• Anonym (usch)

Bipolär, medicin, viktuppgång.

Jag behöver lite hjälp. I vintras fick jag diagnosen bipolär, ospecificerad men det lutar åt 2. Jag medicineras med Lamotrigin 200 mg samt Zalasta 5 mg. I samband med att jag började med Zalasta för några veckor sen så sänktes dosen Lamotrigin från 300 till 200 mg. Mitt problem är att jag går upp i vikt, vilket triggar mitt störda ätbeteende och träningshetsen.

Jag vet att det är viktigt att äta regelbundet och ordentligt, och det är viktigt att motionera regelbundet. Jag löptränar varannan dag, och räknar kalorier och håller mig på mina 1700 kcal per dag, och det är vettiga kalorier. Helst vill jag springa varje dag och styrketräna på gymmet, men det är att gå för långt, det kommer definitivt att göra saken värre. Jag försöker sysselsätta mig med en massa annat för att inte tänka på träningen, och jag måste tvinga mig själv att äta vettig mat, och inte bara strunta i att äta alls.

Vad har ni andra för erfarenheter? Vad kan man göra för variationer i medicinen? Hur lyckas man hålla vikten eller gå ner med de här medicinerna? Jag har telefontid med min läkare nästa vecka, men jag börjar bli panikslagen här.

• Svar på tråden Bipolär, medicin, viktuppgång.
  • Anonym (usch)
    Korpen skrev 2014-06-17 20:30:21 följande:
    Vad väger du och hur lång är du?
    173 lång 75 kilo
  • Långbenopluto
    Anonym (usch) skrev 2014-06-17 20:31:54 följande:
    173 lång 75 kilo

Ok, hur mycket har du gått upp sedan du började med medicinerna?
  • Anonym (usch)
    Korpen skrev 2014-06-17 20:33:00 följande:

Ok, hur mycket har du gått upp sedan du började med medicinerna?
    4 kilo. Inte så  mycket i sig, men det är inte så bra för den sjuka delen av träning och mat, om du förstår hur jag menar.
  • Anonym (byt medicin)

Fråga läkaren om det finns någon annan medicin än Zalasta för dig. Den har viktökning som mycket vanlig biverkan. Ergenyl kanske kan vara ett alternativ. Men det beror ju på om du behöver medicin mot mani eller psykos. Diskutera med läkaren.

• Anonym (usch)
    Anonym (byt medicin) skrev 2014-06-17 23:24:55 följande:
    Fråga läkaren om det finns någon annan medicin än Zalasta för dig. Den har viktökning som mycket vanlig biverkan. Ergenyl kanske kan vara ett alternativ. Men det beror ju på om du behöver medicin mot mani eller psykos. Diskutera med läkaren.
    Åh, det finns alltså alternativ till Zalasta? Jag mår ju inte bättre av att rusa iväg uppåt i vikt och träna som en tok utan att det händer något på vågen, eller kroppen. Zalasta lades till för att minska det hypomana, och det tycker jag nog att det gjort. Eller så är jag bara trött. Tack!
  • Anonym (byt medicin)

Jag förstår att viktökningen oroar dig. Zalasta (Zyprexa innehåller samma verksamma ämne) brukar ge ökad aptit. Själv gick jag upp ca 4-6 kg på mycket kort tid med den medicinen, och jag har läst om andra som har gått upp mycket mer. Jag slutade äta den när den inte behövdes längre (läkaren var med på det), men har ännu inte gått ner det som jag gick upp. 

Om du inte har varit inne på forum för bipolära än så gå in där och titta. Där finns mycket info om olika mediciner och folks erfarenheter av dem.

• Anonym (usch)
    Anonym (byt medicin) skrev 2014-06-18 17:27:29 följande:
    Jag förstår att viktökningen oroar dig. Zalasta (Zyprexa innehåller samma verksamma ämne) brukar ge ökad aptit. Själv gick jag upp ca 4-6 kg på mycket kort tid med den medicinen, och jag har läst om andra som har gått upp mycket mer. Jag slutade äta den när den inte behövdes längre (läkaren var med på det), men har ännu inte gått ner det som jag gick upp. 

Om du inte har varit inne på forum för bipolära än så gå in där och titta. Där finns mycket info om olika mediciner och folks erfarenheter av dem.
    Min viktresa uppåt började när jag satte in Lamotrigin, och då dessutom började äta tre mål om dagen, mot ett tidigare. Det som stör mig nu är att jag håller noga ordning på vad jag äter, överskrider väldigt sällan mitt kalorimål (och då handlar det om högst 100 för mycket) och tränar mycket. Men beror viktuppgången på ökad aptit, eller vad är det som triggar den?
  • Anonym (byt medicin)

Det finns väl lite olika förklaringar till varför de här medicinerna ger viktuppgång.

1. En anledning är ökad aptit och/eller sötsug.
    2. En annan anledning är kanske att man rör sig mindre eftersom en del mediciner har trötthet som biverkning.
    3. En tredje möjlig förklaring (men jag vet inte riktigt om jag tror på den) är att ämnesomsättningen (och insulinet) på något sätt påverkas så att viktuppgång sker utan vare sig ökad aptit eller minskad motion.

Det är lite klurigt i ditt fall eftersom du inte verkar stoppa i dig mer kalorier än du gör av med.

Hur många kalorier fick du i dig per dag när du bara åt ett mål om dagen? Om kaloriantalet låg långt under dagsbehovet, så kanske kroppen var inställd på svält. Sedan började du äta tre mål om dagen och fastän du inte äter mer än dagsbehovet, så kanske kroppen lägger på sig mer ifall det blir en ny svältperiod så att säga?

• Anonym (usch)
    Anonym (byt medicin) skrev 2014-06-18 22:01:56 följande:
    Det finns väl lite olika förklaringar till varför de här medicinerna ger viktuppgång.

1. En anledning är ökad aptit och/eller sötsug.
    2. En annan anledning är kanske att man rör sig mindre eftersom en del mediciner har trötthet som biverkning.
    3. En tredje möjlig förklaring (men jag vet inte riktigt om jag tror på den) är att ämnesomsättningen (och insulinet) på något sätt påverkas så att viktuppgång sker utan vare sig ökad aptit eller minskad motion.

Det är lite klurigt i ditt fall eftersom du inte verkar stoppa i dig mer kalorier än du gör av med.

Hur många kalorier fick du i dig per dag när du bara åt ett mål om dagen? Om kaloriantalet låg långt under dagsbehovet, så kanske kroppen var inställd på svält. Sedan började du äta tre mål om dagen och fastän du inte äter mer än dagsbehovet, så kanske kroppen lägger på sig mer ifall det blir en ny svältperiod så att säga?

Jag har hypotyreos också, som förvisso är välmedicinerad men jag vet inte om det kan störa? Det hänger ju ihop, och jag ska lämna nya prover i höst. Trött är jag, och visst, när jag är hemma så rör jag mig inte så mycket, alltså, jag är mest hemma, men jag löptränar varannan dag, vilket jag inte gjort tidigare, så sammantaget på en vecka så gör jag av med fler kalorier än jag gjort på många år. 

När jag åt ett mål om dagen så brukade det väl ligga på drygt 1000 kcal per dag, ibland mer på grund av coladrickandet och sötsuget jag hade på kvällen. Så middag var lagad mat, och sen blev det småätande på kvällen. Det har jag slutat med nu, blir jag sugen så tar jag en tallrik fil eller så, för att äta något nyttigare än godis. 

Svar på tråden Bipolär, medicin, viktuppgång.