Ska jag be honom dra åt eller ska jag vara tyst, vad är bäst?
Efter några års struligt förhållande med en man som jag varit otroligt förälskad i så gör han slut med mig i mars för kanske tjugonde gången i ordningen. Vårt förhållande har varit tjorvigt från första dagen. När vi träffades var han singel medan jag hade ett tio år gammalt förhållande i bagaget. Jag blev så störtförälskad och trodde det var mannen i mitt liv. Under tiden jag separerade från min man (för hans skull) dejtade han andra tjejer samtidigt. Detta kom fram på olika sätt men oftast via Facebook. Han försvarade sig alltid med att jag fortfarande sov i samma säng som min man, vilket jag inte gjorde. För alla er som vet hur det är att separera så går det inte på en sekund. Leta lägenhet, köpa lägenhet, inflyttningsdatum, ja allt sådan tar flera månader. Att flytta hem till honom var inte aktuellt eftersom han har barn. Jag och min man hade en femrumslägenhet så vi bodde i olika rum, vilket min nya kille inte trodde på och tyckte därmed att han kunde träffa andra.
Hur som helst så slutade tjorvet inte när jag fick egen lägenhet. Andra tjejer fanns ständigt på tapeten och jag fick allt svårt att släppa taget helt om mitt gamla liv. Min f.d. man ville hela tiden ha tillbaka mig och bönade och bad samtidigt som min nya kärlek hade andra tjejer. Ja ingen lätt soppa.
I mars månad gjorde i alla fall min ”nya” kille slut och såklart så sitter det en annan tjej i hans lägenhet när skulle hämta mina saker. Bara två veckor efter att han gjort slut. Han säger att han är kär i henne och att hans känslor för mig är över. Att han vill testa med henne för där passar alla pusselbitar. Jag accepterar utan bråk men med massor av gråt. Jag grät inför honom och skrev långa mail de första veckorna om hur mycket jag älskade honom och hur mycket jag önskade att jag visat det bättre. Jag förnedrade mig själv och förstår nu i efterhand att mitt agerande inte var så märkligt när han hela tiden träffade andra. Han ingav aldrig någon trygghet. Jag lämnade min man för hans skull och skäms naturligtvis också över hur jag behandlat mitt ex. För att klara av att jobba har jag fått ångestdämpande och terapi genom sjukvården.
För var dag som går känns allt bättre och bättre MEN nu kommer problemet. Två gånger senaste månaden har han skickat korta meddelanden till mig. Antingen på Whatsapp eller Messenger. Det kan vara en tumme upp eller kommentar om någon bild han sett på FB. Nu har det gått tre månader sedan jag visade mig svag inför honom senast och vill inte göra det igen. Jag tror han är psykopat och det skulle bara få honom att må bra. Att spärra honom på FB eller Whatsapp (vi är inte vänner där) skulle bara signalera att jag fortfarande är sårad. Ska jag skriva något till honom eller bara vara tyst? Vad är bästa sättet att få honom att tro att jag inte bryr mig? (för det gör jag såklart, vilket är precis vad han vill åstadkomma).