• Anonym (tess)

Dottern är alldeles skinnflådd i underlivet, hur hjälpa?

Har en flicka som är alldeles skinnflådd i stora delar av underlivet, där skinnet sitter kvar är hon illröd.

Flickan har jätteont så finns det några snabba tips på vad som kan hjälpa? Vi har tvättat och lufttorkat.

Jag har idomin, intimcreme och zinksalva hemma, svider något av det? Något annat som kan hjälpa så att hon får sova inatt?

• Svar på tråden Dottern är alldeles skinnflådd i underlivet, hur hjälpa?
  • Anonym (farmor)

Idomin o zinksalva är bra. De svider inte. Men bäst är Silonsalva i ett tjockt lager!!

• pmb

Tvätta med vegetabilisk olja, inte bara vatten, om du behöver tvätta av. Tror inte att idomin svider, det kan man ju använda vid sprickor så det borde ju vara lugnt. Bara ös på, inte snåla.

• annaba

Vanligt vaselin är helt neutralt, svider inte, sitter kvar bra eftersom det är rent fett och inte absorberas in huden och gör att redan skinnflådda ytor slipper gnidas mot varandra eller närliggande hud. Tjockt lager så att det ligger kvar ordentligt, förnya efter behov. 

• Anonym (mamma till 4)

Gå på apoteket och köp inotyolsalva. Låt henne vara utan blöja så mycket det bara går och skippa tvättlappar.

• Barbamama08

Inotyol är bäst. Köp imorgon på apotek.

• Anonym (tess)

Hon var väldigt sjuk som bebis och fick skador som gör att hon kissar ner sig ganska ofta och ibland även bajsar ner sig. Sakta men säkert blir det bättre men just nu är det en "dålig period" då det kommer lite avföring i trosorna och hon känner inte av det själv varje gång.

Hon är snart 8 år så hon vill inte att fritidsfröknarna följer henne på toa längre så jag har ingen aning om hur länge hon haft bajs i trosorna men i allafall tillräckligt länge för att hon ska få sådana problem.

Det är första gången hon blir skinnflådd, röd är hon ofta

• Anonym (tess)

Tyvärr har allt stängt i det lilla samhälle där vi bor ( har 14 mil till närmaste stad) så jag får inte tag på något ikväll. Men tack för alla tips!

• Anonym (tess)
    Korpen skrev 2014-06-16 21:40:33 följande:
    Blev det så hemskt på kort tid?
    Jag hjälper henne att tvätta sig ordentligt varje kväll och igår var hon bara lite röd. Hon var på fritids mellan 10-16 så jag vet faktiskt inte hur länge hon kan ha haft avföring där.

• Cissan

Åh stackars liten :( Men jag säGer som ovan, Inotyol salvan ska du köpa! Ett dygn o det är läkt med den mirakelsalvan!!! Jobbar som förskollärare och den är den bästa enligt oss alla tror jag!

Anonym (tess) skrev 2014-06-16 21:42:29 följande:
    Tyvärr har allt stängt i det lilla samhälle där vi bor ( har 14 mil till närmaste stad) så jag får inte tag på något ikväll. Men tack för alla tips!

• Anonym (tess)
    Cissan skrev 2014-06-16 21:48:35 följande:
    Åh stackars liten :( Men jag säGer som ovan, Inotyol salvan ska du köpa! Ett dygn o det är läkt med den mirakelsalvan!!! Jobbar som förskollärare och den är den bästa enligt oss alla tror jag!
    Då ska det införskaffas imorgon!

Tack för hjälpen alla!
    {#emotions_dlg.flower}
  • Cissan

Toppen!! 👍👍

Anonym (tess) skrev 2014-06-16 21:49:28 följande:
    Då ska det införskaffas imorgon! Tack för hjälpen alla!

• Anonym (m)

Hon kan inte ha trosskydd? Då kan hon byta vid varje toabesök. Stackarn, hoppas att det läker snabbt.

• Anonym (Stor nu)

Jag tycker att är hon 8 år borde hon kunna hantera ganska mycket själv för att slippa problem.

Köp en liten väska hon kan ha i skolan/på fritids. Lägg ner flera par extra trosor, våtservetter och plastpåsar, kanske hundbajspåsar? Ni kan ju köpa rosa eller någon annan fin färg.

Lär henne sedan hur hon ska göra. Kommer det bajs i trosan? Gå in på toaletten, ta av dem och stoppa i en plastpåse. Tvätta rent underlivet med våtservetter. Ta på nya trosor. Stoppa påsen i väskan och ta med hem för att tvätta.

Visst finns det våtservetter som kan spolas ner i toan också? Jag har för mig att jag sett/läst det någonstans.

Kanske prata med fröknarna också, det kan ju hända att hon luktar lite, och då kan de påminna om att gå och byta?

Svar på tråden Dottern är alldeles skinnflådd i underlivet, hur hjälpa?