• Anonym (ts)

Vill inte fira midsommar - hjälp mig

Jag är i ett ganska nytt förhållande och vi har det otroligt bra tillsammans på alla sätt. Vi bor ihop.

Vi är bjudna till några av hans närmaste vänner på midsommar. Tror att vi åker dit fredag till söndag.
    Jag har bara träffat dessa vänner en gång på en middag. Det gick bra och vi kom väldigt bra överens, jag gillar dom men känner dom inte. Det var flera månader sedan och vi har inte setts en enda gång sen dess.

Problemet är att jag nyligen slutat dricka alkohol. Jag vet inte om jag kommer klara av att ha kul nykter med en massa fulla och för mig okända människor så det känns väldigt olustigt och jag vill inte vara med.
    Min sambo tycker att jag förstås måste lära mig att gå på fester m.m nykter och det är i för sig sant. Men just midsommar när man är nynykter känns inte som ett bra alternativ.
    Jag sitter hellre hemma helt ensam och ser på tv, kanske äter något gott eller liknande. Alternativt firar med mina vänner som jag känner väl.

Jag är en väldigt blyg person. Med alkohol i kroppen hade jag klarat detta (och även sett fram emot festen), men utan blir det bara plågsamt.

Vet inte hur jag ska dra mig ur detta? Säger jag att jag inte vill så blir sambon förmodligen både sur, irriterad och ledsen. Kanske ser han framför sig att vårat liv kommer se ut såhär i fortsättningen, vilket jag verkligen inte hoppas.

Jag kommer inte vara nykterist för all framtid dessutom, men i nuläget måste jag vara det.

Hjälp mig snälla?

• Svar på tråden Vill inte fira midsommar - hjälp mig
  • Dreamcatcher

Förklara att du måste vara nykterist nu och därför inte vill följa med, men gärna en annan gång? :)

• Anonym (ts)
    Dreamcatcher skrev 2014-06-14 11:42:40 följande:
    Förklara att du måste vara nykterist nu och därför inte vill följa med, men gärna en annan gång? :)

Fast jag tror inte han gillar det argumentet. Som jag skrev i ts så tycker han att man måste kunna umgås och gå på fest även nykter.

På middagen var jag också nykter. Men det är annorlunda jämfört med midsommar.

Jag har dessutom sagt ja hela tiden - trots att jag innerst inne vet att jag inte vill. Dumt jag vet.
  • Anonym (om viljan finns)

Jag tycker du får visa din goda vilja genom att följa med. Om inte annat så för din sambos skull, för att visa honom att du klarar av detta.

Vi hade en kille i bekantskapskretsen som gick på antabus, men han var med på midsommarafton och firade med oss andra. Sjöng med i nubbevisorna och skålade i cola. Det frestade säkert på, men han gjorde det i alla fall. Säkert mycket för sin sambos skull.

• Anonym (.)

Vad skulle hända om du faktiskt stannade hemma och var ensam? Skulle han bli arg då?

Dina preferenser borde inte väga lättare än hans. Varför är det viktigare att just han får sin vilja igenom? Om ni delar på er får ni ju båda två göra det ni vill.

• Anonym (ts)
    Anonym (om viljan finns) skrev 2014-06-14 12:02:18 följande:
    Jag tycker du får visa din goda vilja genom att följa med. Om inte annat så för din sambos skull, för att visa honom att du klarar av detta.

Vi hade en kille i bekantskapskretsen som gick på antabus, men han var med på midsommarafton och firade med oss andra. Sjöng med i nubbevisorna och skålade i cola. Det frestade säkert på, men han gjorde det i alla fall. Säkert mycket för sin sambos skull.

Att jag gick på den där middagen var enbart för sambons skull. Hade helst sluppit även den men gick i alla fall.

Trevligt och/eller kul är det INTE. Men klarar av det gör jag helt säkert, jag kommer ju inte dö av att vara där menar jag. Mer än så är det inte.

Jag tror de övriga skulle tycka jag var tystlåten och konstig eftersom jag skulle göra allt i min makt för att dra mig undan och undvika alla. Skulle absolut inte kunna prata med någon.  Min pojkvän skulle nog skämmas över mig och det vill jag inte.

Det var duktigt gjort av den killen. Men jag undrar hur kul han hade? Obestämd
    Fast han kanske inte ville dricka alkohol och då är det förmodligen annorlunda antar jag?
  • Anonym (ts)
    Anonym (.) skrev 2014-06-14 12:07:39 följande:
    Vad skulle hända om du faktiskt stannade hemma och var ensam? Skulle han bli arg då?

Dina preferenser borde inte väga lättare än hans. Varför är det viktigare att just han får sin vilja igenom? Om ni delar på er får ni ju båda två göra det ni vill.

Jag vet inte, har ju sagt ja varje gång han har frågat. Jag tror han har förstått att jag egentligen inte vill eftersom han har frågat flera gånger om det är okej att gå dit.

Jag tror att han skulle tycka det var pinsamt att komma utan "tjejen" så att säga. Dom vet ju om mig och att vi bor ihop.
  • kajsaa
    Anonym (om viljan finns) skrev 2014-06-14 12:02:18 följande:

Fast visa sina god vilja? Som nynykterist är det en tuff utmaning och man ska i te möta sen förrän man själv är redo. Vet ej om Ts valt det nyktra livet på grund av problem med alkoholen eller av andra anledningar, hur som ska man inte pressas till en sådan sak.

Ts sött dig med din sambo och förklara, säg stt du känner pressen och mår dåligt. Erbjud honom att gå på den festen så kan du gå till dina vänner eller stanna hemma. Stå

På dig, det kommer fler fester!
    Anonym (ts) skrev 2014-06-14 12:12:51 följande:

Att jag gick på den där middagen var enbart för sambons skull. Hade helst sluppit även den men gick i alla fall.

Trevligt och/eller kul är det INTE. Men klarar av det gör jag helt säkert, jag kommer ju inte dö av att vara där menar jag. Mer än så är det inte.

Jag tror de övriga skulle tycka jag var tystlåten och konstig eftersom jag skulle göra allt i min makt för att dra mig undan och undvika alla. Skulle absolut inte kunna prata med någon.  Min pojkvän skulle nog skämmas över mig och det vill jag inte.

Fast han kanske inte ville dricka alkohol och då är det förmodligen annorlunda antar jag?
    Nu är den här killen en glad prick även nykter, och mycket social. Det var ett eget beslut av honom att lägga av med drickat. Då är det givetvis lättare. Han kände väl att han lika väl kunde ta tjuren vid hornen på en gång, och inte undvika sällskap där sprit förekommer. Vi är ju alla i samma kompisgäng, och det var väl trots allt roligare att fira med sin sambo och sina vänner, än att sitta ensam hemma.

Nu när jag läst fler kommentarer du gjort, så tycker nog jag också att det är bättre att du stannar hemma, än följer med och mår dåligt. Risken finns ju att det också kan smitta av sig på din sambo och övriga sällskapet. Du får prata med din sambo och få honom att förstå.
  • Anonym (ts)
    kajsaa skrev 2014-06-14 12:23:30 följande:
    Fast visa sina god vilja? Som nynykterist är det en tuff utmaning och man ska i te möta sen förrän man själv är redo. Vet ej om Ts valt det nyktra livet på grund av problem med alkoholen eller av andra anledningar, hur som ska man inte pressas till en sådan sak.

Ts sött dig med din sambo och förklara, säg stt du känner pressen och mår dåligt. Erbjud honom att gå på den festen så kan du gå till dina vänner eller stanna hemma. Stå
    På dig, det kommer fler fester!

Ja, det känns lite för tidigt att gå på något som är så pass förknippat med alkohol som midsommar. Hade nog känt samma om det gällt nyår.
    Hade jag känt alla som var där, eller i alla fall någon mer person än min sambo så hade det varit helt okej. Jag har varit nykter många gånger på fester med mina egna vänner, har inga problem med den saken.

Jag kommer försöka prata med honom. Får hoppas att han förstår.

Tack för alla svar!
  • Alice F L
    Anonym (ts) skrev 2014-06-14 11:45:08 följande:
    Fast jag tror inte han gillar det argumentet. Som jag skrev i ts så tycker han att man måste kunna umgås och gå på fest även nykter.

På middagen var jag också nykter. Men det är annorlunda jämfört med midsommar.

Jag har dessutom sagt ja hela tiden - trots att jag innerst inne vet att jag inte vill. Dumt jag vet.

Vet du vad? Hoppas du inte tycker jag är hård nu, men tycker din kille beter sig som en stor fet egoist här. Har han en aning om vilken fantastisk prestation det är att sluta med alkohol? "Tror inte han gillar det argumentet". Eh ok? Det är för det första inget "argument" utan sanningen, för det andra så tough shit om han inte gillar det. Hade han haft nån form av stake hade han stöttat dig genom att själv vara nykter på midsommar. Ni hade kunnat sitta och fnissa åt alla snapsvise-fyllon tillsammans och haft hur mysigt som helst. Nä vet du ts, stå upp för dig själv här och följ magkänslan ang vad du kommer må bäst av. Stå för ditt beslut och den som inte gillar det kan ju köra upp sitt ego nånstans där solen aldrig skiner. Är allergisk mot empatilöshet.

Och du, grymt jobbat med att avstå alkohol! Starkt! Kram och stå på dig, droppa eventuella skuldkänslor och velande omedelbart.
    bloggar på alicefl.blo.gg
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Jag är nykter alkoholist sedan 12 år. Jag går aldrig på fest där det dricks alkohol. Inte för att jag blir sugen utan mer för att jag inte vill umgås med personer som dricker. 

• Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2014-06-14 12:15:47 följande:
    Jag vet inte, har ju sagt ja varje gång han har frågat. Jag tror han har förstått att jag egentligen inte vill eftersom han har frågat flera gånger om det är okej att gå dit.

Jag tror att han skulle tycka det var pinsamt att komma utan "tjejen" så att säga. Dom vet ju om mig och att vi bor ihop.
    Då verkar han ju vara ganska förstående och sympatisk ändå. Han förstår säkert om du tycker att det blir för jobbigt.
    Och ang. att det blir pinsamt - kan ni inte bara säga att du är förkyld och stannar hemma för att inte smitta folk? Visst, det är en lögn, men då slipper ni ju frågor på det och han kan fira med sina kompisar.
  • SecretMe

Man kan bli sjuk också... eller iallafall säga sig vara det. 
    Sambon säger att du är sjuk, hans vänner förstår och du stannar hemma i lugn och ro.

"Jag kommer inte vara nykterist för all framtid dessutom, men i nuläget måste jag vara det."

Jag undrar om anledningen till att ts inte kan dricka är för att hon är gravid?

Jag kan heller inte se nånstans att hon antytt att hon har alkoholproblem. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (om viljan finns) skrev 2014-06-14 16:59:18 följande:
    "Jag kommer inte vara nykterist för all framtid dessutom, men i nuläget måste jag vara det."

Jag undrar om anledningen till att ts inte kan dricka är för att hon är gravid?

Jag kan heller inte se nånstans att hon antytt att hon har alkoholproblem. 

Jag bär på en enorm sorg och har hanterat den felaktig genom att dricka alldeles för mycket alkohol. Jag går och tar antabus nu och kommer hålla mig ifrån alkohol helt tills jag är totalt stabil.

Om det tar 1 år, 10 år eller aldrig sker spelar egentligen ingen roll. I nuläget är det såhär!
    Anonym (ts) skrev 2014-06-14 20:21:06 följande:

Jag bär på en enorm sorg och har hanterat den felaktig genom att dricka alldeles för mycket alkohol. Jag går och tar antabus nu och kommer hålla mig ifrån alkohol helt tills jag är totalt stabil.

Om det tar 1 år, 10 år eller aldrig sker spelar egentligen ingen roll. I nuläget är det såhär!
    Då beklagar jag verkligen. Det är svårt att förstå att din sambo då inte visar större förståelse för det och din situation, utan istället blir sur och irriterad. Verkar inget vidare precis. Jag skulle inte följa med på midsommar om jag var som du.
  • Anonym (ts)
    Anonym (om viljan finns) skrev 2014-06-14 20:36:13 följande:
    Då beklagar jag verkligen. Det är svårt att förstå att din sambo då inte visar större förståelse för det och din situation, utan istället blir sur och irriterad. Verkar inget vidare precis. Jag skulle inte följa med på midsommar om jag var som du.

Har pratat om saken nu. Han vill inte åka utan mig för han vill ju vara med mig säger han. Så då får jag väl så gott åka med då, fast jag verkligen inte vill och sa det rakt ut.

Sen sa han att vi kan åka dit och ha trevligt (ja HAN kommer garanterat ha trevligt) på fredagen och om jag vill åka hem på kvällen så gör vi det. Men det här är långt bort och går inte att bara åka hem hur som helst. Dessutom vet jag att han kommer ha jättekul så skulle få dåligt samvete om han skulle välja att stanna hemma för min skull.

Usch..... kanske kan råka gå ut framför en bil eller nåt i veckan? Obestämd
  • Tow2Mater
    Anonym (ts) skrev 2014-06-14 21:28:31 följande:
    Sen sa han att vi kan åka dit och ha trevligt (ja HAN kommer garanterat ha trevligt) på fredagen och om jag vill åka hem på kvällen så gör vi det. Men det här är långt bort och går inte att bara åka hem hur som helst. Dessutom vet jag att han kommer ha jättekul så skulle få dåligt samvete om han skulle välja att stanna hemma för min skull.
    Då åker ni dit over kvällen, och du ljuger om att du har andra vänner i samma stad du också ska träffa. Du åker senare på kvällen till ett hotelrum och fordriver nästa dag for dig själv innan du åker tillbaka och hämtar upp din pojkvän och ni åker hem?
  • Anonym (***)
    Anonym (ts) skrev 2014-06-14 12:12:51 följande:

Jag förstår din kille, du måste lära dig umgås med folk fast du inte dricker. Först skrev du at det bara gäller midsommar, men nu skriver du att du inte ville gå på middagen heller. Ska ni/du alltid sitta hemma då?
Svar på tråden Vill inte fira midsommar - hjälp mig