• Anonym (mamma snart)

Lägenhet utan badkar - en dealbreaker om man har bebis/barn?

Jag och min sambo behöver av olika skäl flytta till ny lägenhet (hyres) innan vår bebis föds. Det finns tyvärr inte så jättemycket ute just nu som stämmer in på våra krav (hyra vi har råd med, lätt för sambon att ta sig till jobbet, plats för spjälsäng i sovrum etc). Nu har vi hittat en jättefräsch lägenhet med låg hyra i vårt drömområde. Badrummet är dock litet och saknar badkar. Våra familjer (eller speciellt svärmor) säger att vi borde leta vidare eftersom det är jättejobbigt att inte ha badkar när man har barn. Är det verkligen SÅ viktigt? Praktiskt förstår jag absolut att det är, men är det verkligen absolut nödvändigt? Det känns ju dumt att flytta till ett sunkigt område där sambon får betydligt längre resväg (och därmed missar tid med bebisen varje dag) bara pga ett badkar. Skulle det vara korkat av oss att ta drömlägenheten utan badkar och köpa en hederlig bebisbalja?

• Svar på tråden Lägenhet utan badkar - en dealbreaker om man har bebis/barn?
  • Fru Anna

Jag har inte haft badkar och det har jag inte saknat. En badbalja var bra däremot när barnet var litet.

• Limaliie

Nej klart det inte är korkat, långt ifrån alla har badkar. En balja är  väl alldeles utmärkt, det har vi köpt trots att vi har badkar också.

Ett bra område är betydligt mer värt.

• Shorona

Vi har aldrig haft badkar sen barnen föddes och det har funkat hur bra som helst.

• Anonym (nejdå)

www.smartasaker.se/bibabad.html

Badkar är inte en dealbreaker. Det är praktisk, men när de är mycket små är balja oftast bättre och när de är större finns det andra lösningar.

• fluu

Äsch, jag har inte haft badkar på över tio år och klagar inte. Med barn funkar det utmärkt med badbalja. Min är 2,5 år och får plats alldeles utmärkt ändå. Sedan får hon väl duscha som vi om vi fortfarande bor kvar här.
    Gillar ni lägenheten och den passar er annars så ta den!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fjärilslarv

barnen kan väll bada i en balja eller i vasken =).

• fluu

Tipsar förresten om att köpa en balja med "plugg" i botten så man kan släppa ut vattnet den vägen. Vi köpte vår på biltema och den är som ny även efter 2,5 år.

• Anonym (mamma snart)

Skönt att höra! Svärmors motivering var att min sambo hatade baljan när han var bebis och att det därför var tur att de hade badkar så att de kunde bada honom där, men även om vår bebis också skulle hata baljan behöver man ju inte bada dem varje dag, så det känns som en märklig sak att hänga upp sig på. Den där duschbaljan verkar smart, men lite väl dyr kanske. Balja med plugg har vi tänkt köpa, men folk (svärmor igen) säger att de är för tunga för att lyfta när de är vattenfyllda och att det därför blir jättejobbigt. Är det verkligen så farligt? Man kan väl ställa baljan bredvid duschen och ösa ur det värsta i så fall?

• Anonym (cc)

Svärmor verkar vara en jobbig gnällmänniska, ignorera det mesta hon säger är mitt råd.

• fluu
    Anonym (mamma snart) skrev 2014-06-17 14:54:33 följande:
    Skönt att höra! Svärmors motivering var att min sambo hatade baljan när han var bebis och att det därför var tur att de hade badkar så att de kunde bada honom där, men även om vår bebis också skulle hata baljan behöver man ju inte bada dem varje dag, så det känns som en märklig sak att hänga upp sig på. Den där duschbaljan verkar smart, men lite väl dyr kanske. Balja med plugg har vi tänkt köpa, men folk (svärmor igen) säger att de är för tunga för att lyfta när de är vattenfyllda och att det därför blir jättejobbigt. Är det verkligen så farligt? Man kan väl ställa baljan bredvid duschen och ösa ur det värsta i så fall?
    Min unge avskydde överlag att bada under sitt första halvår. Hon gallskrek så fort hon fattade vad som vankades. Vi badade inte henne särskilt ofta. Högst en gång i veckan. Utöver det funkar det fint att blaska av lite bara.

Har du balja med plugg behöver du inte flytta på den alls så var det problemet hur världen och att de är tunga med vatten i är bara bra när ungen börjar bli lite mer mobil och klättrar i och ur själv. En badstol kan också vara bra i början. Det gjorde min dotter något tryggare i vattnet i alla fall.
Svar på tråden Lägenhet utan badkar - en dealbreaker om man har bebis/barn?