• liljassie

HUR SKA JAG SÖKA BOSTAD??

Hej på er!
    Kanske inte rätt ställe och skriva på men hoppas på bästa hjälpen här verkligen..
    Så jag letar efter en 2:a/ 3:a i Göteborg eller närheten av göteborg går också bra.
    Ingen speciell maxhyra.
    Jag har det som behövs för att flytta.
    Ordsam ekonomi, inga betalningsanmärkningar etc.
    Så inom 30 dagar måste jag flytta hemifrån då familjen flyttar till Spanien & har inte råd med att försörja mig själv i huset.
    Att köpa lägenhet blir aktuellt om några år för jag vill plugga vidare till hösten.
    Har stått i boplatsen ett år men de är skit för min del, får ingenting där.
    Har gått med i hyresvardar.se och betalat 200 för en bluff sak helt enkelt..
    Rekommenderar EJ!
    Så vad kan jag göra nu..
    Vill absolut inte socialen då jag vill kunna stå självständigt för det.
    Känner någon till bra privata hyresvärdar eller förklara på något vis hur de gjort?

Ha de bra folket ??

• Svar på tråden HUR SKA JAG SÖKA BOSTAD??
  • myskmalva

Jag bodde inneboende i några år innan jag fick förstahandskontrakt. Det funkade fint. Leta efter rum på boplats, blocket och studentlya.nu!

• myskmalva
    myskmalva skrev 2014-06-16 15:09:24 följande:
    Jag bodde inneboende i några år innan jag fick förstahandskontrakt. Det funkade fint. Leta efter rum på boplats, blocket och studentlya.nu!

Eller har du barn förresten (med tanke på att du vill ha minst en tvåa)? Då är det nog andrahandskontrakt du ska satsa på. Finns även det på blocket, boplats och studentlya och säkert på några ställen till som jag inte känner till.
  • Långbenopluto

Vill inte gå till soc skriver du.... men varför ska du till soc? Dom är ingen bostadsförmedling, eller har jag missat nåt?

• Dina08

Annonsera på blocket med uppgifter om vad du ska studera och hur din ekonomi kommer att se ut samt lite info om dig själv.

• tjej87

Blocket, både annonsera själv och svara på annonser. GP har jag hört funkar ibland, Facebook lika så...

• ABC123401

Testa söka hos Akelius. De har ett sparsystem där du sparar pengar på ett konto för förtur istället för att räkna ködagar. Jag har flera vänner som fått lägenhet därigenom i Stockholmsområdet. www.akelius.se

• liljassie
    myskmalva skrev 2014-06-16 15:09:24 följande:

Hej myskmalva tack för svar!

Men ifall jag söker via studenlya behöver jag inte redan nu vara student?

Jag får ju svar den 11 juli, vet att jag kommer komma in men de vill ju alltid ha intyg.

Tack verkligen för svar, blev jätte glad!

• liljassie
    myskmalva skrev 2014-06-16 15:12:10 följande:

Eller har du barn förresten (med tanke på att du vill ha minst en tvåa)? Då är det nog andrahandskontrakt du ska satsa på. Finns även det på blocket, boplats och studentlya och säkert på några ställen till som jag inte känner till.

Inga barn här, är endast 20 år.

Barnen får komma efter att jag är klar utbildad inom kriminologi :)

• liljassie
    Korpen skrev 2014-06-16 18:37:22 följande:
    Vill inte gå till soc skriver du.... men varför ska du till soc? Dom är ingen bostadsförmedling, eller har jag missat nåt?

Tjena Korpen, njaa jag menade inte så.

Tänkte mer på ifall någon hade kanske kommenterat ''men gå till soc o be om hjälp då'' så dom vet i förväg att det inte finns någon möjlighet till det för har ingen rätt till att gå dit utan någon starkare anledning.

Så du har inte missat så mycket hehe.

• liljassie
    Dina08 skrev 2014-06-16 19:16:27 följande:
    Annonsera på blocket med uppgifter om vad du ska studera och hur din ekonomi kommer att se ut samt lite info om dig själv.
    Tack så mycket Dina08, får göra det med!
  • liljassie
    tjej87 skrev 2014-06-16 19:18:01 följande:
    Blocket, både annonsera själv och svara på annonser. GP har jag hört funkar ibland, Facebook lika så...

Tack till dig med tjej87.

Ni alla är så underbara som ger mig tips och råd <3

• liljassie
    ABC123401 skrev 2014-06-16 20:26:26 följande:
    Testa söka hos Akelius. De har ett sparsystem där du sparar pengar på ett konto för förtur istället för att räkna ködagar. Jag har flera vänner som fått lägenhet därigenom i Stockholmsområdet. www.akelius.se

Tack så hemskt mycket till dig med ABC123401.

Skall göra det omedelbart!!

• sportpappa

Ska huset där du bor just nu säljas eller hyras ut?
    Om det ska hyras ut så kan du kanske bli inneboende eller kanske bli den som hyr ut rummen. Bilda ett kollektiv

• myskmalva
    liljassie skrev 2014-06-16 22:56:35 följande:
    Hej myskmalva tack för svar! Men ifall jag söker via studenlya behöver jag inte redan nu vara student? Jag får ju svar den 11 juli, vet att jag kommer komma in men de vill ju alltid ha intyg. Tack verkligen för svar, blev jätte glad!

Nu är det några år sedan jag letade bostad på studentlya, men då gick det utmärkt även om man inte pluggade. Vissa annonsörer efterfrågade specifikt studenter men de flesta verkade mest vara ute efter en relativt ung person som ville ha någonstans att bo ett tag. Det är förresten smart att söka för fullt på annonser nu, innan antagningsbeskeden kommer. För när de kommer blir det rusning efter de rum och lägenheter som finns, och man riskerar att drunkna i mängden av andra sökande. Kan du börja betala hyra redan från första juli så kan du ha extra goda chanser att få något.
  • aztec

Dinbostad / balder.... är privat och har inget kösystem :) lyckades få min lägenhet genom att vara först att anmäla mig.

• myskmalva

Vad söker du för något på boplats förresten? Om man får något eller ej kan ju bero väldigt mycket på vilket område man söker i. Jag tror att det är Hisingen och Norr man bör kryssa i för att ha bäst chans att få något snabbt. Populära områden kräver längre kötid. Har du låg inkomst kan det vara svårt att få en stor lägenhet eftersom de kollar så att det är rimligt att du ska klara båda hyra och levnadsomkostnader. Så det är nog en god idé att söka även ettor (om du inte råkar vara en ovanligt välbetald tjugoåring, vill säga).

• tjej87

När jag fick studentlägenhet via SGS i Gbg så räckte det med att ha intyg på att man sökt. Skulle man sen inte komma in så hade man några månader på sig att flytta ut... Det är ju många som söker innan dom fått intagningsbesked så det är nog inte ovanligt hos någon av studentlägenhetssajterna :)

• liljassie

Hej allihop!

De var verkligen länge sedan jag var inne men vill tacka så hemskt mycket för all råd och hjälp!

I dagsläget bor jag på en första hands kontrakt fick de i augusti.

En stor fräsch 2a jätte central!

Fick hjälp av föräldrarna innan dom flyttade!

Tack åter igen för eran tid!

Svar på tråden HUR SKA JAG SÖKA BOSTAD??