Vill inte fira midsommar - hjälp mig
Jag är i ett ganska nytt förhållande och vi har det otroligt bra tillsammans på alla sätt. Vi bor ihop.
Vi är bjudna till några av hans närmaste vänner på midsommar. Tror att vi åker dit fredag till söndag.
Jag har bara träffat dessa vänner en gång på en middag. Det gick bra och vi kom väldigt bra överens, jag gillar dom men känner dom inte. Det var flera månader sedan och vi har inte setts en enda gång sen dess.
Problemet är att jag nyligen slutat dricka alkohol. Jag vet inte om jag kommer klara av att ha kul nykter med en massa fulla och för mig okända människor så det känns väldigt olustigt och jag vill inte vara med.
Min sambo tycker att jag förstås måste lära mig att gå på fester m.m nykter och det är i för sig sant. Men just midsommar när man är nynykter känns inte som ett bra alternativ.
Jag sitter hellre hemma helt ensam och ser på tv, kanske äter något gott eller liknande. Alternativt firar med mina vänner som jag känner väl.
Jag är en väldigt blyg person. Med alkohol i kroppen hade jag klarat detta (och även sett fram emot festen), men utan blir det bara plågsamt.
Vet inte hur jag ska dra mig ur detta? Säger jag att jag inte vill så blir sambon förmodligen både sur, irriterad och ledsen. Kanske ser han framför sig att vårat liv kommer se ut såhär i fortsättningen, vilket jag verkligen inte hoppas.
Jag kommer inte vara nykterist för all framtid dessutom, men i nuläget måste jag vara det.
Hjälp mig snälla?