• mrnojay

Ensam vårdnad, fråga om umgänge

Hej!
    Jag har ensam vårdnad och mamman har umgängesrätt. Tyvärr fungerar inte umgänget så bra och mamman är inte speciellt samarbetsvillig. Mamman har dock ganska mycket umgänge men jag har valt tydlig med att vår dotter skall gå på förskolan för att få ett socialt umgänge och för att hon själv vill. Mamman vill dock gärna ha dottern hemma och nu undrar jag vad jag har för befogenhet att bestämma att dottern skall gå på förskolan fram till 13 även under mammans umgänge. Någon som vet?

Umgänget är beslutat via förlikning (som mamman senare överklagade) och inget är skrivet när det gäller förskolan.

• Svar på tråden Ensam vårdnad, fråga om umgänge
  • Tinnys

Hur gammalt är barnet? Hur många dagar i veckan handlar det om?

• mrnojay

Barnet är 5. Umgänget är satt till 7 dagar i veckan på min inrådan.

• mrnojay
    mrnojay skrev 2014-06-15 18:13:40 följande:
    Barnet är 5. Umgänget är satt till 7 dagar i veckan på min inrådan.

Och då menar jag givetvis över 2 veckor... 50% alltså...
  • Tinnys

Tror inte du kan tvinga. Förskolan är inte obligatoriskt. Men barnet är så pass stort att den behöver det sociala innan skolan börjar. Träffar mamman o barnet jämnåriga utanför förskolan?

• Litet My

Oavsett vårdnad så bestämmer umgängesföräldern vad den vill göra under sina umgängen. Sedan är frågan om förskolan vill ta emot barnet om det finns en förälder som är hemma och inte behöver barnomsorg.

• Brumma
    Litet My skrev 2014-06-16 09:34:52 följande:

Oavsett vårdnad så bestämmer umgängesföräldern vad den vill göra under sina umgängen. Sedan är frågan om förskolan vill ta emot barnet om det finns en förälder som är hemma och inte behöver barnomsorg.

Tveksamt om förskolan. Rent juridiskt borde mammans tider inte påverka då hon inte är vårdnadshavare. Samtidigt är det under hennes umgängesdagar och tiderna borde vara satta efter hur mamman arbetar/inte arbetar.

TS - är mamman arbetslös eller hur ska hon lösa att ha dottern hemma? Är hon arbetslös borde 15 timmars regeln gälla, inte mer. Förövrigt är det ju som Litet My skriver. Så länge barnet inte far illa så är det umgängesföräldern som beslutar om vad de gör på umgängesdagarna. Eftersom hon har vv så borde det ju inte vara någon fara för att hon missköter barnet...

Jag tycker inte riktigt att det är upp till barnen att välja om de vill eller inte vill gå på förskola.
  • Brumma
    mrnojay skrev 2014-06-15 15:28:58 följande:

Hej!
    Jag har ensam vårdnad och mamman har umgängesrätt. Tyvärr fungerar inte umgänget så bra och mamman är inte speciellt samarbetsvillig. Mamman har dock ganska mycket umgänge men jag har valt tydlig med att vår dotter skall gå på förskolan för att få ett socialt umgänge och för att hon själv vill. Mamman vill dock gärna ha dottern hemma och nu undrar jag vad jag har för befogenhet att bestämma att dottern skall gå på förskolan fram till 13 även under mammans umgänge. Någon som vet?

Umgänget är beslutat via förlikning (som mamman senare överklagade) och inget är skrivet när det gäller förskolan.

Just nu är det ju jättemånga som är sommarlediga.

Det tjatad vitt o brett om att barn har rätt till ledighet o ett långt sommarlov - borde det inte ses som positivt att barnet får extra ledighet iallafall nu över sommaren?

Till hösten antar jag sexårsverksamheten börjar så då blir det ju en ngt annan situation och det är viktigare för barnet att vara där.
Svar på tråden Ensam vårdnad, fråga om umgänge