Penicillin när man är gravid?
Misstänker att jag råkat på halsfluss (ska till läkare senare) och det känns inte alls kul att knapra penicillin när man är gravid... . Men det finns väl ofarliga sorter? Har ni andra någon erfarenhet av detta?
Misstänker att jag råkat på halsfluss (ska till läkare senare) och det känns inte alls kul att knapra penicillin när man är gravid... . Men det finns väl ofarliga sorter? Har ni andra någon erfarenhet av detta?
nog kan man äta det, men säg bara till doktorn att du är gravid! de kan sin sak..
All pencilin får man inte äta när man är gravid men säger du att du är de så får du en sort som man får äta!!
Jag fick åka till läkaren akut i lördags pga. bihålsinflammation och fick Kåvepenin. Skulle inte vara någon fara när man är gravid el. läkaren, men du måste ju berätta att du är gravid, givetvis
Ja, det finns ofarliga sorter.
Det är "farligare" att inte äta penicillin när man är sjuk än att äta det.
Är du sjuk måste du bli frisk.
Kolla www.fass.se om du vill veta innan vilka sorter som är ok. Annars har såklart läkaren koll på det!
har blivit behandlad med Amimox för bihålsinflammation,min läkare ville inte skriva ut vare sig kåvepenin eller rinexin(tror det stavas så) tror det är lite olika på läkare vad dom anser är skadligt eller inte förutom vad som står i fass.Det viktigaste är att man talar om att man är gravid !
Vad rolig du är som frågar här.
(snällt menat!!!). Din läkare har stenkoll, de har inte 7,5 års eftergymnasial utbildning inte för inte.
Belana:
Alla läkare BORDE ha benkoll, men det är tyvärr inte alltid fallet. Jag skulle aldrig våga äta någon medicin som jag inte själv kollat upp i FASS och gjort en koll på internet om vad andra läkare/sjukhus rekommenderar för substans till just min åkomma. Det förekommer väldigt olika åsikter inom läkarevetenskapen vilka substanser som är lämpligast...
Säg till läkaren att du är gravid. Jag fick också Kåvepenin utskrivet. Detta byttes sedan ut till "likvärdigt men billigare" av Apoteket, och även då var jag noga med att tala om att jag var gravid och enligt apoteksdamen var det ok att äta Kåvepenin/likvärdigt när man är gravid. Hoppas att du blir frisk snart.
Hej,
Jag hade samma tanke när jag fick äta peniciln för urinvägsinfektion. Men sedan har jag förstått att det kan vara rätt vanlig med infektioner under graviditeten och dvs det är vanligt att man äter penicilin under graviditetn.
Finns flera sorter som är väldokumenterade som OK för gravida, jag har själv haft halsfluss i början av min graviditet. Doktorn gav mig en pencillin som innehöll amoxillin.
Var just iväg och tog ett halsprov. Det var inte streptokocker
. Så nu slipper jag oroa mig ö h t. Bara ta ett varmt bad och sen bädda ner mig!