• Greta22

Vilka områden är bra på västkusten?

Hej.

Tittar på lägenhet på västkusten just nu. Funderar på att köpa lägenhet i Uddevalla eller Trollhättan. 
    Jag bor inte på Västkusten utan i Stockholm, men jag vill köpa en lägenhet där som jag kan använda när jag är där.

Är hela Uddevalla bra? Finns det dåliga områden där?
    Trollhättan centrum? Bra att köpa lägenhet där?

Jag har tittat på Trollhättan centrum och Uddevalla Centrum. 
    Fick även upp någon lägenhet i Dalaberg. 

Det ska vara lugnt och natur. Men ändå nära till butiker och något centrum. 

Jag tittade även på Lysekil men antar det är rätt dött där på vintern?

Ha det fint. 

• Svar på tråden Vilka områden är bra på västkusten?
  • Modernmom

Norra uddevalla

Dalaberg, hovhult, nära till skog och lilla Bjursjön med löprunda mm. Eget torg med Ica, vårdcentral, bibliotek, apotek mm. Egen skola. Hög invandrartäthet, om det nu har någon betydelse för någon. 15 minuter med stadsbuss till centrum. Villor, hyresrätter, bostadsrätter.

Västra uddevalla

Skogslyckan, eget torg med Ica, VC mm. Nära till skog och mark, 10 min knappt med stadsbuss till centrum. Egen skola, har haft dåligt rykte tidigare, osäker på hur det är idag. Villor, hyresrätter, osäker på bostadsrätter.

Östra uddevalla

Elseberg, bleket mm. Villor, hyresrätter, bostadsrätter. Nära till skog och mark, inget eget torg, men Ica spara ligger i östra delen. Lugnt område.

Södra uddevalla

Bohusgården, walkeskroken mm

Lugna områden med närheten till havet. Ica kvantum ligger på Göteborgsvägen som är en av Uddevallas "huvudleder". Villor, bostadsrätter, hyresrätter. Bohusgården har fantastisk havsutsikt, bakgatorna Anders knapes och Timmermansgatan är lugna lummiga områden med fina hus och inga stora lägenhetshus. 4-5 lägenheter i varje hus med egen trädgård osv. 5 min gångväg till havet och strandpromenaden.

Utanför uddevalla

Ammenäs, skäret, stången

Villaområden vid havet.

Kurveröd

Bostadsrätter, villor i ett eget område. Mycket barnfamiljer. Närhet till skog och mark, långt ifrån havet.

• TaSe

Både Uddevalla och Trollhättan har (såklart) områden som är sämre. Båda städerna har bra pendlingsmöjligheter till Gbg och är ungefär likvärdiga där.

Jag tror att priserna är lite högre i Trollhättan.

• Greta22
    TaSe skrev 2014-06-17 09:03:32 följande:
    Ja, Lysekil är dött vintertid. smile1.gif
    Ja jag antog det. :) Man vill ju inte vara helt ensam på vintern i en stad. :) Får gärna finnas lite folk ute. :)
  • Greta22
    Modernmom skrev 2014-06-17 08:56:54 följande:
    Norra uddevalla
    Dalaberg, hovhult, nära till skog och lilla Bjursjön med löprunda mm. Eget torg med Ica, vårdcentral, bibliotek, apotek mm. Egen skola. Hög invandrartäthet, om det nu har någon betydelse för någon. 15 minuter med stadsbuss till centrum. Villor, hyresrätter, bostadsrätter.

Västra uddevalla
    Skogslyckan, eget torg med Ica, VC mm. Nära till skog och mark, 10 min knappt med stadsbuss till centrum. Egen skola, har haft dåligt rykte tidigare, osäker på hur det är idag. Villor, hyresrätter, osäker på bostadsrätter.

Östra uddevalla
    Elseberg, bleket mm. Villor, hyresrätter, bostadsrätter. Nära till skog och mark, inget eget torg, men Ica spara ligger i östra delen. Lugnt område.

Södra uddevalla
    Bohusgården, walkeskroken mm
    Lugna områden med närheten till havet. Ica kvantum ligger på Göteborgsvägen som är en av Uddevallas "huvudleder". Villor, bostadsrätter, hyresrätter. Bohusgården har fantastisk havsutsikt, bakgatorna Anders knapes och Timmermansgatan är lugna lummiga områden med fina hus och inga stora lägenhetshus. 4-5 lägenheter i varje hus med egen trädgård osv. 5 min gångväg till havet och strandpromenaden.

Utanför uddevalla

Ammenäs, skäret, stången
    Villaområden vid havet.

Kurveröd
    Bostadsrätter, villor i ett eget område. Mycket barnfamiljer. Närhet till skog och mark, långt ifrån havet.
    Tack för den tid du la ner på att skriva allt detta :)
    Bra svar. Ska använda mig av detta sen när jag tittar på lägenhet.
  • Greta22
    TaSe skrev 2014-06-17 09:03:04 följande:
    Både Uddevalla och Trollhättan har (såklart) områden som är sämre. Båda städerna har bra pendlingsmöjligheter till Gbg och är ungefär likvärdiga där.
    Jag tror att priserna är lite högre i Trollhättan.
    Ja. Jag har kollat lite på google på bilder. Jag gillar ju närhet till havet, eller vatten. Och det har ju både Uddevalla och Trollhättan. 
    Men Trollhättan känns lite mer som en stad, vet inte om det stämmer. Jag får väl ta mig en tripp dit i sommar kanske innan jag köper så jag är säker. Är nog bäst.

Är så svårt att gissa sig fram när man ändå ska köpa något.

Tack för svaret. :)
  • TaSe
    Greta22 skrev 2014-06-17 20:34:36 följande:
    Ja. Jag har kollat lite på google på bilder. Jag gillar ju närhet till havet, eller vatten. Och det har ju både Uddevalla och Trollhättan. 
    Men Trollhättan känns lite mer som en stad, vet inte om det stämmer. Jag får väl ta mig en tripp dit i sommar kanske innan jag köper så jag är säker. Är nog bäst.

Är så svårt att gissa sig fram när man ändå ska köpa något.

Tack för svaret. :)
    Sommartid är Uddevalla bättre! Vi har en fantastisk närhet till havet och en oslagbar strandpromenad. (Jag är måhända lite partisk här) Centrum är ungefär lika stora (små) i båda städerna men Uddevalla har der större köpcentrat.

Trollhättan har å andra sidan högskolan och akut-sjukhuset.

Jag tror att med Stockholmsmått mätt är städerna precis lika små båda två.
  • Greta22
    TaSe skrev 2014-06-17 22:35:35 följande:
    Sommartid är Uddevalla bättre! Vi har en fantastisk närhet till havet och en oslagbar strandpromenad. (Jag är måhända lite partisk här) Centrum är ungefär lika stora (små) i båda städerna men Uddevalla har der större köpcentrat.

Jag tror att med Stockholmsmått mätt är städerna precis lika små båda två. smile1.gif
    Ja havet är ju det absolut bästa man kan få. Bättre än butiker enligt mig. 
    Gillar också att man kan ta sig in till Göteborg rätt smidigt. 

Tack för svaret. 
  • Greta22
    TaSe skrev 2014-06-17 22:35:35 följande:

Jag tror att med Stockholmsmått mätt är städerna precis lika små båda två. smile1.gif
    Efter att ha bott i centrala Stockholm  så låter liten stad som ljuv musik för mina öron. 
    :)
    Släng på lite fågelkvitter och hav så är det toppen. :)
  • Scratt

Jag vet inte om du har barn eller inte, men efter att ha bott i uddevalla i stort sett hela mitt liv så hade jag valt södra uddevalla, upp mot sommarhemmet. Eller äsperöd, om jag skulle köpa lägenhet. Inte längre från centrum än något annat ställe i uddevalla men lugnt och skönt. Sommarhemmet, bohusgården och där uppe har ju väldigt nära strandpromenaden och fina badplatser som skeppsviken och bodele. Nära Gustavsberg.
    Även ica kvantum på nära avstånd.

Äsperöd har ju lite längre både till havet och någon mataffär, men uddevalla är ju såpass litet att det aldrig är några jätteavstånd.

Ska du hyra lägenhet är även västra delarna fint. Elseberg och bleket.
    Dåligt med bostadsrätter, men mycket mysiga radhus. Nära skogen och bjursjön.

Jag skulle undvika dalaberg, hovhult, skogslyckan och tureborg.
    Själv har jag bott på söder hela mitt liv, fram tills jag flyttade från uddevalla men enligt vad vänner och bekanta säger så är detta inga trevliga ställen att bo på. Speciellt inte om du har barn,

Svar på tråden Vilka områden är bra på västkusten?