• Danni 83

Grannens asjobbiga unge

Vi är en familj med tre söner, 7 år, 4 år och 3 veckor.

Vi har bott i ett radhusområde i 1,5 år och har en grannunge som går mig fullständigt på nerverna. Vi tror att han kanske har ADHD eller liknande för han har stora problem med impulskontroll, är taskig mot vår 4-åring, kastar ut skor i rabatten, retas, snor mat från oss i skafferiet osv. osv. Vi har flera gånger sagt till honom.

Nu börjar han komma hit flera gånger varje helg, i princip går han bara hem och äter och sen är han här. Vår son går nästan aldrig över till honom. Men vill leka när han kommer hit. Eftersom vi har en nyfödd så har jag sagt att de inte kan vara inne och härja, speciellt då han inte är snäll mot vår mellangrabb men resultatet blir ju att vi i princip aldrig får en hel helg som familj. Jag förstår att min son behöver vänner att leka själv med men ska det vara så jämnt när man är 7 år? Är man tonåring förstår jag att man inte vill hänga hemma men ibland kanske man kan göra det också även som tonåring?

Jag orkar inte planera värsta utflykterna jämnt eller locka med min son på dyra aktiviteter, jag vill kunna planera och känna efter på helgerna. En solig dag kanske vi kan ta en promenad, hitta en ny lekpark. Baka bullar. Lägga pussel. Men jag vet att grannungen alltid kommer. Kan man säga nej? Nu ska vi ha familjehelg? Vara ifred? Plantera tomater? Prata med hans mamma?

Vad hade ni gjort? Jag vill inte bli ovän med familjen och sonen leker ju gärna med pojken men jag är nästan gråtfärdig över att han ringer på jämnt.

Har ni liknande erfarenhet?

Mamma till tre hjärtan. Alvin 2007. Liam 2010. Samuel 2014
  • Svar på tråden Grannens asjobbiga unge
  • Nenne666

Tips ? Det är väl du som bestämmer? Nä det där med att locka ut sitt barn med aktiviter och glass är ju vansinnigt.

• tjockobbe

Jag hade sagt nej till pojken. Idag får han gå och leka med en annan kompis.

Vera 130923
  • realist14
    Danni 83 skrev 2014-06-14 15:47:40 följande:
    Vi är en familj med tre söner, 7 år, 4 år och 3 veckor. Vi har bott i ett radhusområde i 1,5 år och har en grannunge som går mig fullständigt på nerverna. Vi tror att han kanske har ADHD eller liknande för han har stora problem med impulskontroll, är taskig mot vår 4-åring, kastar ut skor i rabatten, retas, snor mat från oss i skafferiet osv. osv. Vi har flera gånger sagt till honom. Nu börjar han komma hit flera gånger varje helg, i princip går han bara hem och äter och sen är han här. Vår son går nästan aldrig över till honom. Men vill leka när han kommer hit. Eftersom vi har en nyfödd så har jag sagt att de inte kan vara inne och härja, speciellt då han inte är snäll mot vår mellangrabb men resultatet blir ju att vi i princip aldrig får en hel helg som familj. Jag förstår att min son behöver vänner att leka själv med men ska det vara så jämnt när man är 7 år? Är man tonåring förstår jag att man inte vill hänga hemma men ibland kanske man kan göra det också även som tonåring? Jag orkar inte planera värsta utflykterna jämnt eller locka med min son på dyra aktiviteter, jag vill kunna planera och känna efter på helgerna. En solig dag kanske vi kan ta en promenad, hitta en ny lekpark. Baka bullar. Lägga pussel. Men jag vet att grannungen alltid kommer. Kan man säga nej? Nu ska vi ha familjehelg? Vara ifred? Plantera tomater? Prata med hans mamma? Vad hade ni gjort? Jag vill inte bli ovän med familjen och sonen leker ju gärna med pojken men jag är nästan gråtfärdig över att han ringer på jämnt. Har ni liknande erfarenhet?
    KLart man kan säga nej!!! Med tre barn borde du ha träning på det
  • Knackamackadam

Klart att man kan säga nej ibland!! Dock får mina barn vara med kompisar i princip hur mycket de vill. Ska vi på en utflykt så drar jag mig inte för att ta med mig en kompis, bara alla som ska med ryms i bilen. Tidigare har vårt äldsta barn haft en del kompisar som tjafsat mycket med vårt yngre barn och då har vi ibland sagt nej till att just den kompisen ska komma närsomhelst. Det har varit ok om vi har varit båda föräldrar hemma så att någon har kunnat ha lite mer koll.

• Knackamackadam

Är det en granne skulle jag förresten ha sagt till rakt ut. " om du ska vara här så får du vara snäll mot X, annars måste du gå hem".

• 040kille

Jag har lite samma bekymmer med grannbarn som springer här i ett. Två av dem har då konstaterad ADHD. Det som gäller är att säga nej. Andras barn är inte ditt ansvar. Förr eller senare tröttnar de på att knacka på även om det kan ta sin lilla tid. Sak samma att egna barn lär sig att roa sig på egen hand ibland. Och kanske ännu mer att deras föräldrar börjar ta ansvar för dem med. Det tär väl lite på krafterna att ha barn som saknar impulskontroll så det är liksom för lätt att bara dumpa iväg dem för några timmar till någon annan förälder.

Läget är ju lite annorlunda som då har inträffat här ett par gånger att jag och några andra grannar har fått rycka in som barnvakt akut när det har varit läkarbesök med syskon och liknande. Då är barn vuxnas ansvar.

• Danni 83

Tack för alla svar. Det verkar som om att sätta gränser är det som gäller, säga nej tills det dämpas lite. Jag har undrat lite över de familjer där de alltid är ok att ha andras barn över. Att de verkar så harmoniska och att det inte spelar någon roll om det alltid hänger andras barn där. Jag är inte riktigt så utan behöver min egna sfär och behöver lugn och ro inom familjen.

Vi har sagt till flera gånger att han ska vara snäll mot lillebror och det har blivit bättre, en gång skickade jag hem honom efter att det eskalerat fullständigt och vår mellangrabb bara grät för att storebror och kompis var taskiga. Min äldsta är inte riktigt stark nog att säga ifrån, driver inte själv igång men hakar på den andra..

• Danni 83
    Knackamackadam skrev 2014-06-14 16:26:54 följande:

Klart att man kan säga nej ibland!! Dock får mina barn vara med kompisar i princip hur mycket de vill. Ska vi på en utflykt så drar jag mig inte för att ta med mig en kompis, bara alla som ska med ryms i bilen. Tidigare har vårt äldsta barn haft en del kompisar som tjafsat mycket med vårt yngre barn och då har vi ibland sagt nej till att just den kompisen ska komma närsomhelst. Det har varit ok om vi har varit båda föräldrar hemma så att någon har kunnat ha lite mer koll.

Känns det alltid ok att inte vara själv som familj? Jag tänker att utgångspunkten är att vara ifred och sen fyller man på med vänner och socialt när man orkar och vill. Sambons familj är lite tvärtemot, där är dörren alltid öppen och alla är välkomna när som helst.
  • Starkast

I den åldern har det sprungit barn här hela tiden. Har dock aldrig stört mig då jag tyckt det varit jättebra med kompisar som bor i grannhusen. Därför har det aldrig varit några problem. Det är väl egentligen den mest aktiva åldern med lek, bus och KOMPISAR. De är JÄTTEVIKTIGA då. Sen tar träningar, läxor och datorn över....

Vill man inte ha kompisar hemma säger man så klart nej. Att veta att man kan säga nej, att man ka prata med föräldrarna etc. borde kunna innan man skaffar barn... Det känns som helt självklart att man är medveten om att man inte är tvingad att ha andra människor i sitt hus jämt. 

Svar på tråden Grannens asjobbiga unge