• Lejlosot

Inflammation vid visdomstand

Jag har i flera år (cirka 15 år) haft otroliga problem med min hals. Så när det för cirka en vecka sedan började göra ont i halsen igen tänkte jag inte mycket om det...tills smärtan blev värre än någonsin. Smärtan går från visdomstanden (uppe, vänstr sida av käken) och har gjort ett hål/sår i min kind. Vet inte alls vad det är för fel för jag kan inte se något och när jag känner känns det som om visdomstanden är framme och såret är bredvid (?) tanden. Maken försökte se och kunde inte heller se bra plus att smärtan blir värre och det röda omkring (det som är inflammerat antar jag) växer. Imorgon ringer jag tandläkaren för en akuttid men jag undrar om någon vart med om samma problem och vad tandläkaren gjorde samt om det blev bättre? Jag är lite orolig då smärtan även är en bit ned i halsen (därav fattade jag inte att det var tandbekymmer först), kan detta betyda att inflammationen gått ned i halsen!? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Inflammation vid visdomstand
  • Jättekul

Jag kan inte så mycket om tänder men jag vet att det är totalt livsfarligt om det som du beskriver har med din tand att göra. Har det blivit varigt så kan det sprida sig och bli hjärnhinneinflammation. Om du har möjlighet att åka akut till tandläkare nu så skulle du göra det tycker jag. Vet ej om du bor i stor stad.

• Lejlosot

Varigt är det inte och även jag tror det är akut, men min tandläkare öppnar vid sju så det går att vänta tills dess. Akuttid till tandläkare slutade vid 16.00 idag tyvärr (läs söndag) så måste vänta tills imorgon...

• RosaGrisen

Gå till Apoteket och köp antiseptisk munskölj. Jag har haft mycket problem med mina visdomständer och har sköljt med corsodyl. Senaste problemet var att en av mina övre visdomständer växte snett mot kinden och skavde och jag hade ont i hela käken och nästan ner i halsen. Tandläkaren slipade ner de vassa kanterna och så fortsatte jag skölja en vecka och sen var det bra. Har inte haft problem sen dess

Svar på tråden Inflammation vid visdomstand