• Äldre 15 Jun 16:37
    1726 visningar
    9 svar
    9
    1726

    ett syskon till eller eget rum

    Korta varianten. Jag har två barn sedan tidigare, han har ett. Samma kön på alla barnen och samma ålder på mitt yngsta och hans barn (de är under 6 år alla). Vi vill jättegärna ha ett gemensamt barn och längtar jättemycket efter att få dela den glädjen. MEN det finns förmodligen ingen möjlighet för oss att någonsin bo större än en en femma. Det finns inga större lägenheter här (vi vill inte ha något hus). Så då är alltså valet mellan ett syskon till, eller egna rum (det blir ju de två jämngamla som får dela). Jag delade med en 3 år yngre syster i tonåren och hatade det. Just nu vill barnen gärna ha ett syskon till (såklart) men frågan är hur det känns i tonåren när de två mellanbarnen kommer få dela rum? Det kanske är bättre att inte skaffa ett till. Men det skulle bli en stor sorg för oss. Svårt dilemma. Nu är det ju 8-10 år tills barnen VERKLIGEN behöver få ha sitt privatliv. Kanske skulle vi då kunna sova i vardagsrummet vi föräldrar eller lösa det på nåt sånt sätt. Men då är det ju och andra sidan vårt sexliv och vårt privatliv som blir obefintligt.. Hur gör ni med "många" barn (eller ja 4 kanske inte klassas som många men)? Har alla egna rum?

  • Svar på tråden ett syskon till eller eget rum
  • Äldre 15 Jun 17:25
    #1

    Jag har inga egna barn men min kompis hade samma situation när hon växte upp. Hon bodde i samma rum med sin två år yngre syster. Det fungerade superbra för dom tycker hon själv. Hennes två bröder delade rum och även där fungerade det bra. När jag växte upp så delade jag rum med min åtta år yngre bror, vi bodde väldigt litet. Visste var det jobbigt ibland men våran kemi fungerade bra tillsammans. Jag och min bror blev lärda att komma överens och när jag hade kompisar över så höll han sig undan, eller så var jag hemma hos kompisen. Det vart lite jobbigare när jag hade min första pojkvän, men vi löste det. Nu är det ju helt annat eftersom han är så mycket yngre än mig.
    För att komma till saken.. Jag tror att dela rum kan vara både bra och dåligt. Om ni vill ha ett gemensamt barn så tycker jag att ni ska skaffa det, även om det innebär att någon får dela rum. Sova i vardagsrummet är kanske inte den smartaste lösningen för er, som du säger, allt privatliv mellan er kommer påverkas. Jag tror på att dela rum, det kan bara gå åt två håll men om barnen vänjer sig tidigt kanske det blir lättare för dem när de blir lite äldre. :) 


    Crea Diem
  • Äldre 15 Jun 19:51
    #2

    Jag skulle aldrig låta antalet rum bestämma om jag skaffade fler barn!! Bor alla barnen alltid hos er?

  • Äldre 15 Jun 19:55
    #3

    Jag tycker det låter helt galet att tänka på antalet rum då man skaffar barn.

    Att ha eget rum är verkligen en lyx, tänk på hur det ser ut i resten av världen, det är nog snarare ett undantag att man har möjligheten att få ett eget rum.

    Klart ni skall skaffa fler barn om ni vill ha, oavsett hur ni bor, rumfrågan löser ni alltid med tiden, det finns så många olika lösningar på det.

  • Äldre 15 Jun 20:02
    #4

    Det beror väl lite på hur man själv växt upp kanske.... Jag ger hellre mitt barn privatliv än många syskon.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 15 Jun 20:19
    #5

    Sedan beror det väl på hur rummen ser ut, om man kan dela av med t ex bokhyllor eller gardin. Ljudet är ju svårare att isolera sig emot om man inte använder hörlurar till musik mm.

    Jag delade rum med mina föräldrar de första 9 åren. Sedan fick min bror dela med föräldrarna i många år, tills de tog mitt rum och jag bodde i "finrummet" när jag var hemma. Minns inte om det var redan under gymnasietiden då jag bodde inackorderad eller när jag flyttade iväg för högskola.

    Så jag tror det löser sig.

    Kanske kan alla fyra dela sovrum och ha två olika aktivitetsrum beroende av om de har liknande sovmönster och kan smyga upp.

    Min 3,5-åring delar rum med 9-åringen som är här varannan helg. Vi får se hur det blir när vi så småningom flyttar till större.

  • Äldre 17 Jun 10:39
    #6

    Är det jättekonstigt att man vill ha möjligheten att ge sina barn utrymme och privatliv när de är tonåringar? Jag mådde jättedåligt av att dela rum med min syster och trivdes inte hemma. Vill att mina barn ska kunna trivas hemma tills de gått ut skolan och fått jobb. Och vid 19-20 år (som man är då) är man nog inte jättesugen på att dela rum. Jag flyttade till min pojkvän när jag var 17 år, mycket pga att jag inte kunde ha nåt privatliv hemma.

  • Äldre 17 Jun 10:40
    #7
    Tångräkan skrev 2014-06-17 10:39:11 följande:
    Är det jättekonstigt att man vill ha möjligheten att ge sina barn utrymme och privatliv när de är tonåringar? Jag mådde jättedåligt av att dela rum med min syster och trivdes inte hemma. Vill att mina barn ska kunna trivas hemma tills de gått ut skolan och fått jobb. Och vid 19-20 år (som man är då) är man nog inte jättesugen på att dela rum. Jag flyttade till min pojkvän när jag var 17 år, mycket pga att jag inte kunde ha nåt privatliv hemma.
    Inget konstigt. Jag tror som sagt att det har mycket med ens egna erfarenheter att göra. Jag har alltid haft eget rum och det är något som har varit värdefullt. Även som mycket liten ville jag kunna stänga in mig och dona med mitt. Det vill jag också ge mina barn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 17 Jun 10:44
    #8

    Våra vänner bor med tre barn i en fyra (kommunal hyresrätt).

    De har delat av det ena sovrummet med en vägg på ett smart sätt.

    Den går självklart att ta bort.

  • Äldre 17 Jun 19:47
    #9

    Min 6-åring som idag har eget rum är i stort behov av det. Hon behöver sitt utrymme och komma ifrån småsyskonen. Och att kunna leka ifred med kompisar och gå undan när man är trött. Vill kunna erbjuda de två små detta också om vi märker att de behöver det. Mest så jag känner. Men det lutar såklart åt att det blir ett syskon till och att vi i värsta fall får bo i vardagsrummet om vi inte kan dela av nåt rum i framtiden. Syskon är jättevärdefullt. Är jätteglad idag att jag har mina.

Svar på tråden ett syskon till eller eget rum