• Willewille

Utbildning utan gymnasiebetyg(slutbetyg)

Hej!
    Jag gick ut gymansiet 2009!
    Så dum som man var brydde man sig inte om skolan och jag gick ut med ett samlat betygsdokument!
    Jag fick ett streck på religion, för att det är verkligen något jag inte bryr mig om!
    Så nu undrar jag om någon vet utbildningar eller om högskoler har krav på slutbetyg!
    Jag har ändå jobbat i 5 år nu!
    Eller har någon bra förslag till vad man kan göra?!

• Svar på tråden Utbildning utan gymnasiebetyg(slutbetyg)
  • Voodoodoll

Hör av dig till en studievägledare!

Alla högskolor kräver ett visst antal poäng (runt 2500 tror jag att det är, rätta mig om jag har fel) utöver grundläggande beörighet (sv, ma, eng, rel osv). ELLER så kan man läsa på vad jag har för mig heter yrkesgrundande kompetens. Då måste du ha grundläggande behörighet (du måste läsa upp religionen med andra ord), men du söker på din yrkeskunskap och slipper läsa in alla de andra poängen utöver dem.

Nu tror jag det är stopp på detta system juli 2015. Man kan alltså inte ha ett samlat betygsdokument där man läst in vissa kurser man inte klarat/öht läst på gymnasiet. Regeringen har tagit bort detta. Så vill du ha ett komplett betyg så läs på Komvux nu direkt innan de åren du redan gjort är bortkastade!

Lycka till :)

• Voodoodoll

Just det ja. Jag tror att du ändå kan söka till folkhögskolor utan ett slutbetyg från gymnasiet. Det beror helt på vad du vill läsa och bli. Men som sagt; en studievägledare på t.ex. Komvux leder dig på rätt väg :)

• Willewille
    Voodoodoll skrev 2014-06-14 20:04:27 följande:
    Just det ja. Jag tror att du ändå kan söka till folkhögskolor utan ett slutbetyg från gymnasiet. Det beror helt på vad du vill läsa och bli. Men som sagt; en studievägledare på t.ex. Komvux leder dig på rätt väg :)

Tusen tack Voodoodoll!:)

Vet vart jag ska ta vägen nu iaf!
  • FeatherCloud

Jag har sökt till universitetet på reell kompetens då jag också hade samlat betygsdokument på grund utav att jag inte hade godkänt i Matte A. Fick min reella kompetens beprövad och blev godkänd och är nu behörig och väntar otåligt på besked om jag blivit antagen.

I övrigt kan jag tipsa om NTI-skolan. En distansutbildning med bland annat yrkesinriktade utbildningar till Barnskötare och Undersköterska t ex.

• Voodoodoll
    Willewille skrev 2014-06-14 21:07:34 följande:

Tusen tack Voodoodoll!:)

Vet vart jag ska ta vägen nu iaf! smile1.gif
    Så lite så. Lycka till :)
Svar på tråden Utbildning utan gymnasiebetyg(slutbetyg)