• Momarorie

Era komplikationer efter Gastric bypass op?

Hej alla ni som gjort en Gastric Bypass.

Jag skulle vilja veta vilka koplikationer ni har fått?
    Hur länge höll det i sig?

Ångrar ni er operation?

• Svar på tråden Era komplikationer efter Gastric bypass op?
  • Mortisfru83

Opererade mig för 4 år sen. Inga komplikationer på grund av operationen men fick operera bort gallan för drygt ett år sen vilket är vanligt när man gått ner mycket i vikt.

• Anonym (opad)

Inga, har inte ångrat mig alls. 

• Anonym (T)

En nära vän till mig mådde jättebra första året. Sedan fick hon tarmvred (vanligt bland dessa patienter) och efter det blev hon inte bra. Hon kan inte äta alls utan smärta och detta har pågått två år. Tillståndet är kroniskt.

Min brorsdotter kunde inte tillgodogöra sig näring alls. Hon tappade 70 kg på ett år och blev helt sängliggande. Hon mår fruktansvärt dåligt och har gjort det i två år snart.

En annan bekant åker in och ut till akuten med magsmärtor. Ingen hittar någon orsak.

En vän mår bra, men hennes sambo rasade fruktansvärt i vikt och blev till slut inlagd.

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter känns det som. Av alla jag vet är det ytterst få som mår bra och de som inte har fysiska besvär har istället psykiska. Min tilltro till dessa operationer är sjukt låga.

• skpklm

En vän till mig blev smal och fin -  och liggande i  tre år.  Sjukvården kunde inte hjälpa honom.   Sedan hörde han av någon som också gjort  operationen.  Han testade han hennes knep:   att undvika laktos!  Nu är han på benen igen.  

• Anonym (Anna)

Hm, lite otäckt det där att

Det verkar som att de flesta antingen känner någon som fått komplikationer eller gått igenom det själv efter en gastric bypass. Det är ju väldigt otäckt. Jag gjorde en för 5 år sedan och har alltid mått finemang, inga problem alls. Däremot har två släktingar som har gjort fått både tarmvred och något mer jag inte minns. Min vän har också gjort en och hon mår inte bra alls när det gäller blodsocker (hon äter iofs inte bra). Jag har aldrig ångrat min operation iaf!

• Momarorie

Tack ni som svarat. Jag tycker det är synd att det är många som inte mär bra.

Finns det någon här som har fått några komplikationer själv? 
    Det finns massor med folk som känner någon som har träffat någon som det har gått dåligt för.

Svar på tråden Era komplikationer efter Gastric bypass op?