• Tjejmedkroniskurtikaria

Kronisk urtikaria, allergi och bränner något hemskt inne i hela kroppen!

Söker någon som råkat ut för liknande symptomer som jag..

Allt började för runt två år sedan, plötsligt så började mitt immunförsvar bli allt sämre och samtidigt skulle jag operera bort två visdomständer i undre käken, efter detta svullnade plötsligt både mina ögonlock, kinder och under hakan upp så jag såg inte klok ut! Dessutom uppkom en fruktansvärd smärta i ögonen då de svullnat så mkt att jag knappt såg. Under ett halvår kom allergimottagningen fram till att jag hade angioödem och blev behandlad med cyklokapron. Detta hjälpte till en början men återkom, dosen höjdes och symptom dämpades ett tag för att sedan återkomma. Tillslut fick jag ut betapred som hjälpte men också tillfälligt, dvs så länge det verkade ca ett dygn.

Efter ett år fram och tillbaka till vårdcentral och sjukhus ändrades plötsligt symptomen och min mage började bli i alltmer obalans. Nu är detta ett år sedan, alla mina lymfkörtlar svullnade upp men alla läkare trodde att det berodde på någon inflammation. Men sedan var det som att ödemen bytte skepnad och blev stora nässelutslag över hela bröstet, armhålor och ljumskar.. Kunde inte ha några åtsittande kläder men det värsta var att det brände något så fruktansvärt inne i hela kroppen att jag febersvettades konstant och det gjorde så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen!

Behandlades tillslut av en vettig läkare med prednisolon och en väldigt stor mängd antihistaminer! Åt ganska hög dos av både kortison och antihistamin men nu ett år senare då jag nästan var nere på en antihistamintablett om dagen och 2,5mg kortison kom skiten tillbaka!
    Detta har tagit något enormt på mitt psyke och hopp om att kunna studera på högskolan i höst när man inte ens orkar gå upp ur sängen.

Så nu är det samma visa igen, utslag, bränner i hela kroppen, magen helt utslagen och har därmed inte fått i mig mat på 5 dagar.. Har försökt dricka vatten, proviva och något näringstillskott från apoteket i flytande form. Det mesta kickar min mage ut ganska omgående i antingen diarré eller i kräkningar.

Har tidigare testats mot allergier men har tidigare bara visat pollenallergi.. Försöker nu undvika allt med histamin, laktos och gluten för att inte irritera min mage..

Vore så skönt om det fanns någon annan som upplevt något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter eller råd.

Någon som upplevt att de fått så långvarig urtikaria som jag åt antingen gluten, laktos eller penicillin??

Svar på tråden Kronisk urtikaria, allergi och bränner något hemskt inne i hela kroppen!