• Anonym (TS)

Har inga biverkningar av Sertralin.

Nu har jag ätit Sertralin i drygt två veckor. Började på 25 och höjde till 50 efter 5 dagar. Tar också Atarax 3 gånger om dagen. De första dagarna var jag helt nockad, var vaken i typ 8 timmar totalt under 2 dygn. Då hade jag ju av naturliga skäl inte möjlighet att må dåligt eller få en ångestattack.

Men nu känner jag att jag blivit mer stabil, att jag kan styra tankarna bättre och att jag liksom kan följa med mycket bättre i tankarna som liksom "saktat ner". Förut har alla tankar liksom snurrat runt som en tornado inne i huvudet. 

Det jag nu blir orolig för är att jag egentligen inte mår så dåligt som jag tror. Eftersom ångestattackerna inte eskalerat de här första veckorna som jag läst är väldigt vanligt. Att det liksom är placeboeffekt när det gått uppåt istället för neråt de här första veckorna.
    Psykologen pratar om att jag troligtvis behöver höja dosen ytterligare, men jag har stora tvivel. I och för sig så tvivlar jag på precis allt just nu, speciellt när det kommer till mig själv.

Finns det någon som känner igen sig?
  • Svar på tråden Har inga biverkningar av Sertralin.
  • Anonym (sertralin)

Det sägs ju att många mår sämre innan de börjar må bättre när de startar behandling med ssri-mediciner. Men det tror jag är en stor överdrift. En del mår säkert sämre, men långt ifrån alla. Jag fick ingen ångest när jag började. Kanske gäller det mer de som redan har ångest innan? 

Du kanske inte behöver ta atarax? Tar du dem i förebyggande syfte för att inte få ångest? Vänta i så fall och se om du verkligen behöver ta dem. Atarax blir man ju trött av så om de inte behövs, så blir du nog piggare utan.

• Anonym (TS)
    Anonym (sertralin) skrev 2014-06-17 22:44:06 följande:
    Det sägs ju att många mår sämre innan de börjar må bättre när de startar behandling med ssri-mediciner. Men det tror jag är en stor överdrift. En del mår säkert sämre, men långt ifrån alla. Jag fick ingen ångest när jag började. Kanske gäller det mer de som redan har ångest innan? 

Du kanske inte behöver ta atarax? Tar du dem i förebyggande syfte för att inte få ångest? Vänta i så fall och se om du verkligen behöver ta dem. Atarax blir man ju trött av så om de inte behövs, så blir du nog piggare utan.
    Jag har haft väldigt mycket ångest innan, inte så mycket panikångest, mer bara stark oro och svårt att kontrollera känslor och tankar liksom. Nu känner jag mig som sagt mer stabil.

Ataraxen tar jag mot ångesten, först "vid behov", men jag hade väldigt svårt att veta när jag egentligen hade behov av dem liksom, så ja, nu tar jag väl dem i förebyggande syfte.
    Läkaren sa att man bygger upp en tolerans mot tröttheten om man tar dem regelbundet, och det har jag känt av. Jag är inte alls lika trött nu som jag var för en vecka sedan.
  • Anonym (sertralin)
    Anonym (TS) skrev 2014-06-17 22:54:28 följande:
    Jag har haft väldigt mycket ångest innan, inte så mycket panikångest, mer bara stark oro och svårt att kontrollera känslor och tankar liksom. Nu känner jag mig som sagt mer stabil.

Ataraxen tar jag mot ångesten, först "vid behov", men jag hade väldigt svårt att veta när jag egentligen hade behov av dem liksom, så ja, nu tar jag väl dem i förebyggande syfte.
    Läkaren sa att man bygger upp en tolerans mot tröttheten om man tar dem regelbundet, och det har jag känt av. Jag är inte alls lika trött nu som jag var för en vecka sedan.
    Det är ju bra att du inte är lika trött nu, och känner dig mer stabil.  

Jag tar bara atarax vid behov och blir väldigt trött av den.

Folk kan reagera olika på samma medicin. För en del tar det kortare tid och för andra längre innan sertralin hjälper, och för en del hjälper den inte alls. Det är nog inte placeboeffekt som gör att du mår bättre utan sertralinet. Men du kan ju diskutera saken med läkaren som skrev ut medicinen. Kanske klarar du dig bara på atarax? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (sertralin) skrev 2014-06-17 23:17:03 följande:
    Det är ju bra att du inte är lika trött nu, och känner dig mer stabil.  

Jag tar bara atarax vid behov och blir väldigt trött av den.

Folk kan reagera olika på samma medicin. För en del tar det kortare tid och för andra längre innan sertralin hjälper, och för en del hjälper den inte alls. Det är nog inte placeboeffekt som gör att du mår bättre utan sertralinet. Men du kan ju diskutera saken med läkaren som skrev ut medicinen. Kanske klarar du dig bara på atarax? 
    Annars är en tanke att jag inte får några biverkningar av Sertralinet och att det är Ataraxen som gör mig stabil. Jag vill inte riktigt mixtra med det heller och hoppa över Ataraxen några dagar, vågar inte riktigt det. Samtidigt blir jag väldigt orolig över att jag mår bättre, vilket i mitt huvud betyder att jag kommer att vara tvungen att återgå till jobbet. Och det är jag inte på långa vägar redo för.

Sertralinet kommer läkaren nog inte vilja ta bort, snarare höja dosen eller byta ut. Då det är konstaterat att jag har en svår depression, med ganska allvarliga självmordstankar.
  • Anonym (sertralin)

Jag känner igen den där oron för att behöva gå tillbaka till jobb innan man känner att man klarar av det.  Förhoppningsvis har du en bra läkare som förstår att du behöver få vara fortsatt sjukskriven. 

• Anonym (Anna)

Jag hade exakt samma kombo av mediciner förut och hade inga biverkningar. Så det är väldigt individuellt hur det är.

• Älskade mor

Aldrig haft några biverkningar av sertralin. Lycka till!

• Anonym (TS)
    Anonym (sertralin) skrev 2014-06-18 00:16:34 följande:

Jag känner igen den där oron för att behöva gå tillbaka till jobb innan man känner att man klarar av det.  Förhoppningsvis har du en bra läkare som förstår att du behöver få vara fortsatt sjukskriven. 

Jag har en jättebra läkare, och ännu bättre psykolog, som faktiskt till och med lite pushar på att jag ska vara fortsatt sjukskriven. Men jag förstår ju själv att jag inte kommer att kunna vara heltidssjukskriven hur lång tid som helst. Kan inte låta bli att tänka på hur det blir i Augusti/september, är jag fortsatt sjukskriven då? Hur kommer det bli på jobbet? Hur ska jag klara av att göra 100% jobb på hälften/en fjärdedels tid (för det är så det kommer att bli). osv osv...
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-18 00:22:19 följande:

Jag hade exakt samma kombo av mediciner förut och hade inga biverkningar. Så det är väldigt individuellt hur det är.

Hade du tvivel på att du behövde dem? Att du inte fick några biverkningar pga att du typ egentligen inte hade för lite Serotonin i kroppen, eller mådde så dåligt som du trodde?
    Jag känner av en del kroppsliga biverkningar, som muntorrhet, huvudvärk och sådant, men psyket är egentligen detsamma. Förutom att jag inte har lika lätt till gråt då. Lite som att jag gått från att ha konstant ångest till att de kommer mer i vågor liksom..
Svar på tråden Har inga biverkningar av Sertralin.