• Carl 500

Vägrar sova själv...vad gör jag.

Min son 5 år om en månad vägrar somna själv i sin säng.
    Han har aldrig klarat av detta.
    Jag eller min fru MÅSTE ligga brevid ända tills han somnat och då får man smyga ut. 
    Vaknar han när vi går ut så får vi göra om hela proceduren.

Det är heeeeeeeeeelt omöjligt att försöka få han att sova själv, det fullständigt låser sig i skallen på han och han får typ panik.
    Numera räcker det med att sitta på sängkanten, så det är väl någon sorts framgång, att stå utanför rummet har jag försökt, likaså att sitta på en stol, det duger inte, han kliver upp.
    Försöker jag lämna rummet och förklara för honom att nu är du stor nog att somna själv, flyger han upp ur sängen och ställer sig upp. Det spelar ingen roll hur många ggr jag lägger ner honom igen.

En gång struntade jag i honom och vägrade förnedra mig med att ligga där och låta han bestäma över mig, han stod då vid min säng och grät, det var tårar av typ panik, frustration och rädsla och inte tårar för att få sin vilja fram...men han vägrade fortfarande att sova själv.

Han är som person väldigt orolig och nervös av sig, blyg och otrygg. Han är speedad och impulsiv...dock inte till den grad att man skulle kunna sätta någon diagnos på honom, utan han är bara den oroliga typen....och har varit enda sedan liten bebis.

Som KBT ska man möta sina rädslor, stanna kvar och känna hur ångesten och paniken försvinner. Men det funkar inte eftersom han flyr situationen direkt och kliver upp. Jag kan ju liksom inte binda fast honom i sängen hehe.
    Att stå vid sängen i rummet skulle kunna fungera, men där känner jag att jag börjar förnedra mig själv...jag torde få stå väldigt länge eftersom situationen vore ny och obekväm för han. Och det skulle ta veckor att sakta förflytta min plats i rummet ut mot dörren....herregud....så ska man inte behöva hålla på.

Därtill har vi en ettåring som riskerar att vakna rätt tätt under sin läggning som görs innan, så det hela kan krocka rätt bra....jag har alltså inte all fri tid och arbetsutrymme i världen att få han i säng själv.

Vad gör jag....?

• Svar på tråden Vägrar sova själv...vad gör jag.
  • väntarbarn

Ni forsätter och nattar honom så han känner sig trygg...
    Vaddå förnedrar dig? Han behöver trygghet inget konstigt med det...

• Liljan77

Ge honom den tiden han behöver.
    Undrar också över förnedra dig själv???

• Carl 500

Vet ej varför...det är hans person. Han är otrygg och rädd i de flesta situationer. Vågar inte hälsa på grannar, har mycket svårt att möta andra människor och främmande situationer och platser. Släpper oss ALDRIG med blicken...håller oss tätt i affären etc.

Jag känner att jag förnedrar mig eftersom jag låter ett barn diktera och bestämma över mig.
    Han behöver inte känna otrygghet, vi är i rummet utanför.

• Carl 500

Jag har frågat när han har tänkt att kunna sova själv. Eftersom de flesta barn redan vet när de planerar att klara av saker. Men han svarar nästa jul...eller aldrig. Så det är en stor rädsla.

• Scratt

Kan han inte få somna i eran säng? Tillsammans med någon av er? Efter ett litet tag kanske han känner sån trygghet i er säng att han kan somna själv, om inte annat så är det ju lite bekvämare för er att ligga bredvid honom i er säng kanske

• Carl 500

...jag ger han tid varje kväll, jag väntar och väntar men åren går. Vill få stopp på detta nu.

• väntarbarn

Ja men du kan inte göra något förens  han känner sig redo så bara att bita ihop..,
    Du gör det verkligen inte lättare för honom genom att ignorera honom det kommer bara ta mer tid innan han känner sig trygg

• Carl 500

...dåligt förslag scratt.
    Han ska ligga i sin säng i sitt rum, punkt.
    För övrigt så vaknar han mitt i natten varje natt och kommer in och lägger sig i våran säng. VARJE natt. Han märker att vi inte är kvar i rummet under sin mindre djupa sömn och då kliver upp....skulle han somna in själv så skulle han inte känna denna förändring och rädsla under sin lätta sömn och därmed kunna sova vidare, det är vad jag läst mig till varför barn kliver upp.

• väntarbarn
    Carl 500 skrev 2014-06-14 20:40:58 följande:
    ...dåligt förslag scratt.
    Han ska ligga i sin säng i sitt rum, punkt.
    För övrigt så vaknar han mitt i natten varje natt och kommer in och lägger sig i våran säng. VARJE natt. Han märker att vi inte är kvar i rummet under sin mindre djupa sömn och då kliver upp....skulle han somna in själv så skulle han inte känna denna förändring och rädsla under sin lätta sömn och därmed kunna sova vidare, det är vad jag läst mig till varför barn kliver upp.
    Du säger att han är en otrygg pojke då är det är väl skitsamma om han får sova i eran säng.. Det viktigaste är att han börja känna sig trygg
Svar på tråden Vägrar sova själv...vad gör jag.