• Qliana

Stulna kläder - pengar från försäkringsbolaget?

Vi blev bestulna i tvättstugan (torkrum+tvättmaskin) på flera jeans, flera tröjor typ munkjackor samt en jacka som var inköpta. De flesta sakerna var inköpta som julklapp (okt-dec 2005), något var inköpt i januari 2006 och jackan köptes i februari 2005.

Vi har polisanmält händelsen samt pratat med försäkringsbolaget samt skickat in alla papper till dem (polisanmälan, kvitton etc). Så nu väntar vi på ersättningsbeslut från dem.

Detta har aldrig hänt oss innan och vi vet inte vad man får i ersättning. Någon form av självrisk (1500 kr) borde ju dras av... Får man pengar eller checkar i de affärerna man köpt varan i? Mitt största orosmoment är jackan!!! Den kostade massor, men både jag och min sambo kunde ha den och vi såg den som en investering typ...så vi inte skulle frysa (jobbade mkt utomhus när vi köpte den). Och jackan är det som var äldst bland de stulna sakerna. Nu får vi ha våra andra jackor som är lååångt äldre och mycket kallare.

Vad kan man "räkna" med att få tillbaka i procent från försäkringbolaget? Är kläder värda något (förutom för oss!!).

Hemskt också att det med största sannolikhet är en granne eller fd granne som tagit sakerna då det är minst två dörrar att öppna med nykel för att komma in i tvättstugan.

/Q

• Svar på tråden Stulna kläder - pengar från försäkringsbolaget?
  • Mea

Jag vet inte mycket om hur man gör med försäkringen, men usch vad jag tycker synd om er! Vilka j*vlar!
    Hoppas att det går bra!

• Jennie Brunflo

Du får pengar i kontanter.
    De räknar av ett visst värde (efter en tabell) på de saker ni blivit av med.
    Självrisken dras av och vad den är på står på just er försäkring - det är olika.

Tyvärr så är kläder inte värda så jättemycket.
    Det är som mat när frysen pajar.....man får knappt tillbaka något....om man ens får ett öre.

• E l l a

Fick tillbaka pengar insatta på mitt konto då mitt bagage blev stulet. De räknar ju efter en tabell men jag tror jag fick 50-75% av värdet på det mesta. Självrisken dras av på det beloppet du får tillbaka.

• smurfisar

De räknar ut vad likvärdiga kläder skulle kostat i dag drar av självrisken som är på 1000-1500 och de bolopp som då blir kvar sätts in på kontot som är registrerat hos erat F- bolaf

• smurfisar

jag var med om en olycka och mina kläder blev förstörda skickade in kvitton och sådant och fick tillbaka allt som de var värt - självrisken då

• ninahelena

Vi blev bestulna i tvättstugan och fick värdet på kläderna i pengar i vilka självrisken också drogs.

Jag tror faktist det beror på vilket försäkringsbolag ni har...

För oss gick det smidigt. Vi hade LF och fick i slutändan ut ca 1800 för kläder värda 2900.

• Jillisen

fyfan.. här hade nog inte hänt så mycket... för här kan man låsa torkrummen.. o skulle något hända e det ju lite som "skyll dig själv" men sicka svin som snor kläder.

• Qliana

Earlyblaze: Tack!! Vi har vår försäkring hos folksam. Det verkar då som att vi kommer få tillbaka 60% - självrisk. Alltid något, även om vi inte kommer köpa om allt vi blev av med.

Tack igen allihop!

• wellah

beror på försäkring, kläder 0-1 år gamla på tex hemförsäkring via trygg hansa tror jag man får 100% av värdet för minus självrisk såklart!

• Crispie

men åhh, får jag låna lite tråd TS?

Om ens frys går sönder, hur fungerar det då med försäkringsbolaget? Ska man skicka in den trasiga frysen och den förstörda maten eller kommer dom ut o kollar det???? Och hur beräknar man vädet av maten som blev förstörd?

• Karisma

Jag vet en man i 60års åldern som fick en massa mat förstörd då frysen pajade. Då var det ingen som kom ut och kolla de vilken mat som blivit förstörd.

Han överdrev dessutom vad som fanns i frysen, sa att han just hade storhandlat + att han hade massor av älgkött i frysen.

tror de tog det på telefon, eller om han skickade in en lista på vad han hade i frysen. Vet inte alls hur mkt pengar han fick ut, men ganska bra var det iaf.

__KRAM K__

• vikingarna

alla mina kläder är stulna
    så att jag sitter bara här hemma och är helt naken fis

från upp till tå

lika när jag såver åxå

inga  pyamas heller dåmm är åxå stulna

alla  dåmm  åxå

så att jag såver  naken fis  helt

Svar på tråden Stulna kläder - pengar från försäkringsbolaget?