• scrapparlotta

Löss..igen ????

För ca 4 veckor sen kom min ena dotter hem med löss. .bläää. Köpte lusmedel och luskam. Luskammade i massor och gjorde som det stod på förpackningen med medlet. Sen Luskammade jag dom (hittade en på storasyster med) i en vecka...hittade två på lilltjejen under den tiden. Efter en vecka så skulle man behandla dom igen med medlet. Sen luskammade jag dom en vecka till och hittade inga löss. Idag...en vecka efter fick jag för mig att luskamma dom igen. Och hittar på 15 på den lilla och två på den stora. Fan, blir tokig ju. Men fick jag inte bort dom andra helt eller har dom blivit smittade igen? Är det svårt att bli av med dom när man väl fått dom? Vilket medel har ni använt?

• Svar på tråden Löss..igen ????
  • NKmamma

Paranix lus-schampo är bra. Dödar lössen effektivt.
    Ett tips är att köpa Linicin prevent spray. Det fungerar väldigt bra.
    Nu är det 4:e omgången löss på dotterns förskola och hon har fått löss 2 gånger (hittat 2 löss båda gångerna.)
    Jag kollar igenom hennes hår varje dag och sprayar prevent i håret varje morgon + några dagar efter det att lappen på förskolan om att det går löss försvinner.

• Amanda84

Det kan vara samma eller så har det kommit nya eftersom andra föräldrar har slarvat. För att vara riktigt säker på att de är borta skall man kamma igenom håret varje dag i två-tre veckor.

• Erizajo

Min dotter fick löss om och om igen, jag blev galen!!! Hon gjorde slut på två hela flaskor medel och det är ju inte billigt! Men sen köpte vi ett annat märke och då försvann de! Många månader sen nu :)

• scrapparlotta
    NKmamma skrev 2014-06-18 01:41:03 följande:
    Paranix lus-schampo är bra. Dödar lössen effektivt.

Ett tips är att köpa Linicin prevent spray. Det fungerar väldigt bra.

Nu är det 4:e omgången löss på dotterns förskola och hon har fått löss 2 gånger (hittat 2 löss båda gångerna.)

Jag kollar igenom hennes hår varje dag och sprayar prevent i håret varje morgon + några dagar efter det att lappen på förskolan om att det går löss försvinner.

tror det är det medlet jag har...men vad är Linicin? Tar du det på barnen varje dag?

Nu tog jag ordentligt med lusmedlet igår...men hittade en idag ändå. Lever dom ett tag efter ändå? Eller när dör dom av medlet?

Blir tokig på detta...
  • scrapparlotta
    Erizajo skrev 2014-06-18 09:49:25 följande:
    Min dotter fick löss om och om igen, jag blev galen!!! Hon gjorde slut på två hela flaskor medel och det är ju inte billigt! Men sen köpte vi ett annat märke och då försvann de! Många månader sen nu :)

Vad hette det nya medlet?
  • NKmamma
    scrapparlotta skrev 2014-06-18 10:58:36 följande:

tror det är det medlet jag har...men vad är Linicin? Tar du det på barnen varje dag?

Nu tog jag ordentligt med lusmedlet igår...men hittade en idag ändå. Lever dom ett tag efter ändå? Eller när dör dom av medlet?

Blir tokig på detta...
    Linicin prevent är förebyggande spray som man har i håret varje dag (dottern har det när hon går till förskolan.)

Nej dom lever inte då. 

Ja jag blir också galen. Har gjort av med 3 flaskor prevent under hela vårterminen. Usch.
  • scrapparlotta
    NKmamma skrev 2014-06-18 13:01:30 följande:
    Linicin prevent är förebyggande spray som man har i håret varje dag (dottern har det när hon går till förskolan.)

Nej dom lever inte då. 

Ja jag blir också galen. Har gjort av med 3 flaskor prevent under hela vårterminen. Usch.

Men jag hittade en som levde idag...och då dränkte jag in dotterns hår med lusmedel igår kväll....Hur är det möjligt då?
  • godisrottan

Lössen dör av medlet, däremot så dör inte äggen. Så den du hittade idag kan vara ett ägg som kläckts under natten. Löss är verkligen jobbigt och det går lätt runt, runt om inte alla i skolan eller på dagis luskammar sig och sköter behandlingarna. Var envisa med kammningen så ska det nog försvinna snart! 

• NKmamma
    scrapparlotta skrev 2014-06-18 15:49:45 följande:

Men jag hittade en som levde idag...och då dränkte jag in dotterns hår med lusmedel igår kväll....Hur är det möjligt då?
    Ett ägg som kläckts under natten då. Det är bara att kamma, kamma och åter kamma varje dag. Och då ta bort dom som finns.
  • Heisan

Jag har använt luskam minst två ggr om dagen o så har de fått ha håren uppsatta eller flätat. Löss har gått runt o runt i klassen, men mina har bara fått det en gång. Jag kollar dem med luskam regelbundet. Har inte använt något medel.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • scrapparlotta

Har nu kört två behandlingar på dottern, men hittar fortfarande nån lus. En i går kväll och en i morse. Är det ägg som överlevt behandlingarna och som kläcks nu? Ska jag köra behandlingen en tredje gång eller bara fortsätta luskamma så länge det bara är nån enstaka? Blir hysterisk...

• Amanda84

Om det inte går över så tycker jag att du skall kontakta vårdcentralen. Det finns dessvärre löss som är resistenta mot det lusmedel som går att köpa receptfritt på apoteket.

• Maggie Puh

Vi körde Paranix sensitive. Engångsbehandling som kväver både löss & ägg. Inget kom tillbaka.

• 6 Små Älsklingar

Hedrin Once har vi använt, dödar både ägg och löss. Då har jag också behandlat hela familjen.

Sönerna håller jag riktigt korthåriga medan det är lite svårare med töserna såklart.

Svar på tråden Löss..igen ????