Bipolär, medicin, viktuppgång.
Jag behöver lite hjälp. I vintras fick jag diagnosen bipolär, ospecificerad men det lutar åt 2. Jag medicineras med Lamotrigin 200 mg samt Zalasta 5 mg. I samband med att jag började med Zalasta för några veckor sen så sänktes dosen Lamotrigin från 300 till 200 mg. Mitt problem är att jag går upp i vikt, vilket triggar mitt störda ätbeteende och träningshetsen.
Jag vet att det är viktigt att äta regelbundet och ordentligt, och det är viktigt att motionera regelbundet. Jag löptränar varannan dag, och räknar kalorier och håller mig på mina 1700 kcal per dag, och det är vettiga kalorier. Helst vill jag springa varje dag och styrketräna på gymmet, men det är att gå för långt, det kommer definitivt att göra saken värre. Jag försöker sysselsätta mig med en massa annat för att inte tänka på träningen, och jag måste tvinga mig själv att äta vettig mat, och inte bara strunta i att äta alls.
Vad har ni andra för erfarenheter? Vad kan man göra för variationer i medicinen? Hur lyckas man hålla vikten eller gå ner med de här medicinerna? Jag har telefontid med min läkare nästa vecka, men jag börjar bli panikslagen här.