• Anonym (stjärna 78)

Trög mage - vad gör ni?

Jag har ibs i vanliga fall med trög mage, men nu har det blivit mycket värre! Magen står liksom stilla. Jättejobbigt, man känner sig hemskt uppblåst och "osnygg" milt sagt...

Det har ju bara fått någon månad....Hur blir det sen då...när tyngden ökar??

När kom er tröga mage och när gick den över?

Behöver tips på ALLA bra sätt att få fart på magen... Vad gör ni?

• Svar på tråden Trög mage - vad gör ni?
  • Nyfiken gul

drick mycket vatten!  extra viktigt som gravid. 

prova att ta bort mjölkprodukter helt o hållet en period, (mjölk, fil, ost, yougurt, grädde osv)   

dra ner på pasta och vitt mjöl

ät mycket grönsaker och frukt och fibrer  se till att magen får jobba ordentligt och drick drick drick och drick.  Vara ute och röra på sig hjälper magen också. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (psylliumfrön)

Blötlagda psylliumfrön! Direkt på morgonen när du går upp. Sätter fart på mage på ett "smörjande" sätt alltså du blir inte lös utan känns mer som ja att tarmen blir smörjd. Fröna finns bland andra frön i vanliga butiker.

• Limaliie

Oj ja, hade mycket problem med trög mage i början av graviditeten.

Provade massa olika, men i längden det som funkade varje gång var faktiskt laktulos, helt ofarligt för barnet och det verkar bara lokalt.

Men annars, prova:

*kiwi, päron

*messmör

*matolja, en matsked ungefär, funkade ibland på mig

*mycket katrinplommon

*kaffe

*psylliumfrön, funkade ibland men oftast inte (funkade alltid på mig som ogravid)

Finns säkert fler saker men kommer inte på just nu.

• Anonym (stjärna 78)

Tack jättebra tips!! 

Hur effektivt är kiwi?? Aldrig testat.... funkar det verkligen? Två om dagen på morgonen då eller?

Kaffe är toppen för trög mage men vågar ej dricka så mkt av det nu. Lactulos och physsillium har jag hemma, funkar ibland. Men kaffe är oslagbart.

• Funderingar01
    Anonym (stjärna 78) skrev 2014-06-19 14:32:58 följande:
    Tack jättebra tips!! 

Hur effektivt är kiwi?? Aldrig testat.... funkar det verkligen? Två om dagen på morgonen då eller?

Kaffe är toppen för trög mage men vågar ej dricka så mkt av det nu. Lactulos och physsillium har jag hemma, funkar ibland. Men kaffe är oslagbart.

För mig har det funkat bra iallafall som sagt . Jag vet inte om det är någon skillnad på hur och när man tar de, men jag har märkt skillnad dag två redan.
Svar på tråden Trög mage - vad gör ni?