• Anonym (student)

Arbetslöshetsersättning efter studier

Jag håller på att avsluta en universitetsutbildning och undrar om jag har rätt till någon arbetslöshetsersättning under tiden jag söker jobb. Jag väntar just nu på resultat från min uppsats och sen ska jag ansöka om att få ut examen så det dröjer säkert några veckor eller månader men jag undrar redan nu om jag kan skriva in mig på Arbetsförmedlingen och få någon ersättning när studierna är avklarade.

• Svar på tråden Arbetslöshetsersättning efter studier
  • Fjärilslarv

Om du är medlem i a-kassan och har varit det i minst 12 månader tror jag det är, arbetat heltid minst 6 månader innan din utbildning  startade och är över 25 år.
    Det har i alla fall min a-kassa som krav för att ram- tiden ska gälla.

Eftersom jag arbetade heltid i 2 år innan jag började studera så har min ramtid frysts under mina studier, vilket gör att jag får ersättning.

• Fjärilslarv

du ska skriva in dig första dagen efter sista skoldagen, inte första dagen efter att du fått resultat från din examen.
    jag hade min avslutning i onsdags förra veckan och anmälde mig i tisdags denna vecka, för det var första gången sen onsdag som den arbetsförmedlingen jag tillhör hade öppet, de har bara öppet 2 dagar i veckan á 2 timmar.

• Fjärilslarv
    Fjärilslarv skrev 2014-06-14 12:54:47 följande:
    Om du är medlem i a-kassan och har varit det i minst 12 månader tror jag det är, arbetat heltid minst 6 månader innan din utbildning  startade och är över 25 år.
    Det har i alla fall min a-kassa som krav för att ram- tiden ska gälla.

Eftersom jag arbetade heltid i 2 år innan jag började studera så har min ramtid frysts under mina studier, vilket gör att jag får ersättning.
    tillägg: Jag har alltså varit medlem i a-kassan under de två åren som jag arbetade heltid. jag gick med i facket och a-kassan från dag 1 när jag började mitt dåvarande jobb.
Svar på tråden Arbetslöshetsersättning efter studier