Stulna kläder - pengar från försäkringsbolaget?
Vi blev bestulna i tvättstugan (torkrum+tvättmaskin) på flera jeans, flera tröjor typ munkjackor samt en jacka som var inköpta. De flesta sakerna var inköpta som julklapp (okt-dec 2005), något var inköpt i januari 2006 och jackan köptes i februari 2005.
Vi har polisanmält händelsen samt pratat med försäkringsbolaget samt skickat in alla papper till dem (polisanmälan, kvitton etc). Så nu väntar vi på ersättningsbeslut från dem.
Detta har aldrig hänt oss innan och vi vet inte vad man får i ersättning. Någon form av självrisk (1500 kr) borde ju dras av... Får man pengar eller checkar i de affärerna man köpt varan i? Mitt största orosmoment är jackan!!! Den kostade massor, men både jag och min sambo kunde ha den och vi såg den som en investering typ...så vi inte skulle frysa (jobbade mkt utomhus när vi köpte den). Och jackan är det som var äldst bland de stulna sakerna. Nu får vi ha våra andra jackor som är lååångt äldre och mycket kallare.
Vad kan man "räkna" med att få tillbaka i procent från försäkringbolaget? Är kläder värda något (förutom för oss!!).
Hemskt också att det med största sannolikhet är en granne eller fd granne som tagit sakerna då det är minst två dörrar att öppna med nykel för att komma in i tvättstugan.
/Q