• KärleksPyret

Tips på hundvakt vid förlossning

Hej!

Hoppas att jag kan få lite tips på vad vi gör med vår vovve när det är dags att föda.

Vi bor i Stockholm och kommer att föda på BB Sophia. Vi kommer att få stanna 2 nätter.

Hunden vi har är ett 3 årigt busfrö som är tålig och det är inga som helst problem för honom att bli bortlämnad. Inte ens till främmande människor. Han är energisk och inte alltid så lydig med andra men älskar alla människor, djur och barn. Han kan vara själv några timmar utan problem.

Problem 1:
    Det är en rottweiler och få av våra vänner eller familjemedlemmar vill vara hundvakt till honom då han är stor och klumpig, 53 kg, plus att det tycker att de för oerfarna för den rasen. Även om det är en snäll hund så behöver han någon som är bestämd mot honom och inte viker undan. Om det blir när man arbetar har dessutom ingen möjlighet att åka från sitt jobb för att gå ut med honom vid lunch.

Problem 2:
    BF är vid jul. En högtid då flesta är bortresta. Eller har massa familj hos sig och är stressade nog för att även ha hand om en Hubbe. Eftersom julen innebär flera intryck för hunden, mera mat, massa människor, livat, massa konstiga paket som han inte får öppna, får man ge honom lite extra uppmärksamhet och kärlek.

Vi har en stor och rymlig bil med värmare där han skulle kunna vara och min sambo gick iväg för att gå ut med honom. Men det är ju inte en lösning att ha honom där i två dygn, snarare djurplågeri. Dessutom har jag en sjukdom och blivit förvarnad att det kan bli en utdragen förlossning och att vi kanske måste stanna lite längre.

Han skulle älska att bo på ett hundpensionat eftersom han älskar andra hundar och nya människor. Skulle vara som att vinna på lotto för honom. Men hittar ingen som har öppet vid jul och som tar hundar på det viset som vi kommer att behöva.

Har även annonserat på Blocket, fått en hel del svar men alla reserverar sig för att blir det på julafton kommer de inte att kunna. 

Han skulle klara sig själv hemma om någon bara kom och gav honom rejäla promenader på iallafall en timme och lekte lite med honom. Men svårt att hitta någon som brukar fira jul i Stockholm och som har lust att gå ifrån flera gånger på julen.

Hoppas ni sitter inne med någon snilleblixt som jag inte tänkt på

• Svar på tråden Tips på hundvakt vid förlossning
  • GossipGirl
    KärleksPyret skrev 2014-06-17 18:14:23 följande:
    Vi har en stor och rymlig bil med värmare där han skulle kunna vara och min sambo gick iväg för att gå ut med honom. Men det är ju inte en lösning att ha honom där i två dygn, snarare djurplågeri. Dessutom har jag en sjukdom och blivit förvarnad att det kan bli en utdragen förlossning och att vi kanske måste stanna lite längre.

Du skriver själv att det inte är en lösning, så förstår inte ens varför du tar upp det. Låter ju helt vansinnigt och blir typ sur bara att du reflekterar kring bilförvaring i två dygn i december.

Jag tror ni ska ha lite is i magen och hoppas på Blocket och att ni får kontakt med någon vettig. Det finns massor av ensamma människor som skulle älska sällskapet av en hund kring jul. <3
  • tjej25

Era föräldrar kan inte hjälpa då? Vi har oxå hund och mina föräldrar kommer ta honom när det blir dags för oss i höst. 

• KärleksPyret

Jag har inte tänkt att sätta hunden i bilen, du behöver inte oroa dig eller bli upprörd.

Min tanke var att ge alla tankar jag haft och alla förslag jag fått hittills, även de som jag har förkastat så behöver jag inte få dessa förslag igen.

Om ni får så mycket information som möjligt så kanske ni kan komma på något som jag inte tänkt på. Någon som kanske kan tänka sig att hjälpa till men har en bit att åka. De skulle kunna tex föreslå att vi tar med hunden i bilen till BB och de åker på en gång och hämtar honom där. Då kanske hunden sitter där en timme, vilket inte är något problem då han har massor med utrymme, vatten och ofta bara ligger och sover.

Det var inte min mening att uppröra någon utan mer att ge all information och förhoppningsvis väcka ideér hos andra.

Jag tycker det är väldigt bra att det finns människor som du, som tänker på djuren som själv inte kan föra sin talan.

I detta fall kan jag lova dig att vår hund inte far illa. Jag satte ut den här tråden redan nu för att jag vill vara säker på att hitta en lösning som jag känner är bra för vår hund.

Vi satte ut på Blocket för en månad sedan men inte fått nå bra svar och nu tagit bort det inlägget.

Tack alla ni som bryr er om djur Hjärta

• KärleksPyret

Min pappa bor i Kina och tror inte hunden har lust att ta en flygtur dit Tungan ute

Mammas nya sambo är allergiker.

Min sambos föräldrar ska åka utomlands över jul.

• GossipGirl
    KärleksPyret skrev 2014-06-17 19:29:13 följande:
    Jag har inte tänkt att sätta hunden i bilen, du behöver inte oroa dig eller bli upprörd.

Min tanke var att ge alla tankar jag haft och alla förslag jag fått hittills, även de som jag har förkastat så behöver jag inte få dessa förslag igen.

Om ni får så mycket information som möjligt så kanske ni kan komma på något som jag inte tänkt på. Någon som kanske kan tänka sig att hjälpa till men har en bit att åka. De skulle kunna tex föreslå att vi tar med hunden i bilen till BB och de åker på en gång och hämtar honom där. Då kanske hunden sitter där en timme, vilket inte är något problem då han har massor med utrymme, vatten och ofta bara ligger och sover.

Det var inte min mening att uppröra någon utan mer att ge all information och förhoppningsvis väcka ideér hos andra.

Jag tycker det är väldigt bra att det finns människor som du, som tänker på djuren som själv inte kan föra sin talan.

I detta fall kan jag lova dig att vår hund inte far illa. Jag satte ut den här tråden redan nu för att jag vill vara säker på att hitta en lösning som jag känner är bra för vår hund.

Vi satte ut på Blocket för en månad sedan men inte fått nå bra svar och nu tagit bort det inlägget.

Tack alla ni som bryr er om djur Hjärta
    Vad glad jag blev av ditt svar. Du låter som en väldigt ansvarsfull djurägare. <3
  • KärleksPyret

Tack Gossipgirl.

Nope, uppfödaren bor nästan 60 mil härifrån. Men det gav mig en tanke. Vi är ju med i klubb för rottweilers, kan ju lägga ut frågan där. Alla där är ju ägare till minst en hund av denna ras och kan säkert komma med lite ideér Skrattande

• DeLo

Prata med någon pensionat annars? Kanske kommer bli dyrt MEN bättre än att bli utan hundvakt ifall det verkligen krisar sig?

Svar på tråden Tips på hundvakt vid förlossning