Vad gör en sjuksköterska?! (SSK på akutintag och vårdavdelning)
Hej alla!
Sitter med paniken upp i halsen.. I fredags tog jag min sjuksköterskeexamen, och idag har jag skickat in mina papper för ansökan om legitimation. På torsdag kommer jag börja introduktion som sjuksköterska, introduktionen kommer hålla igång i två veckor (11 arbetspass). Saken är den, jag har absolut ingen aning om vad arbetet som sjuksköterska kommer gå ut på!!
Jag har fått jobb på en liten vårdavdelning, typ medicinavdelning fast kanske mer som "obsavdelning". Det är ca 10 platser och jag kommer jobba själv som sjuksköterska med två undersköterskor. Ambulanspersonalen jobbar också då och då på avdelningen när de inte är ute på larm. När de inte är inne så kommer sjuksköterskan ha hand om akutpatienterna som inte inkommer med ambulans.
Jag kommer alltså ha tio patienter samt akutintag då och då... ENSAM!!
Visst, jag har ju gjort praktik, men har helt tappat grepp om vad arbetet går ut på. Har dessutom aldrig haft hand om akutpatienter.... När ska man ringa läkare? Ska man kika i halsen? Klämma på magen? Fråga om smärtor? ... Ja, vad får man göra utan läkarens anvisningar?!
Hjälp! Känner mig helt sjukt stressad! Vad har jag gett mig in på?! Känns som att jag tagit mig vatten över huvudet.. Eller känner alla nyexade sjuksköterskor såhär?! :O
Förresten är jag urusel på att lägga PVK. Jag är den enda som kommer få göra det (uskor får inte lägga det här iaf.) Tänk om jag inte får i den när jag jobbar ensam...