi skulle prata om olika djur som finns i vår närhet- vi hamnade tillslut i Afrika , via kattdjur... Blev ett jätte intressant tema som kom att till största del handla om vatten eller bristen på det....inte ens i närheten av vad vi pedagoger suttit och spånat om när vi valde att inleda med just den boken

• Yonndax

Oj..visste inte att fsk hade utvecklingssamtal så ofta. Vi har aldrig haft nått med vår son sedan ha skolades in för snart 2½ år sedan. De frågade för nån vecka sedan om vilka tider vi tycker är bäst för ett utvecklingssamtal. Men sen har det inte hänt nått mer. Vi har sonen varit bortrest 1 vecka och sjuk 1 vecka så ganska naturligt att det inte blivit nått samtal ännu. 

Svar på tråden När har ni utvecklingssamtal?