• Gumlan

hur gör man ägarbyte på bil *trög*

Man ska ju fylla i en sån där lapp... vart får man den ifrån? Något mer man ska tänka på? När man har skrivit på lappen både gamla och nya ägaren så kan man inte komma me något sedan va? litar inte på folk... om jag säljer min bil och skriver på papper, den som köpt bilen lämnar platsen & bryter mot någon trafiklag eller liknande då har väl itne jag något ansvar sålänge papprerna är påskrivna? förvirrande när man itne kan något ska sälja bilen och många skumma människor har svarat på annonsen så jag blir nervös

• Svar på tråden hur gör man ägarbyte på bil *trög*
  • mommy4you

Om du har tappat bort din gamla lapp så kan du beställa en ny från Vägverket

• Gumlan

ok... är det allt som behövs? sedan har jag inte längre något ansvar?

• Mamsing

"Lappen" brukar sitta ihop med registreringsbeviset.

• FixarFrasse

Håll i hatten bara, Gumlan, speciellt om det är en gammal (billig) bil du ska sälja.

Man skulle kunna tro att köparen vill få in registreringsbeviset fort som fanken för att kunna styrka sin äganderätt, MEN det är faktiskt vanligare med bedrägerier på andra hållet när det gäller gamla bilar. Köparen ber dig skriva under ägarbeviset, sen kan han/hon posta det. Grejen är bara den att de kan köra omkring och bli plåtade av hastighetskameror, felparkera o s v, formellt sett äger du bilen. Du får alla påminnelser/böter Och blir skyldig försäkringar o s v.
    Har köparen dessutom regbeviset med sig i bilen och blir stoppad av polis kommer han säkert undan med ett "jag är på väg att posta det nu".
    Be att få traska "hand i hand" till postlådan, se till att ha rätt datum och båda underskrifter.

(blev det en 740:a i helgen; hehe)

• Mercedes

Lappen sitter på regestreringsbeviset som ska finnas med i bilen vid färd
    Sen när ni skrivit på se till att DU postar den sen så den kommer iväg!

• mommy4you

Det är den gamla ägaren som har ansvar att skicka in lappen till vägverket med både din och den nya ägarens namnteckning. Sen har du inget ansvar.

• FixarFrasse

Här ska du få ett bra tips när du skall köpa bil (eller om du efter en vecka eller två vill kolla bilen du sålde)

SMS:a regnumret i en följd (t ex ABC123) till 71456.

Efter någon minut får du ett svar tillbaks vem som är ägare och adress. Du kan även kontakta Vägverket, där får du också besked ifall det t ex finns lån på bilen med bilen som säkerhet. (Kanske mer aktuellt när det gäller lite nyare bilar)

Good luck!

• Tussilagoflickan

Vi brukar skriva ett kvitto när vi säljer/köper bilar. Brukar skriva vad för bil det. årsmodell och märke samt tillägga "säljes i befintligt skick".

Och som andra tipsat dig, se till att lappen postas!

Lycka till!

• Gumlan

inte blivit nån ny bil än vill sälja denan först. Men folk verkar ju helt galna så ja vet knappt om jag vågar sälja den!! men om man skriver på papper med dagens tid och datum och personen bruter mot någon regel, kan man itne ha papret som bevis att dte hände efter att han köpt bilen??

• FixarFrasse

Här kompis, får du en utmärkt länk till köpekontrakt mellan privatpersoner:

www.bilar.konsumentverket.se/Documents/bilar/kopekontrakt_bilar.pdf

finns lite mer info på hemsidan dok kommer från.

Jo, kan du styrka att ni verkligen sålt bilen så behöver du inte vara orolig, vilket ju ett sån't här kontrakt (i två original) kan styrka förutom ägarbytet. Men som sagt, varför inte promenixa till brevlådan båda två med ägarbytet. Har köparen några invändningar så har han kanske inte rent mjöl i påsen. Eller ren olja i motorn...

• Gumlan

hihi, tackar tackar!!

ne du ja börjar undra om han har mjöl alls i påsen, kanske är sten!!

Svar på tråden hur gör man ägarbyte på bil *trög*