• MeAndElvis

Katt lös avföring, enstaka gång

Hej.

Jag har en katt på 1år, i dag var han lös i magen igen och då han är långhårig fastnar det lätt i pälsen, vilket gör att han drar runt avföringen lite varstans i hemmet.

Han plus min andra katt äter som vanligt i kattmatskålar samt en kattaktiveringsleksak där de får jobba lite för att få fram maten. De har alltid vatten ståendes framme. 

Det har hänt förr att han har varit lös i magen, men det är ovanligt. Har hänt högst 10 gånger. Det var en period då det var kortare tid mellan gångerna men då bytte vi fodret och då blev han bättre. Men som sagt, ibland får han "återfall" så att säga. Det är inte riktigt diarre, utan bara löst och väldigt illaluktande (jämfört med andra kattens avföring).

Tips på vad det kan bero på? 
    Katten i fråga är pigg annars och rätt matglad av sig.

Tack på förhand

• Svar på tråden Katt lös avföring, enstaka gång
  • mamma2000

är det innekatter? det finns kattgräs som brukar hjälpa katter med hårbollar och förstoppning testa det. en avmaskning kanske också kan vara bra

• MeAndElvis

RC Indoor får dom. Ja det är innekatter. Ska kolla upp det. Hårbollar har han aldrig lidit av tack och lov. Ja som skrivet är han 1år (blev precis det) så vi ska ordna en 1års vaccination på honom, kanske kan ta en avmaskning samtidigt som det?

• MeAndElvis

Någon gång har han fått smakat kokt äggula, vilket han är tokig i. Funderar på om det kan ha något att göra med lösheten.

• nemo1

RC är ett skitfoder som innehåller massor med spannmål så jag förstår magproblemen. Fasa in ett bättre foder med mer köttinnehåll. katter är strikta köttätare och inte kossor. RC lever endast kvar pga sitt namn. Tänk på att infasningen ska ske mycket långsamt med början av några få kulor.

Svar på tråden Katt lös avföring, enstaka gång