• Rafael90

Kavla mördeg?

Jag har försökt göra en paj med lock, en sån där typisk farmor anka-paj, men det går ju inte! Man ska göra en mördeg som man trycker ut i pajformen, sen ska man kavla ett lock av mördeg och lägga över, men det är ju stört omöjligt att kavla den där jäkla degen Demon den fastnar i bordet och kaveln trots en massa mjöl, den går sönder och håller på och jävlas. Hur ska man göra? Är det bara jag som är sämst eller finns det nåt universellt knep som jag missat?

• Svar på tråden Kavla mördeg?
  • kajsaa
    Rafael90 skrev 2014-06-15 13:22:35 följande:

Jag har försökt göra en paj med lock, en sån där typisk farmor anka-paj, men det går ju inte! Man ska göra en mördeg som man trycker ut i pajformen, sen ska man kavla ett lock av mördeg och lägga över, men det är ju stört omöjligt att kavla den där jäkla degen Demon den fastnar i bordet och kaveln trots en massa mjöl, den går sönder och håller på och jävlas. Hur ska man göra? Är det bara jag som är sämst eller finns det nåt universellt knep som jag missat?

Den skall kylas först. Sen kavalas mellan plastfolie! :)
  • kajsaa

Och var inte så frikostig med mjölet!!! Man ska inte kavla för mycket utan förälska vara snabb, drar det ut på tiden så in med den i kylen igen och fortsätt kavla sen

• Rafael90
    kajsaa skrev 2014-06-15 13:24:25 följande:
    Den skall kylas först. Sen kavalas mellan plastfolie! :)
    Aha, jag kylde den i drygt en timme då det stod så i receptet, att kavla med plastfolie kanske jag ska prova också.
    blomman07 skrev 2014-06-15 13:24:39 följande:
    Lägg den i kylen minst en timme! Lägg kaveln i kylen också.
    Ska prova!

• Rafael90
    kajsaa skrev 2014-06-15 13:25:33 följande:
    Och var inte så frikostig med mjölet!!! Man ska inte kavla för mycket utan förälska vara snabb, drar det ut på tiden så in med den i kylen igen och fortsätt kavla sen
    Förälska? Tungan ute den kanske låg ute för länge och blev kletig när jag provade. Jag ska göra ett nytt försök idag.
  • kajsaa
    Rafael90 skrev 2014-06-15 13:26:55 följande:
    Förälska? Tungan ute den kanske låg ute för länge och blev kletig när jag provade. Jag ska göra ett nytt försök idag.
    Hahah försöka vara snabb;)
  • blomman07

Kan ju tillägga att jag gjorde mördegskakor för en vecka sedan, och jag kylde precis som du bara i en timme, och det gick bra eftersom jag bara skulle rulla och skära, men lagom tills att jag skulle skära upptäckte kag att jag inte hade något bakplåtspapper hemma, så degen blev liggandes inplastad i nästan 7h, och då var den ju väldigt mycket hårdare än den var efter bara en timme!

Så en ide kan ju vara att fixa degen kvällen innan :)

• Fjärilslarv

jag kavlar aldrig pajlock utan lägger det som remsor över.

• Aniiee
    Fjärilslarv skrev 2014-06-15 14:17:42 följande:
    jag kavlar aldrig pajlock utan lägger det som remsor över.
    Hur gör man remsor utan att kavla? *nyfiken*

Själv kavlar jag aldrig pajdeg alls....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Fjärilslarv
    Aniiee skrev 2014-06-15 14:23:58 följande:
    Hur gör man remsor utan att kavla? *nyfiken*

Själv kavlar jag aldrig pajdeg alls....
    rullar dem mellan händerna och sen plattar jag ut dem på skärbräda eller dyligt =).

botten kavlar jag inte heller.
  • Aniiee
    Fjärilslarv skrev 2014-06-15 14:36:29 följande:
    rullar dem mellan händerna och sen plattar jag ut dem på skärbräda eller dyligt =).

botten kavlar jag inte heller.
    Ah, du gör så! Smart Solig
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Fjärilslarv
    Aniiee skrev 2014-06-15 14:44:15 följande:
    Ah, du gör så! Smart Solig
    haha smart vet jag inte, men jag har inte tålamod att kavla en pajdeg hihi.
  • Annelie 76

Jag klipper upp två fryspåsar och kavlar mellan. Plastfolie är för sladdrigt tycker jag.

• Rafael90
    Annelie 76 skrev 2014-06-15 14:57:23 följande:
    Jag klipper upp två fryspåsar och kavlar mellan. Plastfolie är för sladdrigt tycker jag.
    Provade detta och det gick bättre, det blev iallafall ett "lock" att lägga över och inte en massa slamsor. Det var dock svårt att få loss degen från plasten utan att den gick sönder Glad
  • kajsaa

Måste dela med mig av min kompis "tips" hon har alltid så där perfekta mördegsskal/lock. Hon vägrade berätta men tillslut fick vi ur henne det. Hon tog degen, platta till den på en bit plast, en plast över och sen lade hon det i ett örngott, ut i tvättstugan och två varv i mangeln så var det platt och fint! Haha jag trodde jag skulle kissa på mig när hon berättade det!

Svar på tråden Kavla mördeg?