• SSBC

hjälp sonen äter inget

hej
    min son är snart 17 månader och äter nästan ingen mat. han dricker 340 g välling kl 00 på natten och 340g välling kl 7 på morgonen. resten av dagen äter han ingenting bara några skedar yogurt och vatten melon. 
    jag är orolig, är det någon som kan svara om det är normalt kost eller vad jag kan göra?

• Svar på tråden hjälp sonen äter inget
  • Vickan I

Klart det inte är normalt. Är det tillfälligt nu (typ att han är sjuk) eller alltid? Vad erbjuder ni för mat till frukost, lunch, mellis, middag osv. Hur lång och vad väger han? Vad säger BVC?

• LillaIF

Låter lite för lite, även om vår snokande ha dåliga ätperioder då och då, men inte så,lite. Vad för slags mat erbjuder du, hemlagad lr burk. Mitt barn tycker inte längre om burkmat utan vill ha "vuxenmat" Sitter han med när du äter lunch/middag vh är nyfiken på vad du äter? Får han smaka då? Provat att låta honom plocka med maten själv? Kladdigt jag vet, men lätt värt det när de små äter.

• Midsommarnattsdröm

Ge honom allt du kommer på! Plock gillar vår matstruliga dam och nu har det lossnat (när hon är två) med nästan allt. Tycker att hon börjat äta bättre sedan vi efter tips började ge henne sana-sol också. Värt ett försök :)

• SSBC

jag erbjuder honom alla möjliga mat sorter både hemlagad och burk mat ibland äter han och nu i 3 dagar har han inte ätit något bara välling 2 gånger under sömnen. på dagarna vill han inte äta alls. 

det han vill äta är yoghurt vattenmelon jordgubbar kalla kost han har det har varit tänder som har varit på väg sista tiden men jag blir jätte orolig

• SSBC

i vanliga fall ger jag honom välling kl 00 på natten och välling 7 på morgonen
    lunch kl 14 melis vid kl 16 tiden och middag kl 18-19  
    men då har jag gett välling 270 g. nu i 3 dagar har jag ökad mängden på vällingen till 340 g, kan det vara därför att han känner sig mätt?

• SSBC

jag funderar om jag ska sluta ge välling inatt och på morgonen och se hur  det påverkar sonens kost imorgon kan det vara bra ide? 

• FlitigaLis

Finns det ingen vanlig mat som lockar? Korv/köttbullar och makaroner, pannkakor, fiskbullar etc?

Kanske blir maten mer intressant om han får vara med och laga, tex vispa pannkakssmet

• pigglet

Det låter som det går väääldigt lång tid mellan målen även "i normala" fall. Man brukar väl säga att barn ska ha något att äta var 3:e timme, barn under 2-3 år ännu oftare. Det bör bli åtminstone 5 mål/dag.

Vanliga tider på förskolan:
    Frukost 8:00
    Lunch: 11:00
    Mellanmål: 14:00
    Middag när de kommer hem, ca 16-17
    Kvällsmat om middagen äts tidigt

Ev frukt på förmiddagen för de yngre, och frukt på eftermiddagen för de barn som stannar länge på förskolan.

Det är de tider vi äter mat här hemma också.

• SSBC
    pigglet skrev 2014-06-16 22:35:42 följande:
    Det låter som det går väääldigt lång tid mellan målen även "i normala" fall. Man brukar väl säga att barn ska ha något att äta var 3:e timme, barn under 2-3 år ännu oftare. Det bör bli åtminstone 5 mål/dag.

Vanliga tider på förskolan:
    Frukost 8:00
    Lunch: 11:00
    Mellanmål: 14:00
    Middag när de kommer hem, ca 16-17
    Kvällsmat om middagen äts tidigt

Ev frukt på förmiddagen för de yngre, och frukt på eftermiddagen för de barn som stannar länge på förskolan.

Det är de tider vi äter mat här hemma också.
    om jag slutar med välling på natten så kanske han äter på dagen istället, välling är väldigt mättande och jag gör vällingen tjockare konsistens, jag ska nog sluta med välling helt..
    han har inte börjat på förskola ännu. 
  • Flickan och kråkan

TS, kontakta BVC så att de kan remittera er till dietist och professionell hjälp. Vi bollade med en psykolog när vår äldsta var svår med maten även om han åt mer varierat än ditt barn gör.....för att helt enkelt få lite mer kött på benen hur vi skulle agera och om vi agerade rätt eller fel i det vi gjorde etc. Vi har en pojke på gården som är jämnårig med min äldsta som också väldigt länge åt enbart välling. De går fortfarande regelbundet hos dietist. Han är 6 år. Det är skillnad på matproblem och matproblem. I dina skor hade jag sökt hjälp, för jag är rätt säker på att du försökt och testat det mesta redan.

• apa4ewer

Det som hjälpte för sonen dom veckor han är hos mig är att jag har slutat helt och hållet med välling. Han får vatten, mjölk, någon frukt eller rester till fika/ ett mål om han är hungrig utöver målen under dagen. 

• LillaIF

Byta ut ett välling mål mot gröt? Min pojk äter mest gröt när det är tänder på gång, lätt att äta när munnen värker. Jag håller med ovanstående du bör nog kontakta bvc och få lite tips och råd. Kan också tycka att det är väldigt långt mellan hans "vanliga dagar" också.

• liol1973

Min dotter var likadan hela hennes första levnads år. För henne visade det sig vara allergi (mjölkprotein) som gjorde att hon alltid fick ont i magen när hon åt och därför hade hon ingen större aptit. Välling/ersättning lindrade magen lite så välling var det som hon levde på (trots att den också innehöll mjölk). Att hon hade ont var inget vi märkte, det var först när hon började visa aptit efter 1.5 månad med mjölkfritt som vi listade ut vad det varit hela tiden. :/ Ironiskt nog var turkiskyoghurt en av de få sakerna som hon åt med aptit, så mjölkproteinet var det sista vi skulle gissat på innan symptomen blev värre.

Det jag ville säga är helt enkelt att bristande aptit mycket väl kan bero på allergier också, så var uppmärksam på om andra symptom som pekar på det också skulle dyka upp.

Annars så skulle inte jag fokusera så mycket på att det just är mat som barnet äter, det viktiga är att barnet får i sig tillräckligt med näring, kalorier och fett. Och just nu är det väl det som är problemet. :( Givetvis ska ni fortsätta presentera riktig mat vid regelbundna tider, men ta inte bort det som barnet faktiskt äter, vällingen. Däremot kanske ni kan prova en ny sort och se om det är ngt i vällingen som minskar hennes aptit. Jag skulle också gå ner på en av 6 mån vällingarna, eller ersättning, som innehåller mindre fibrer. Näringsmässigt skiljer det inte speciellt mycket mellan dem, men den mindre fibermängden gör att den mättar mindre. Berika sedan kvällsvällingen med lite rapsolja så att hon får i sig viktiga fetter också.
    Hoppas det blir bättre för er snart!

• Scruffy

Spontant så är min reaktion, varför så mycket välling till så stort barn. Det är 7 dl per dygn.

Värför äter han vid midnatt?

Jag skulle minska ned kvällsvällingen till max 2,5 dl och ge det innan han somnar för natten.

Du skriver att han äter yogurt. Ge honom yogurt till frukost. Testa att ge vanlig yogurt med banan bitar och kanel, eller blanda i bär.

Det står han sig inte lika länge på och bör vara hungrigare till lunch.

Svar på tråden hjälp sonen äter inget