• Aniiee

    Jag tycker om en del religiösa sånger. Är jag en hycklare då?

    Som väl de flesta som stött på mig på det här forumet anar, så är jag ateist. Jag tror på kristendomens, islams och judendomens Gud lika mycket som jag tror på Zeus, Ra, Oden och Amaterasu. MEN..... Jag älskar sånger och att sjunga. Har gått i diverse musikklasser, körer, hos sångpedagoger osv sen jag föddes i princip (min mamma slutade inte gå i kör för att hon var tvungen att släpa på en unge =))

    Hur som haver, gick idag och nynnade på "I denna ljuva sommartid" när jag räddade tvätten från regnet (som aldrig kom), vilket inte uppskattades av grannen, som visst gjorde det samma (räddade tvätten, alltså). Följande samtal utspelade sig:
    Grannen: "Jag trodde du var ateist."
    Jag: "Japp, rätt. Hurså?
    G: "Det där är en kristen sång."
    J: "Aaa."
    G: "Då kan du inte vara ateist. Du sjunger ju på en kristen sång."
    J: "Jag kan många kristna sånger."
    G: "Jaha, så du ljuger när du säger at du är ateist?"
    J: "Haha, nej, jag kan sjunga kristna sånger utan att tro på gud."
    G: "Typiskt sånna som säger att de är ateister. Hycklare allihop, som tror på gud i smyg. Men jag kom på dig. Ateister kan inte religiösa sånger, kan de det så är de inte ateister."

    Grannen gick utan att vänta på svar, och tog tvätten med sig.

    Så jag ställer frågan här:
    Är man en hycklare om man sjunger "I denna ljuva sommartid" utan att tro på gud? Eller finns det någon annan anledning till att inte sjunga religiösa sånger när man inte tror på gud`? Eller är det skit samma, en sång är bara en sång?

    (Bonusfråga: Varför är "Bereden väg för Herran" en julsång? Borde det inte vara en påsksång?)


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Svar på tråden Jag tycker om en del religiösa sånger. Är jag en hycklare då?
  • Robert 832

    Är troende hycklare som avfärdar vetenskap men ändå nyttjar vetenskapliga produkter som medecin? Samma sak.
    Att inte tro innebär inte att man inte kan njuta av de trevliga produkterna som religionen kommer med, ledighet t.ex... men sen tog det nog slut för egen del då det är det enda jag egentligen tycker om med religion.

  • Aniiee
    Robert 832 skrev 2014-06-13 20:29:48 följande:
    Är troende hycklare som avfärdar vetenskap men ändå nyttjar vetenskapliga produkter som medecin? Samma sak.
    Att inte tro innebär inte att man inte kan njuta av de trevliga produkterna som religionen kommer med, ledighet t.ex... men sen tog det nog slut för egen del då det är det enda jag egentligen tycker om med religion.
    Det är väl ett bra svar, tycker jag Solig
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Vibban01
    Aniiee skrev 2014-06-13 20:19:34 följande:
    Som väl de flesta som stött på mig på det här forumet anar, så är jag ateist. Jag tror på kristendomens, islams och judendomens
    Jag gillar AC/DC och Roalndz  :)
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-06-13 20:37:42 följande:
    Jag gillar AC/DC och Roalndz  :)
    Kul.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • MrsPJ

    Varför vet din granne att du är ateist? Det är melodin de flesta fastnar för när man gillar en sång och melodier är ju inte beroende av religion.. Konstig fråga.

  • Tortoise

    Ursäkta mig, men vilken knäpp och grinig granne du verkar ha! Nä knappast hycklare tycker då jag. Jag är kristen men sjunger på helt profana sånger oxå, så då är jag väl hycklare jag oxå då? Förresten kom jag att tänka på att jag brukar säga att jag sjöng mig till tron. Var inte troende men en kompis släpade med mig till en kyrkokör och på den vägen är det, så man vet aldrig vad sånger kan ställa till det! För övrigt tror jag att andra religioner är aspekter av Gud. Gud är för stor för att tryckas in i dogmer, regler och teologier.

    Både jul och advent föregås av fasta och man predikar över samma text första advent som palmsömdagen, båda innefattar väntan på Jesus. Därför kan är bereden väg en passande psalm på advent. Varför den inte sjungs inför påsken vet jag inte. Tradition bara kanske?
    Och för övrigt är ateism också en tro lika mycket som kristendom, islam, hinduism eller som nån annan tro.

  • Aniiee
    MrsPJ skrev 2014-06-13 20:48:31 följande:
    Varför vet din granne att du är ateist? Det är melodin de flesta fastnar för när man gillar en sång och melodier är ju inte beroende av religion.. Konstig fråga.
    Grannen frågade i påsk om jag skulle gå till kyrkan (grannen ville ha sällskap dit). När jag sa nej så frågade grannen varför. På den vägen är det. Trevlig annars, men har lite svårt att svälja att man inte tror på gud. Gammal människa.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Tortoise skrev 2014-06-13 20:49:33 följande:
    Ursäkta mig, men vilken knäpp och grinig granne du verkar ha! Nä knappast hycklare tycker då jag. Jag är kristen men sjunger på helt profana sånger oxå, så då är jag väl hycklare jag oxå då? Förresten kom jag att tänka på att jag brukar säga att jag sjöng mig till tron. Var inte troende men en kompis släpade med mig till en kyrkokör och på den vägen är det, så man vet aldrig vad sånger kan ställa till det! För övrigt tror jag att andra religioner är aspekter av Gud. Gud är för stor för att tryckas in i dogmer, regler och teologier.

    Både jul och advent föregås av fasta och man predikar över samma text första advent som palmsömdagen, båda innefattar väntan på Jesus. Därför kan är bereden väg en passande psalm på advent. Varför den inte sjungs inför påsken vet jag inte. Tradition bara kanske?
    Och för övrigt är ateism också en tro lika mycket som kristendom, islam, hinduism eller som nån annan tro.
    =P Ja sså kan sånger ställa till det.

    Intressant det du säger om påsk/advent. 

    Ateism är en tro ungefär lika mycket som "inte samla frimärken" är en hobby,....... i så fall har jag massor med inte-hobbies. Jag inte-samlar frimärken, jag inte-rider och jag inte-hoppar fallskärm.......
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Anna74a skrev 2014-06-13 20:52:28 följande:
    Nej det tycker jag inte, det finns ju de som lyssnar på dansband.
    Dansband? Solig Mysko folk.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
Svar på tråden Jag tycker om en del religiösa sånger. Är jag en hycklare då?