• Anonym (LO-negativ)

Kan man bli medlem i annat fack än kommunal?

Jag funderar på att gå med i ett fackförbund. Jag är vårdbiträde så då tillhör jag ju kommunal men gillar inte dem och inte något annat LO-förbund heller. Vill absolut inte stödja sossarna på något sätt. Jag tittade på vision men då måste man ha någon chefsbefattning. Finns det några andra alternativ?

• Svar på tråden Kan man bli medlem i annat fack än kommunal?
  • Anonym (1)

SAC är ett bra alternativ.

• Anonym (LO-negativ)
    Anonym (1) skrev 2014-06-16 18:59:44 följande:
    SAC är ett bra alternativ.
    Ja, eller hur! Att syndikalisterna överhuvud taget får hålla på som de gör och kalla sitt "förbund" för fackförbund är helt sjukt
  • Anonym (1)
    Anonym (LO-negativ) skrev 2014-06-16 19:01:54 följande:
    Ja, eller hur! Att syndikalisterna överhuvud taget får hålla på som de gör och kalla sitt "förbund" för fackförbund är helt sjukt
    Hur menar du nu?
  • Anonym (undrar)

På vilket sätt vill du inte stödja sossarna? Jag är inte så insatt i hur samarbetet mellan LO och sossarna ser ut nuförtiden, men man blir iaf inte automatiskt medlem i sossarna längre. 

• Anonym (LO-negativ)
    Anonym (undrar) skrev 2014-06-16 19:11:47 följande:
    På vilket sätt vill du inte stödja sossarna? Jag är inte så insatt i hur samarbetet mellan LO och sossarna ser ut nuförtiden, men man blir iaf inte automatiskt medlem i sossarna längre. 
    Nej, jag vet att man inte blir medlem. Men jag gillar inte kommunal i alla fall och det var inte min fråga heller. Min fråga var om det går att bli medlem i ett annat fack som kommunalt anställt vårdbiträde, ett fack där man inser att arbetsgivare behövs för att vi arbetstagare ska kunna få jobb.
  • Anonym (1)

Varför vill du ens vara med i ett fack om du inte tror på politiken bakom?

• sextiotalist
    Anonym (1) skrev 2014-06-16 19:20:50 följande:
    Varför vill du ens vara med i ett fack om du inte tror på politiken bakom?
    Jag är med i facket, ett SACO-förbund och för mig är det en jättestor skillnad att man som arbetstagare har en förening där man kan få stöd och de har koll på arbetsrättslagar mot att stötta en ideologi. De flesta olika yrkesgrupper har intresseorganisationer.

TS, jag vet inte vad jag kan rekommendera, jag har alltid varit med i först CF och sedan Sveriges Ingenjörer, men för det krävs det ju att man har läst på högskola.

Vilka organiserar din grupp på den privata sidan?
  • Anonym (LO-negativ)
    sextiotalist skrev 2014-06-16 19:24:41 följande:
    Jag är med i facket, ett SACO-förbund och för mig är det en jättestor skillnad att man som arbetstagare har en förening där man kan få stöd och de har koll på arbetsrättslagar mot att stötta en ideologi. De flesta olika yrkesgrupper har intresseorganisationer.

TS, jag vet inte vad jag kan rekommendera, jag har alltid varit med i först CF och sedan Sveriges Ingenjörer, men för det krävs det ju att man har läst på högskola.

Vilka organiserar din grupp på den privata sidan?
    Vårdförbundet tror jag att det är. Jag kanske får se till att bli chef på nåt sätt och gå med i vision och sen bli vårdbiträde igen (mitt drömjobb), då kan de väl inte tvinga mig att byta om jag har förstått det rätt.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (LO-negativ) skrev 2014-06-16 19:17:57 följande:
    Nej, jag vet att man inte blir medlem. Men jag gillar inte kommunal i alla fall och det var inte min fråga heller. Min fråga var om det går att bli medlem i ett annat fack som kommunalt anställt vårdbiträde, ett fack där man inser att arbetsgivare behövs för att vi arbetstagare ska kunna få jobb.
    Jag sade inte att det var din fråga, det var jag som undrade hur man stöttar sossarna genom att vara medlem i något av LO-förbunden. Och jag undrade för att jag inte vet det. 
  • sextiotalist
    Anonym (undrar) skrev 2014-06-16 19:30:34 följande:
    Jag sade inte att det var din fråga, det var jag som undrade hur man stöttar sossarna genom att vara medlem i något av LO-förbunden. Och jag undrade för att jag inte vet det. 
    LO har i varje tidigare lämnat bidrag till SAP och innan dess så var deras medlemmar även medlemmar i SAP (vare sig de ville eller ej). Så LO har en historia att vara SAP´s allierade
Svar på tråden Kan man bli medlem i annat fack än kommunal?