• ÄngelnTindra

HJÄLP!!! Köpa egna skåpsluckor mm till hyresrätt?

Vi ska nu flytta in i en jättefin hyresrätt, men vi skulle vilja göra om lite i köket. Nya skåpsluckor, ny bänkskiva o lite annat. Kruxet är ju att man inte har lust att betala för det när vi ändå inte får något för det när vi sen flyttar ut. Min fråga är nu om det går att återställa sen med originaldelarna? Går det alltså att ta bort de nya skåpsluckorna och sätta dit de gamla igen? Samma sak med bänkskivan?
    HJÄLP MIG för jag vill verkligen göra om...

• Svar på tråden HJÄLP!!! Köpa egna skåpsluckor mm till hyresrätt?
  • Urcellen Ellen

Har ni hört med hyresvärden? Det kanske är ok att göra utan att återställa om det är proffsigt gjort. Det beror ju lite på vad värden har för principer.

• ÄngelnTindra

Nä det är mer så att vi isf vill ta med det till nästa lägenhet/hus. vill inte lägga ner så mycket pengar när nån annan får det sen alldeles gratis. Skillnad om man äger lägenheten, då höjs ju priset om man renoverat köket exempelvis och man får då igen de pengarna man lagt ut när man säljer.

• Cashew

Hos vår förra hyresvärd kunde man för några kronor extra i månaden få t.ex. nya tapeter, köksluckor mm, innan det egentligen var tänkt att de skulle bytas. De drog av ett visst antal kronor gånger antalet år som tapeterna/köksluckorna var gamla och sen tog det minus vad nya tapeter/köksluckor skulle kosta.

Hmm, hoppas du förstår, lite svårt att förklara.
    Du kan ju alltid kolla om de har ett liknande system.

• ÄngelnTindra

Tack för tipset! Det ska jag genast göra

• Laire

Bänkskivan vet jag inte hur det funkar med, men köksluckor kan man byta och ta med sig, så länge de gamla är i gott skick.

Du får egentligen nästan göra vad du vill i en hyresrätt, men flyttar du kan värden kräva att du återställer lägenheten till ursprungligt skick (ex måla över svarta väggar).

• Laire

Bänkskivan vet jag inte hur det funkar med, men köksluckor kan man byta och ta med sig, så länge de gamla är i gott skick.

Du får egentligen nästan göra vad du vill i en hyresrätt, men flyttar du kan värden kräva att du återställer lägenheten till ursprungligt skick (ex måla över svarta väggar).

• Laire

Ursäkta för två inlägg, men fick upp att det blev ett datafel så jag backade och gjorde om

• ÄngelnTindra

Sundsvallstjej
    Bra! Precis vad jag ville höra!

• mejram

Det vill ju till att köksluckorna och skivan passar i ert nya kök, eller att samma modell och färg finns kvar om ni behöver komplettera. Finns ju inte två kök som ser likadana ut, ju. Och sen måste ni kunna förvara de gamla luckorna och bänkskivan under tiden. Rent teoretiskt tror jag inte att det finns något hinder, värden kan ju knappast klaga på att ni inte slitit på deras luckor, men jag undrar om det inte är rätt mycket krångel att hålla på och flytta med luckorna. Är det verkligen värt det?

• wellah

så vitt jag vet är det okej att byta luckor eller måla om befintliga (hos lackeringsfirma dvs)... byta diskbänk, blandare, kakla om osv är INTE okej....

Svar på tråden HJÄLP!!! Köpa egna skåpsluckor mm till hyresrätt?