• Anonym (m)

Varför går jag upp i vikt av träning???

Jag gjorde ett litet test häromdagen för att se om det verkligen var som jag trodde och det var det!

Jag åt fil och musli både till frukost, lunch och middag och tränade sedan efteråt. Dagen efter väger jag lika mycket som dagen innan. 
    Nästa dag åt jag exakt samma som föregående dag men utan att träna efteråt. Resultatet blev att jag gått ner 4hg till nästa dag. 
    Hur tusan kan man gå ner mer av att inte träna och gå upp när man tränar fast ändå ätit samma?
    Innehållet i kalorier var väl runt 600 sammanlagt på hela dagen så det är ju svält diet såklart men ändå. Undrar bara hur det är möjligt att gå ner mer i vikt av att inte träna och upp av att träna. 
    Någon som vill vara vänlig att förklara ? Oskyldig

• Svar på tråden Varför går jag upp i vikt av träning???
  • Fjärilslarv

vikten kan variera dag för dag, det är inget konstigt alls.
    Att man går upp i vikt av träning är heller inget konstigt, om man äter mer än vad man gör av med.
    Äter man mindre än vad man gör av med så går man ned i vikt av träning.

Däremot så äter du alldeles för lite mat, fil och flingor  3ggr om dagen täcker inte ens bas- behovet dvs behovet av energi i vila, så du bryter ned din kropp med den träning och kosthållning som du har.

• Fjärilslarv

sen beror det också på när du bajsade senast, hur mycket du har druckit osv innan du väger dig. därför väger jag mig alltid på morgonen på fastande mage.

• Nyfiken gul

vikten varierar från dag till dag beroende på många orsaker,  hormoner - var i menscykeln du befinner dig, om du bajsat, vad du druckit under dagen, om du samlat på dig vätska , om du är uttorkad osv osv... 

därför väger man sig inte mer än en gång i veckan och alltid på fastande mage och på morgonen då man väger som minst. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (m)

Jag väger mig alltid på morgonen och det är på fastande mage. Men har läst lite om det nu och det står att kroppen behöver mer blod till musklerna när man tränar och därför kan man gå upp mellan 1 - 1,5 kilo i början när man precis börjat träna så det stämmer nog. 

• Anonym (Wildrat)

Träning binder vatten i musklerna så det gör att du går upp i vikt. Du går även upp i vikt om musklerna blir större då de också väger. Dessutom kan vikten skilja 3kg på en dag pga hormoner men även det är vatten.

• Anonym (***)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-06-16 18:40:35 följande:
    Träning binder vatten i musklerna så det gör att du går upp i vikt. Du går även upp i vikt om musklerna blir större då de också väger. Dessutom kan vikten skilja 3kg på en dag pga hormoner men även det är vatten.
    Musklerna väger inte mer efter en dags träning.

För att gå upp 2-3 kg i muskler, så måste man träna mycket styrketräning under ett års tid. Så lätt är det inte att få muskler som väger mer. Men många som försöker gå ner i vikt, skyller gärna på det, när viktminskningen uteblir.
Svar på tråden Varför går jag upp i vikt av träning???