Är det rasistiskt att kalla romer för zigenare?
Får man säga eller skriva zigenare eller betraktas det som rasistiskt?
Får man säga eller skriva zigenare eller betraktas det som rasistiskt?
Nej, det är inte "rasistiskt" i ursprunglig bemärkelse. Däremot är det nedsättande och därför låter man bli att säga så, eller?
Det är nedsättande och det kostar dig väl inget att säga rom istället?
Metapedia: "Ordet kan härledas till grekiskans atsinganos, som betyder ungefär ”de som inte vill ha kontakt med någon”."
I vetenskapen så finns det ett ord "ziganofobi" som betyder att man är rädd för zige..., eh, romer. Att det inte kallas "romofobi" är väl ändå ett tecken att "zigenare" inte skule vara nedsättande. Dom är ju det. Och stolta för det också.
Att sätta ett negativt värde på en folkgrupps namn är det nedsättande bara det. Som att kalla judar för hebreer (som man gör i vissa språk). Att kalla den samiska befolkningen för lappar, trots att dom bor i Lappland. Att kalla svarta för, eeh, n-ordet, trots att det finns ett helt land som kallas Nigeria.
Vi får inte kalla eskimåer eskimåer för det är nedvärderande. Vi ska kalla dom innuiter utan att veta att bland alla eskimåerna så finns det eskimåer som inte alls kallar sej för innuiter. Borde vi inte tänka till före innan vi ger nom ett kollektivt namn?
Vi kallar inte städare för städare längre, utan lokalhygienister, eller ekonomibiträden. Vi kallar inte funny-farm för dårhus, asyl, inte ens mentalsjukhus. Jag vet inte vad vi kallar det nuförtiden men helst vill man slippa att tala om det helt och hållet.
När det egentligen handlar om *hur* vi säger zigenare, inte att. Säger man jävla zigenare tillräckligt ofta så är det ju klart att det förlorar sin positiva klang. Det blir det också med tiden om vi säger jävla romer tillräckligt ofta. Bögar har återerövrat sitt epitet och är dessutom stolta för sin beskrivning. Så varför beröva zigenare sitt namn?
Jag respekterar en stolt zigenare, en zigenare som är stolt över sitt ursprung, som värderar sin historia och sitt språk. En som bär sitt arv med stolthet. Mycket hellre det än en förtryckt rom som förskrämd kilar runt och ser ut att inte vilja finnas.
Här i Finland (iaf var jag bor i Åbotrakten) pratar de själva om sig som zigenare och blir gärna kallade så. På finska är det mustalainen, direkt översatt skulle det bli typ svarting. De gillar däremot inte riktigt om man försöker vara "finare" och säga rom
Jag tycker "romer" är ett dumt ord.
För folk blandar ihop det med rumäner. Det låter för likt. Jag gjorde bort mig en gång och kallade en rumänsk kille för rom, det blev inte populärt. Många rumäner verkar inte gilla romer..han blev iaf helt sjukt förolämpad.
Rumäner är ju inte alls samma sak som romer (även det bor många romer i just Rumänien). Förvirrande!
Jag vet iofs inte vad de skulle kunna heta annars! Men som sagt eftersom både ordet ziganofobi och även ordet antiziganism finns kvar så kan det väl knappast anses direkt rasistiskt?
Hej alla är själv rom och 100 procent stolt över det oavsett vad ni andra som har fördomar om oss tycker.
Vill svara bara de som undrar varför vi ogillar benämningen "zigenare".
Hopas de flesta svenska ska inte ta illa upp det är inte meningen att förolämpa någon utan bara förklarar i samma nivån som ni ställde frågan.
En gång i tiden kallades ni för vikingar ingen aning om ni själva kom på det eller någon annan nation gav er detta benämning och det presenterade eran nationalitet, men jag tror inte att i dag i denna tid någon annan nation skulle kallar er för vikingar och använda det namnet i offentliga sammanhang som till exempel en VM så skulle det stå Argentina mot Vikingar 2-0 jag tro inter att ni skulle acceptera det, vist var era förfäder vikingar och ni är stolta idag men ni kom på det att benämningen Svenskar är mer rimligt att presentera eran nation än vikingar eftersom Svea spelar store roll typ tror jag, så ä r det med oss romer också vi blev döpta av grekerna med det benämning men vi har absolut ingenting med det ordet att göra det hör inte till våran historia och många av romerna kallar sig själva det för de inte har aning vad det betyder det så illa är det med de romerna att de inte har koll ens på vad de har för namn som representerar deras nationalitet ,och håller inte med de som säger att vi romer inte blandar oss med andra nationalitet vist finns det många romer som har gjort det ,men det är inte våran fel att många tycker skit om oss och vill inte acceptera oss ,det är inte upp till oss det är de starka fördomar som finns i samhället som håller oss för oss själva vist är vi romer men vi är inte dumma i huvudet ,även om samhället är så hård mot oss klarar vi oss ändå bra än de flesta tror våra barn är glada vi vuxna är en del av samhället och välfärden och försöker göra så bra vi kan , och snälla kom inte med enstaka individer hur duma de var mot er, idioter finns i varenda nationalitet ni råkade bara sto i vägen för de.
Nu ska jag blanda till en Kaffekask på NEGRITA ROM och titta på hockey mellen Dif oc frölunda INDIANS.
SKÅL
Ja, det är rasistiskt. Jag säger alltid till då jag hör någon säga det.
Det gick ett TV-program för ett tag sedan. En dokumentär. Den handlade om en kvinna som reste ner i Europa för att finna sina släktrötter. Nu minns jag inte om hon reste till Ungern eller Rumänien, men hon träffade på en poljke där och hon frågade honom vilket folk han tillhörde; och han svarade att han var zigenare. ... Det som är känsligt för vissa rör tydligen inte andra i ryggen... ... Med vänlig hälsning, Pentra