Varför är man elak mot den man "älskar"?
Detta är en fråga till alla män och kvinnor i relationer, gifta eller sambo. Varför är ni så elaka mot era respektive? Nu talar jag inte om ren misshandel eftersom det är en klass för sig. Jag talar om när man kommer med onödiga taskiga kommentarer till sin partner. "Det syns ju vem som städat här" och "Ja, du handlar ju på ditt eget lilla vis". Ibland kan det t o m vara inför andra. Ett skräckexempel var två gifta kollegor där kvinnan var rent ut sagt för jävlig mot sin snälle man och förnedrade honom inför andra.
Jag har själv varit i ett sånt förhållande. Små gliringar här och där om småsaker, otrevligt beteende och bara allmänt fräsig när hon var på det humöret. Sen trodde hon allt skulle fixas med lite sex och så var allt bra. Trots att jag sa till henne hjälpte det inte. Jag var bara överkänslig.
Till slut orkade jag inte mer utan dumpade henne på stående fot. Då blev hon helt förkrossad och kunde inte alls förstå varför och hon älskade mig så mycket och vi hade det ju så bra. Nej - HON hade det bra, jag mådde bara skit. Försökte få henne att förstå att om man älskar någon ska man också behandla den personen med respekt.
Har förstått att jag inte är unik och de omkring mig som har tröttnat berättar att deras partners blev jätteförvånade. De verkade inte kunna se sitt eget beteende. Så, varför är man elak och dum mot den man älskar? Är det nåt slags maktmedel?