• Anonym (nähä)

Min handläggare på arbetsförmedlingen verkar inte vilja hjälpa mig

Jag är utbildad inom Makeup, och vill hyra in mig själv i salong, och sälja sminkprodukter.

Jag är mammaledig just nu tills hösten. Hörde av mig till arbetsförmedlingen till min handläggare, jag står som pausad där, varit inskriven i flera år.
    Aldrig haft ett fast jobb nånsin och jag är 26 år. 

Nu vill jag starta eget, har hört man kan få hjälp via ams, att man kan få starta eget bidrag på 50 000 kr om man har en bra affärsplan kalkyl osv.

Men så ringde jag och det enda hon sa var "Mm okej... isåfall så skickas affärsplanen till mig sedan görs bedömning sedan så jämför vi chanser du har på arbetsmarknaden i den bransch, sedan skickas affärsplanen vidare till konsult som i sin tur blablabla..."

sedan vidare " vem har sagt till dig att ta hjälp av oss på AMS? Varför startar du inte själv?"

Seriöst!? Är de helt blåsta, jag ringer för jag vill ha hjälp troligtvis med EKONOMI till det!!

Är det för jag är svensk???? Så ska jag klara mig själv! Med lägsta mammapeng!

Jipiie.......

• Svar på tråden Min handläggare på arbetsförmedlingen verkar inte vilja hjälpa mig
  • Skepparen

Men varför tycker du att skattebetalarna skall betala för att du skall starta egen firma?

• Anonym (nähä)
    Skepparen skrev 2014-06-17 15:48:02 följande:
    Men varför tycker du att skattebetalarna skall betala för att du skall starta egen firma?
    För man hjälps väl åt i detta samhälle. Så många invandrare som ständigt får hjälpa att starta egna falafelkök osv av AMS, men inte f-n ska jag få hjälp, nejdå
  • Notetur Nomen
    Anonym (nähä) skrev 2014-06-17 15:50:08 följande:
    För man hjälps väl åt i detta samhälle. Så många invandrare som ständigt får hjälpa att starta egna falafelkök osv av AMS, men inte f-n ska jag få hjälp, nejdå
    Man tappar ju lusten att ge någon råd som tror att denne inte får hjälp på grund av svenskt ursprung. Och som tydligen vet allt om hur invandrare finansierar sina falafelkök Kräks
  • sextiotalist

Nu är det så att det finns regler hur man delar ut dessa bidrag, det är inte att ringa till Af och be att få ett starta-eget-bidrag, utan jag har för mig att man måste varit inskriven på Af, som arbetslös ett tag innan och därefter så kan man få bidrag, som ett av olika hjälpåtgärder.
    Så kolla av regelverket, och se vad som står där.

• Niit88

Nej lilla gumman dom får INTE hjälp ifrån Arbetsförmedligen. Min pappa jobbar på Arbetsförmedligen och dom som utnyttjar detta är faktiskt 90% svenskar för dessa utlänningar vet inte att detta finns. Tycker du ska spara pengar och starta eget själv. Lite dumt att dom ens har det och att våra skatte pengar ska gå till någon som vill starta eget och leva bra sedan. Du får la jobba upp dig så som alla andra.
  • Anonym (nähä)
    sextiotalist skrev 2014-06-17 15:54:51 följande:
    Nu är det så att det finns regler hur man delar ut dessa bidrag, det är inte att ringa till Af och be att få ett starta-eget-bidrag, utan jag har för mig att man måste varit inskriven på Af, som arbetslös ett tag innan och därefter så kan man få bidrag, som ett av olika hjälpåtgärder.
    Så kolla av regelverket, och se vad som står där.
    Ska göra det, varit arbetslös i flera år. Och inskriven.
  • LillaJag06

Tänkte ge dig ett seriöst svar enda tills jag upptäckte att du tror att invandrare får bidrag för att starta företag.

Haha kom ner på jorden kära du.

• Anonym (Qwe)

Så vi ska hjälpa dig med pengar så att du kan starta ett företag? Hur hjälper du mig? Genom att spendera pengar jag betalt i skatt?
  • Anonym (Wildrat)

Du får ingen hjälp för du är inte arbetslös. Föräldraledig är inte arbetslös. Dessutom har du en färdig ide och då får man inte gå starta eget kurs. Gå tillbaka när du är arbetslös igen och säg att du vill gå starta eget kurs ( inget mer) så kanske det går bättre.

• Alisa
    LillaJag06 skrev 2014-06-17 16:50:39 följande:
    Tänkte ge dig ett seriöst svar enda tills jag upptäckte att du tror att invandrare får bidrag för att starta företag.
    Haha kom ner på jorden kära du.
Svar på tråden Min handläggare på arbetsförmedlingen verkar inte vilja hjälpa mig