• esch

Midsommar, hjälp mig bli den bästa värden!

Nu är det midsommar på fredag och jag ska hålla i lekarna och sångerna.

Har kommit på en liten Sverige-quiz, på tio frågor.
    Har kommit på följande lekar:
    Lägger ner en boll i en fotbollsstrumpa, står med ryggen mot "lekplanen" och kastar den mellan benen. Den som kommer längst vinner.
    Stå längst på ett ben på en telefonkatalog medans du blundar.
    Brännboll :)
    Tar fram olika verktyg, köksredskap mm och ber dom välja en. Sedan ger jag dom vars en potatis o ber dom skala den snabbast. Kul för den som exempelvis valt en skruvmejsel ;)

Så hjälp mig med lite fler smålekar!
    Alla tips är välkomna!
    Även sånger o annat skoj :)

Glaaad midsommar!

• Svar på tråden Midsommar, hjälp mig bli den bästa värden!
  • nozpa

Kasta pil.
    Ögonbindel snurra personen några varv och ha en markering 5-10 meter åt ett håll (som dom sett innan). Sedan ska man se vem som kommer närmast.
    Para ihop folk två och två. Ge dom en ballong som ska blåsas upp, sedan ska dom tillsammans ta sönder ballongen med sina kroppar, händer och fötter får ej användas.

• molly50

Det där med verktyg och skala potatis låter kul. Det lär garanterat bli skratt.

Andra saker som är roliga är t ex att knyta ett snöre runt en apelsin. Snöret ska sedan knytas runt midjan och med hjälp av apelsinen och juckande rörelser ska man sedan knuffa en boll framåt. Ser roligt ut,kan jag lova!

En annan kul lek är att springa till en linje med en slanggurka mellan benen. Vid linjen väntar en lagkamrat och utan hjälp av sina händer ska man sedan försöka lämna över gurkan till lagkamraten. Också jätteroligt!
    (Kan också funka med ett vedträ,vilket då bör vara hyvlat. Vet av egen erfarenhet att ohyvlade vedträn kan skapa konsekvenser annars. )

Sedan finns en rolig lek som också går ut på att man tävlar i lag.
    Man ska ha en väska med en jacka,hushållspappersrulle (helst tom) och en enkrona.
    Man ska sedan ta på sig jackan,sätta pappersrullen mellan knäna,knipa fast enkronan med ögat och sedan ta väskan på armen och försöka gå fram till ett märke,runda detta och gå tillbaka och lämna över till nästa lagkamrat.
    Tappar man enkronan eller pappersrullen så får man gå tillbaka och hämta den,sätta tillbaka och fortsätta gå därifrån man tappade det.
    "Pensionär på rymmen" brukar man kalla leken och du kommer att förstå varför när du ser det.
    Det är en jättekul lek som garanterat lockar till glada skratt!

Sedan finns ju lekar där man ska gå med ett ägg mellan skinkorna och försöka släppa ner i en liten kopp. Men det kan ju vara lite kladdigt,om man råkar klämma sönder ägget,och kanske inte så kul på en midsommarfest.

Dessa lekar är alltså alla lagtävlingar.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • eslah

Beror väl lite på vädret också, här ska det tydligen bli dåligt väder. Bra att ha en plan B, roliga spel kanske om det väller ner?

Frågesport funkar, inte som på en midsommarfest jag var på för några år sedan. Var bara par, gick inte att spela kubb eller brännboll, då tyckte värdparet att drickleken "jag har aldrig" var en briljant ide.

• cirkusmusen

Jag vet en jätterolig lek! Den görs i lag.

Man ska ha ett kex på pannan (man får titta upp) och sedan försöka föra det från pannan till munnen och äta upp det utan att använda händerna. Tappar man kexet får man börja om :)

• La Lola

Spotta gröna godisgrodor o se vem som kommer längst.

Slicka på godisbilar o sätt fast så många du kan i ansiktet under en viss tid.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist

Usch lekar, så tråkigt. Jag hade nog flytt fältet, letat rätt på en gammal damtidning och läst förra årets skvaller eller tagit en långpromenad.

Så mitt tips, se till att det finns något trevligt för de som inte uppskattar lekar.

Något som jag däremot skulle uppskatta det är ett hjälpa till med en midsommarstång (plocka blommor, binda en krans etc), ett trevligt fikabord, där man kan sitta och prata. Rekommendera fina promenader.

• esch

Ni alla har kommit med kanon-ideer!

Och jag lovar att alla som kommer på festen är intresserade av lek (:

Har ni några tips på frågor till Sverige-quizen?

:) detta kommer bli så himla kul!

Svar på tråden Midsommar, hjälp mig bli den bästa värden!