• Anonym (Norgesugen)

Vilken dialekt i Norge är lättast att förstå för oss?

Är så sugen på att åka till Norge och jobba som undersköterska.
    Kan tänka mig att jobba på ett sjukhem men törs inte jobba på sjukhus som jag gör i Sverige.
    Är rädd för att jag skall ha svårt att förstå samt att göra mig förstådd i Norge.
    Jobbar jag på sjukhem har jag inte samma ansvar utan det rör sig mest om omvårdnad.

Vart skulle ni rekommendera mig att åka?
    Kan bo vart som helst i Norge.

Tackar för alla tips och råd.

• Svar på tråden Vilken dialekt i Norge är lättast att förstå för oss?
  • Anonym (')

Oslo är lättast att förstå!

Trondheim är väldigt svårt

• Rakad Apa

Norge har två språk, bokmål och nynorsk. Den förstnämnda är lättast att förstå. Jag bor i Oslo och norskan som pratas här är enkel att förstå. Däremot så tycker jag att dialekten som pratas i Stavanger med omnejd är desto knepigare.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa

Du behöver inte vara rädd att bli missförstådd, norrmännen förstår svenska utan större problem. Många har vuxit upp med svenska tv-kanaler i hemmet.

• Anonym (.)
    Rakad Apa skrev 2014-06-15 01:03:01 följande:
    Norge har två språk, bokmål och nynorsk. Den förstnämnda är lättast att förstå. Jag bor i Oslo och norskan som pratas här är enkel att förstå. Däremot så tycker jag att dialekten som pratas i Stavanger med omnejd är desto knepigare.
    två SKRIFTspråk ja.

Håller f ö med om att Oslonorska är lättast, men du kan räkna med att de är vana vid att ha svenskar som jobbar nästan överallt i Norge, så språket är nog inget jätteproblem någonstans.
  • Rakad Apa
    Anonym (.) skrev 2014-06-15 01:22:03 följande:
    två SKRIFTspråk ja.

Håller f ö med om att Oslonorska är lättast, men du kan räkna med att de är vana vid att ha svenskar som jobbar nästan överallt i Norge, så språket är nog inget jätteproblem någonstans.
    Språken skiljer sig även verbalt och inte bara i skrift. Men de är givetvis snarlika. 
Svar på tråden Vilken dialekt i Norge är lättast att förstå för oss?