• Pappa Davve

HVB hem - lön och arbetsfrågor.

Ska börja arbeta på ett HVB hem snart och då är det bland annat dygnspass och sådant. Har aldrig tidigare jobbat såhär så har lite frågor om hur det funkar.

Ska börja jobba 9-24 en dag i veckan "med anslutande beredskap", vad innebär det? Och hur beräknas lönen för detta?

Vilka OB- tider och villkor gäller för ett HVB hem?

Hur kan man beräkna sin inkomst för att skicka in till försäkringskassan etc. för ev. VAB?

Är också nyfiken på hur det funkar rent praktiskt i arbetet också. Vad gör man? Hur ser en dag ut? Mata med info tack!

Ja, jag vet att jag kommer att få information och förstå detta, men är nyfiken redan innan jag börjar ju såklart!

• Svar på tråden HVB hem - lön och arbetsfrågor.
  • Fantasilös

Kan inte svara på alla dina frågor då jag aldrig har jobbat på hvbhem (om det är samma som p12??) men har bott på ett flertal. De jag bott på har vart låsta/låsbara. Rutiner är väldigt viktigt. Fasta mattider, väckningstider, raster, fritid mm. Nästan på minuten i de flesta fall. Man har 1-2 dagar i veckan som är "städdagar". Alla får ett område+ sitt rum att städa och det ska mer eller mindre va kliniskt rent. Personalen inspekterar och sen om allt ser bra ut får man veckopeng (på de hem jag har vart). Beroende på hur gamla ungdomarna är läser de på grund/gymnasienivå eller pysslar mm i skolan. Vissa har även snickerier och annat lite roligare att göra på dagarna. Oftast har dom altiviteter på helger och kvällar. Tex att man åker o fikar eller går på bio så det kommer du nog få göra en del om det inte är ett öppet hem.

Är man sovande jour vet jag att man inte får betalt hela natten, har för mig att det va 4 obetalda timmar där jag var sist. Tror att sovande jour är ungefär samma som "anslutande beredskap". Då sover man på jobbet men är tillgänglig om det händer nåt.

Svar på tråden HVB hem - lön och arbetsfrågor.