• Anonym (Inte kul)

Jag mår dåligt av att dejta och vara kär

Jag ska börja presentera mig själv. Jag är en kille på 25 år som har levt ett ganska fullsmockat liv. Jag är relativt social och träffar många människor i mitt jobb och i min vardag. Förutom det jag nu ska skriva om så har jag inga ”issues” och jag tycker själv att jag mår bra. Populäritetsmässigt så träffar jag tjejer som jag minst hånglar med kanske 8-10 gånger per år så jag är väl inte jätteful.

Jag får otroligt lätt känslor för tjejer och det skapar massor av problem för mig. Ett exempel är om jag träffar en tjej på krogen eller en fest och vi pratar i några timmar samt hånglar lite och byter kontaktuppgifter och börjar kommunicera. Snackar vi då i nån dag eller så och jag finner henne lite intressant så börjar det. Jag går konstant runt och väntar på svar, mitt fokus ligger på vad jag ska skriva, varför hon ej svarar etc mer än på t.ex. att utföra mitt jobb rätt. Ibland tappar jag delvis aptiten men inte alltid. Jag börjar direkt planera för hur jag ska ta det vidare och ser framför mig förhållanden och allt möjligt, detta skapar bara mer stress. Dessutom vill jag ju inte verka desperat för tjejen så även det är hela tiden i huvudet ”hur driva på utan att verka desperat”, ”tänk om jag klantar till det?”. Ett exempel är att tjejen skriver något t.ex. över Facebook eller sms och jag väntar några timmar med att svara för att liksom tona ned det hela lite. Sedan när tjejen tar flera timmar på sig att svara blir jag stressad.

Ännu värre blir det om jag har ett ONS, det har faktiskt gått så långt att jag helt slutat med tillfälligt sex. Jag får nämligen så mycket känslor att jag mår dåligt efteråt. Jag har nämligen bara sex med folk jag finner attraktiva och själva sexet utlöser då en känslovåg. Jag kan liksom inte bara ha sex med någon och sedan inget mer, för då kommer jag att vara kär i tjejen jag hade sex med i 7-10 dagar eller så innan jag kommit över henne (behövs inte ens att vi har kontakt efteråt) och under de dagarna mår jag dåligt.

För något år sedan började jag dejta en tjej ordentligt och vi sågs några gånger i veckan, hade sex etc. Under denna perioden mådde jag uruselt, jag var nämligen konstant orolig för att hon kanske inte var intresserad, för att det skulle gå åt helvete, kände ett behov av att alltid ha nästa träff planerad, undrade varför hon ibland inte hörde av sig (oftast av naturliga själv) etc. Jag kunde gå runt och kolla på klockan och tänka ”men nu har hon ju slutat för en halvtimme sedan, varför ringer hon/sms:ar hon inte?”. Detta i sin tur gav mig prestationsproblem i sängen, just för att jag var så orolig för att jag inte kunde tillfredställa henne. Så det var bara en ond spiral som enbart kunde brytas med alkohol (de gångerna vi hade sex efter krogen var det bra).

Som sagt så mår jag annars riktigt bra och känner mig inte ensam eller så i mitt singelliv. Så det är inte så att en potentiell tjej är det enda som kan göra mig lycklig och det är därför jag är desperat.

Vad tusan ska jag göra åt ovanstående? Att träffa tjejer ska vara trevligt, inte ångest! Är det någon (kille som tjej) som känner igen sig i ovanstående eller har några tips och råd?

• Svar på tråden Jag mår dåligt av att dejta och vara kär
  • Anonym (Kille)

Så olika det kan vara. Själv mår jag dåligt över att aldrig få dejter alls, än mindre få kärlek besvarad.

• Anonym (Lära känna)

Har du testat att lära känna någon lite djupare först och sedan påbörja en relation eller blir du fort kär?

• Anonym (Inte kul)

Nej jag blir fort kär, för mig blir det antingen så att jag träffar någon och vi blir liksom vänner direkt (då jag saknar intresse) eller så har jag intresse och då blir jag nästan kär direkt. Tror den avgörande skillnaden är om jag tänker "hon är intressant, kanske kan det bli något?" jämfört med "ok en tjej, inte attraherad men trevlig att prata med".

• Sansa Snark
    Anonym (Inte kul) skrev 2014-06-18 12:16:05 följande:
    Nej jag blir fort kär, för mig blir det antingen så att jag träffar någon och vi blir liksom vänner direkt (då jag saknar intresse) eller så har jag intresse och då blir jag nästan kär direkt. Tror den avgörande skillnaden är om jag tänker "hon är intressant, kanske kan det bli något?" jämfört med "ok en tjej, inte attraherad men trevlig att prata med".
    Hm, jag undrar om  det är i det här tänkandet problemet ligger. Du fokuserar för mycket på vad tjejerna tänker om dig istället för att dejta, ha kul, och se om hon fortfarande är intressant.
  • Anonym (Känslostorm)

Jag är tjej men jag agerar på PRECIS samma sätt som du beskriver. Jag försöker se det positiva i mitt beteende nämligen att när jag väl befinner mig i ett bra ömsesidigt kärleksfullt förhållande så lyckas jag upprätthålla kärlek, passion och känslor länge. Baksidan är att känslorna drar iväg alldeles för snabbt i ett tidigt skede, upptar hela ens tillvaro, jag börjar planera och fantisera mm. Det som hjälpt mig är att när jag befinner mig i en situation jag inte kan kontrollera tex en datingfas så stoppar jag mig själv så fort jag börjar tänka på den andra personen. Jag bryter mitt tankemönster på en gång genom att tänka på något helt annat. Ibland måste jag kombinera det med att göra något annat samtidigt tex uppsluka mig i jobbet, titta på tv, läsa en bok, träna eller liknande. Men jag måste vara disciplinerad, inget tänkande! Efter ett tag så kommer tankarna allt mer sällan och man har mer och mer kontroll varje gång de poppar upp. I kombination har jag faktiskt ibland även gjort listor på allt negativt jag kan komma på med personen och vårt ev framtida förhållande OM vi skulle bli tillsammans så att jag får en lite mer nyanserad bild. Jag tänker också tankar som att den här jobbiga tiden är snart förbi och ersätts av något annat om några dagar-veckor. Bara en kort tid i mitt liv. Så mitt råd är sluta inte dejta utan lev livet och försök njuta av det, se det komiska i det hela istället :) Lycka till.

• Anonym (HSP)

Är du en HS-person? Låter lite som det, dels känslostormarna men också att du verkar analysera och fundera mycket. Googla på HSP så kan du läsa mer.

• Anonym (Inte kul)
    Anonym (HSP) skrev 2014-06-18 14:20:46 följande:
    Är du en HS-person? Låter lite som det, dels känslostormarna men också att du verkar analysera och fundera mycket. Googla på HSP så kan du läsa mer.

Intressant!

Som svar på din fråga, ja och nej. Jag är väldigt analytisk och har alltid varit. Jag jobbar med just analys och har studerat till finansanalytiker på universitetet. Jag är även analytisk i privatlivet i alla stadier typ. Dvs även när jag är vrålpackad (vilket inte händer så ofta) kan jag ändå tänka tex att ”hånglar jag med henne blir det nog olustigt imorgon” trots att båda egentligen vill, därför låter jag bli.

Däremot så är jag annars inte speciellt känslosam. Jag gråter typ aldrig, bryr mig (tyvärr) sällan om andras missöden så länge jag inte känner de och har inga problem att spela i den gråa zonen sålänge ingen jag känner drabbas (ex skatteplanera, köpa aktier i företag som kanske inte är så himla etiskt korrekta) etc.

Jag är även väldigt social både nykter och onykter och pratar gärna och ofta med främlingar till exempel.

• Anonym (Inte kul)
    Anonym (Känslostorm) skrev 2014-06-18 12:44:04 följande:
    Jag är tjej men jag agerar på PRECIS samma sätt som du beskriver. Jag försöker se det positiva i mitt beteende nämligen att när jag väl befinner mig i ett bra ömsesidigt kärleksfullt förhållande så lyckas jag upprätthålla kärlek, passion och känslor länge. Baksidan är att känslorna drar iväg alldeles för snabbt i ett tidigt skede, upptar hela ens tillvaro, jag börjar planera och fantisera mm. Det som hjälpt mig är att när jag befinner mig i en situation jag inte kan kontrollera tex en datingfas så stoppar jag mig själv så fort jag börjar tänka på den andra personen. Jag bryter mitt tankemönster på en gång genom att tänka på något helt annat. Ibland måste jag kombinera det med att göra något annat samtidigt tex uppsluka mig i jobbet, titta på tv, läsa en bok, träna eller liknande. Men jag måste vara disciplinerad, inget tänkande! Efter ett tag så kommer tankarna allt mer sällan och man har mer och mer kontroll varje gång de poppar upp. I kombination har jag faktiskt ibland även gjort listor på allt negativt jag kan komma på med personen och vårt ev framtida förhållande OM vi skulle bli tillsammans så att jag får en lite mer nyanserad bild. Jag tänker också tankar som att den här jobbiga tiden är snart förbi och ersätts av något annat om några dagar-veckor. Bara en kort tid i mitt liv. Så mitt råd är sluta inte dejta utan lev livet och försök njuta av det, se det komiska i det hela istället :) Lycka till.
    Tack för ett riktigt bra svar! Låter faktiskt precis som jag och skönt att läsa hur du har tacklat det.
    Sansa Snark skrev 2014-06-18 12:27:31 följande:
    Hm, jag undrar om  det är i det här tänkandet problemet ligger. Du fokuserar för mycket på vad tjejerna tänker om dig istället för att dejta, ha kul, och se om hon fortfarande är intressant.
    Ja det ligger absolut väldigt mycket i det.

• Anonym (HSP)
    Anonym (Inte kul) skrev 2014-06-18 14:39:03 följande:

Intressant!

Som svar på din fråga, ja och nej. Jag är väldigt analytisk och har alltid varit. Jag jobbar med just analys och har studerat till finansanalytiker på universitetet. Jag är även analytisk i privatlivet i alla stadier typ. Dvs även när jag är vrålpackad (vilket inte händer så ofta) kan jag ändå tänka tex att hånglar jag med henne blir det nog olustigt imorgon trots att båda egentligen vill, därför låter jag bli.

Däremot så är jag annars inte speciellt känslosam. Jag gråter typ aldrig, bryr mig (tyvärr) sällan om andras missöden så länge jag inte känner de och har inga problem att spela i den gråa zonen sålänge ingen jag känner drabbas (ex skatteplanera, köpa aktier i företag som kanske inte är så himla etiskt korrekta) etc.

Jag är även väldigt social både nykter och onykter och pratar gärna och ofta med främlingar till exempel.

Finns även extroverta HSPare.  Man behöver inte vara speciellt känslosam, det handlar inte om det. Googla och gör självtest.
  • Anonym (Inte kul)
    Anonym (HSP) skrev 2014-06-18 14:42:28 följande:
    Finns även extroverta HSPare.  Man behöver inte vara speciellt känslosam, det handlar inte om det. Googla och gör självtest.
    Jag spenderade kvällen igår med att läsa på och göra självtester och jag faller inte riktigt in på HSP faktiskt. Vissa drag ja men i det stora så gör jag inte det.

• Danski

Fan jag är precis likadan. Ska träffa tjejen ikväll och allt jag gör är att går runt och inbillar mig att det kommer gå åt helvete och att hon inte är intresserad. Fattar inte varför jag inte bara kan leva mitt liv som vanligt och njuta. Det är nästan så grovt att jag önskar jag inte hade börjat träffa denna tjej. Gör allt för att inte tänka på det men är så fruktansvärt svårt.

• Schnaa

Det är ju ett gissel det där då i alla fall jag blir vettskrämd av passionerade män utan kontroll. (på passionen) Mycket otrevlig spiral för den med alla känslorna, som du skriver.

Om du mår riktigt bra i övrigt men kommer av dig så fort en tjej kliver in, tycker jag det verkar vettigt att skippa tjejer ett tag. Fortsätta må bra med det du gör.

Kanske kan du så småningom hitta en lika passionerad tjej, där ni kör med öppna kort att det är så ni fungerar? Om du lär dig att stanna i det du känner, betrakta känslorna utifrån som om det vore moln på himlen, så kan du skapa dig ett handlingsutrymme där du kan välja att göra något väldigt konstruktivt för dig och relationen istället. Din passion kan leda till ett fantastiskt liv om den används rätt. Man kan ju låta passionen explodera stötvis, och så kan man dryga ut den på lagom nivå och njuta av den mest hela tiden. Flummig förklarat så här, visst, men det funkar.

Sammanfattning. Jag tycker du ska ha is i magen, hav förtröstan, leva ditt trivsamma liv som det är nu och så småningom försöka göra det bästa av den du är, där ovanstående är en hint om hur du kan göra.

It takes a fool to remain sane
Svar på tråden Jag mår dåligt av att dejta och vara kär