• Johannajohanna

Alkohol, midsommar och ungdomar

Nu är det snart dags för ännu en högtid som brukar sluta illa för många i ungdomens år. Jag själv var likadan när jag var tonåring, man var bara ute efter att bli ful och man hade ingen som helst koll på hur mycket man kunde dra i sig. Man känner inte sin kropp så väl än när man är 16 år. 

För två veckor sedan så hade min kusin skolavslutning, hon hade fått tag på vodka och rose som hon och hennes vänner drack. Det slutade med att hon kom hem till mig för att hon inte kunde gå någon annanstans, hon var så full och hon hade en sån extrem ångest. Alla hennes tonårskärleksproblem och andra hemska saker som har hänt i den lilla tjejens liv kom upp och blev för mycket för henne när hon hade druckit. Jag fick sitta med henne i flera timmar, en gång gick hon iväg till toaletten och jag hittade henne där med ett rakblad i handen. Jag blev arg, ledsen, rädd och besviken på hur mycket skit hon har fått stå ut med. 

Nu på midsommar så har hon lovat mig att inte dricka något, jag har tackat nej till mina midsommarfester som jag skulle gå på och stannar istället hemma med henne och har en trevlig dag och kväll med massor av god mat. 

Jag vill bara lyfta det till er som har ungdomar i er närhet nu när det är midsommarfirande, det kan sluta väldigt, väldigt illa. Se till att hålla koll på att de inte drar i sig något alls eller för mycket alkohol.

Det finns många äldre som försöker utnyttja det faktum att många tonårstjejer dricker. Och när man dricker i den åldern så känner man sig väldigt tuff och att man äger världen. 

Får mig att tänkte på den här låten: Mange Hellberg – Full när jag är tuff

Lyssna på den. 

• Svar på tråden Alkohol, midsommar och ungdomar
  • Anonym (tjejsing)

Jag som är tonåring kan verkligen känna igen mig i allt det du säger din kusin går igenom. Sen så är det tyvärr så att det är väldigt lätt för oss att få tag på alkohol. Vi har alla en iPhone med appar man kan prata med folk i och då och då så dyker det upp någon äldre som vill "prata" och de kan alltid köpa ut.. Hemskt nu när jag tänker på det såhär. Jag själv har inte gjort det men jag vet många andra tjejkompisar som har gjort saker som att skicka lättklädda bilder för att få alkohol..

Mange Hellbergs låt du länkade där sätter verkligen ord på hur många av oss känner när vi dricker. Hoppas att ni får en fin midsommar tillsammans! 

• Anonym (Hepp)

Jag började inte dricka något alls förrän jag var 25 och då var det vin någon enstaka gång per år. Jag tyckte inte att det var gott. Nu kan jag tycka att det är gott till mat men jag dricker ändå lite. Jag är inte van vid att dricka hemifrån eftersom mina föräldrar är nykterister.

• Anonym (Bror_J)

Så tragiskt att många har missbruks problem, men det finns hjälp att få bara man vill. Det har ju massa musiker också bevisat Benny Andersson, Mange Hellberg är ju några som lyckats. 

Svar på tråden Alkohol, midsommar och ungdomar