• ahj

BoKlok radhus el kedjehus??

De ska byggas BoKlok både radhus och kedjehus i min stad och vi är väldigt intresserade men jag undrar om någon av er bor i en sådan? hur trivs ni? har ni bilder?

fördelar/nackdelar? vi bor i lägenhet nu.

planritningen verkar vara perfekt med planlösning men jag är mest bekymrad över vardagsrummet...den ser vvväääällldigt liten ut....

• Svar på tråden BoKlok radhus el kedjehus??
  • SupersurasunkSara

Jag har kollat på sånt för egen del men då 4:orna bara har en toalett/badrum så går det bort, det finns inte på kartan att det går.

Ang vardagsrummet, det beror ju på hur man möblerar, vilka möbler man har och så men ja, de är små de här husen, meningen är ju att kunna kapa kostnaderna.

Mät upp dina möbler och rita in på ritningen så ser du om de får plats. Bättre uppfattning får man annars om man tejpar upp ytan som ett boklokhus erbjuder som vardagsrum hemma och försöker få in sina möbler inom den tejpade ytan.

• Backpacker

Jag har ett vardagsrum på 20 kvm (4*5 m).
    Det anses nog litet, antar jag?
    Jag får dock plats med samtliga möbler och jag har en STOR soffgrupp (typ american style).
    Möblera väl så går det. ;)

• Backpacker

Har denna soffa (fast snyggare färg och skönare tyg, som utgått nu)

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30205217/

Samt två sådana här:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205269/

Samt två sådana här:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50205297/

Och detta är STORA möbler. Man drunknar i de. Men de får plats i mitt vardagsrum på 20 kvm.
    Har även två expedithyllor med 8 fack vardera i vardagsrummet.
    Allt får plats utan att se övermöblerat ut eller kännas trångt.

• SupersurasunkSara
    Backpacker skrev 2014-06-19 17:39:12 följande:

Har denna soffa (fast snyggare färg och skönare tyg, som utgått nu)

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30205217/

Samt två sådana här:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205269/

Samt två sådana här:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50205297/

Och detta är STORA möbler. Man drunknar i de. Men de får plats i mitt vardagsrum på 20 kvm.
    Har även två expedithyllor med 8 fack vardera i vardagsrummet.
    Allt får plats utan att se övermöblerat ut eller kännas trångt.

Det kan jag säga utan att kolla efter att det får inte plats i en 4:a bo klok radhus iaf.
  • Backpacker
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 17:46:01 följande:
    Det kan jag säga utan att kolla efter att det får inte plats i en 4:a bo klok radhus iaf.
    Hm, okej.
    Hur stora är de då?

//Totalt oinsatt i "BoKlok".
  • Backpacker

Googlade nu och radhus 4:orna tycks ha ett vardagsrum på 18,5 kvm. Jag tycker att det ser okej ut på planritningen. En normalstor soffgrupp går lätt in där.

www.boklok.se/boletare/bostader/kvadratsmart/

Planlösningen för radhuset är VÄLDIGT lik planlösningen för mitt radhus. Skillnaden är att jag har en trea.
    Men om jag inte helt missminner mig, så ser fyrorna i vårt område ut nästan precis så där. Liknande mått på rummen och allt.

• Backpacker

Jorå, de är nästintill identiska med fyrorna i området jag bor i. Hittade en planritning på en fyra i mitt område.
    Det enda som skiljer är att trappen ligger på samma sida som badrummet på nedre plan, och inte mittemot som i "BoKlok". Ja, samt att "badrummet" på nedre plan i de radhusen i mitt område, endast innehar toalett och handfat.

• Backpacker
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 18:18:02 följande:

Att de bygger mer kostnadseffektivt och kan ha lägre priser på dem.

Okej...

Mitt radhus, med snarlik planlösning (dock en 3:a på 80 kvm), kostade mig strax över 100 000:- att köpa. ;) DET är ett lågt pris.
    Avgiften ligger på strax över 4000:- i månaden.
  • SupersurasunkSara
    Backpacker skrev 2014-06-19 18:20:57 följande:
    Okej...

Mitt radhus, med snarlik planlösning (dock en 3:a på 80 kvm), kostade mig strax över 100 000:- att köpa. ;) DET är ett lågt pris.
    Avgiften ligger på strax över 4000:- i månaden.
    Det beror nog på var man bor Här kostar radhus närmare miljonen om det är bostadsrätter och månadskostnaden ligger på omkring 7000 kr. Och då ingår inte så mycket i avgiften. Ibland inte ens värme.

BoKlokhusen är ofta lite dyrare i inköp än dessa radhus, men har i gengäld en lägre månadskostnad.
  • Backpacker
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 18:22:32 följande:
    Det beror nog på var man bor Här kostar radhus närmare miljonen om det är bostadsrätter och månadskostnaden ligger på omkring 7000 kr. Och då ingår inte så mycket i avgiften. Ibland inte ens värme.

BoKlokhusen är ofta lite dyrare i inköp än dessa radhus, men har i gengäld en lägre månadskostnad.
    Värme ingår inte för mig heller.

Jag bor strax utanför en av Sveriges största städer.
    Köpte mitt radhus för ganska precis ett år sedan.
    Det ligger liknande ute nu och priserna ligger på omkring 300 000:- nu, ett år senare.
    Låg flera ute då jag köpte mitt förra året, då låg alla priser på omkring 100000-150000:-.
  • SupersurasunkSara
    Backpacker skrev 2014-06-19 18:25:20 följande:
    Värme ingår inte för mig heller.

Jag bor strax utanför en av Sveriges största städer.
    Köpte mitt radhus för ganska precis ett år sedan.
    Det ligger liknande ute nu och priserna ligger på omkring 300 000:- nu, ett år senare.
    Låg flera ute då jag köpte mitt förra året, då låg alla priser på omkring 100000-150000:-.
    Låter härligt Vi kollar på hus/bostadsrättsradhus nu och priserna för vettiga sådana ligger på omkring 1.8 miljoner för hus och kanske 1.4 miljoner för bostadsrätt.
  • Backpacker
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 18:30:34 följande:
    Låter härligt Vi kollar på hus/bostadsrättsradhus nu och priserna för vettiga sådana ligger på omkring 1.8 miljoner för hus och kanske 1.4 miljoner för bostadsrätt.
    Ja, läskiga priser på många håll i landet.
    Jag flyttade från Sthlm bl a pga bostadssituationerna i staden.
    Hutlösa priser.
  • SupersurasunkSara
    Backpacker skrev 2014-06-19 18:34:24 följande:
    Ja, läskiga priser på många håll i landet.
    Jag flyttade från Sthlm bl a pga bostadssituationerna i staden.
    Hutlösa priser.
    Ja, dit skulle jag absolut inte flytta just pga bostadssituationen. Jag har inte så långt dit dock och många sthlmare har upptäckt att det går bra att pendla och eftersom priserna här är så himla mycket lägre så anser ju inte de att det är dyrt med en villa för 2.5 mille fast det är renoveringsbehov så de trissar upp priserna. Tyvärr.
  • Backpacker
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 20:00:19 följande:
    Ja, dit skulle jag absolut inte flytta just pga bostadssituationen. Jag har inte så långt dit dock och många sthlmare har upptäckt att det går bra att pendla och eftersom priserna här är så himla mycket lägre så anser ju inte de att det är dyrt med en villa för 2.5 mille fast det är renoveringsbehov så de trissar upp priserna. Tyvärr.
    Och jag tog det snäppet längre och insåg att tack vare mobiler, internet och datorer så kan man vara FRI och MOBIL.
    Jag skulle kunna bo på en öde ö om jag så skulle vilja. Bara jag trivs. Jobbet är mobilt. :)
  • SupersurasunkSara
    Backpacker skrev 2014-06-19 20:02:25 följande:
    Och jag tog det snäppet längre och insåg att tack vare mobiler, internet och datorer så kan man vara FRI och MOBIL.
    Jag skulle kunna bo på en öde ö om jag så skulle vilja. Bara jag trivs. Jobbet är mobilt. :)
    Underbart! Jag funderar på vilken inriktning jag ska ta mitt liv åt nu, så jag väger mellan mobilt jobb så att säga och ett lite mer fast förankrat.
    Får se vad det blir, vi kikar också på var vi ska bosätta oss framöver.
Svar på tråden BoKlok radhus el kedjehus??