• Pajama

2-åring som slåss

Min tös är 2 år och 3 månader. Hon slår gärna sin storebror när det är något som inte passar. Han får inte slå tillbaka, men gör nog det ibland ändå. De kivas ju som syskon ibland och det är ju hennes sätt att försvara och hävda sig, men är inte så trevligt tycker jag.
    Hon slår också sina gosedjur ibland. Jag gör då gosedjuret ledset och hon får fler chanser att vara snäll mot det, men hon kan mycket väl drämma till igen och igen. Tillslut vill gosedjuret inte vara med henne mer och då kan hon tänka sig att ta det till nåder och krama det.
    Jag brukar säga åt henne argt att inte slå (storebror) och hon får då en min som liknar min. (svårt att hålla sig för skratt!!!) Många gånger har nog storebror gjort något som förtjänar en protest från hennes sida, så jag brukar försöka ta reda på bakgrunden och säga åt honom också, men det är inte lätt.

Hur bemöter ni era barn, ni som har barn som slåss eller bits? Hon slår inte hårt, det är bara gesten.

När hon inte vill ge sig och sluta slå storebror, lyfter jag bort henne och säger bestämt åt henne att inte göra så. Då kommer hon av sig och släpper det hela.

Men hur bör man bryta detta beteende? Går det över när hon lärt sig prata mer? Nu pratar hon 2-3-ords meningar, som brorsan inte alltid förstår.

Hon kan kasta sand på honom också. Straffet för det brukar bli några tillsägningar och tillslut att hon inte får vara i sandlådan mer. Hon blir då inburen under vilda skrik. Även här kan man misstänka att storebrors roll i det hela kan orsaka dådet, men jag har smugit på dem och det händer att hon gör det helt oprovocerat.
    Vet jag eller tror att han har gjort något som hon blivit arg på, så pratar jag förstås med honom om att inte göra så. 

• Svar på tråden 2-åring som slåss
  • Pajama

Var på utvecklingssamtal igår och där fick jag förklaringen varför dottern har börjat slåss - hon har lärt sig det på förskolan, där andra småttingar använder dessa metoder!
    Nån annan med samma eller andra erfarenheter?

• Flickan och kråkan

Men i ärlighetens namn. 2-åringar har en tendens till att vara "våldsamma". Det har inte med elakhet att göra. Inte alls säkert att hon lärt sig detta av andra barn på förskolan. Jag har tre barn som är extremt olika. Båda de äldsta - som nu är 5 respektive 6 år - har haft perioder då de varit "våldsamma". Äldsta knuffades och puttades när han var mellan 2-2,5. Mellansonen bet mellan det att han var 1,5-2,5. Ingen av dem gick i förskola då. Vi punktmarkerade, föregick och lyfte undan. Är man med dem kan man även hjälpa dem att lösa konflikten/situationen på ett annat sätt än en 2-åring har erfarenhet och kunskap till.

• Pajama

Tack för input, då räknar jag med att det går över och att hon inte behöver vara "den typen" som slåss sen också.
    Det kändes som om hon hade fått det nån stans ifrån, när hon började och vad jag har sett så har inte storebror slagit henne. Därför gick det upp ett ljus när hon sa att de gör så i barngruppen. (Jo, han har slagit tillbaka, vilket han har fått veta att han inte får göra och det följer han ganska bra nu)
    Men du har säkert rätt i att barn kan hitta på det själva också, äldsta barnet bet en kort period.

Svar på tråden 2-åring som slåss