• Anonym (Mamma)

Vill ha hund, han vägrar

När vi fick vår äldsta för fem år sen blev vi tvungna att omplacera min hund, (han fick jag när jag bodde hemma, så han följde med "på köpet" för sambon).
    Sambon lovade att vi skulle skaffa hund igen om några år när barnen är lite större.
    Nu är äldsta som sagt fem och minsta fyller snart tre. Båda vill också ha hund och jag försöker ta upp det med sambon, men han tvärvägrar och säger att barnen inte har något att säga om saken så deras åsikter betyder inget i frågan när jag skämtade lite om att vi faktiskt är tre mot en.
    Blir så ledsen, jag tror aldrig han kommer ändra sig. Han säger att hund inte hör hemma i lägenhet och hus vill han inte ha..
    Någon annan som varit i liknande sits och lyckats få ett ja? Om så, hur? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Vill ha hund, han vägrar
  • TanganyikaIka

Jag frågade bara varför hans nej var viktigare än mitt ja? För vem har rätt att bara bestämma kategoriskt över vad man ska få uppleva i sina liv? 
    Han gav med sig då och jag har min lilla hund sedan 7 år tillbaka. 

• Fia 28

Varför är det ok att tvinga på någon en hund som denne inte vill ha?

• tundra

Håller med din sambo.
    Tycker inte ni ska hund om ni behandlar dem som något slit och släng och omplacerar dem när det passar er.

Att barnen är på din sida betyder noll och inget. Det är ni vuxna som bär 100 procent av ansvaret. Ni är dem som måste vara överens om att anpassa hela er vardag efter en ny familjemedlem.

• Anonym (Mamma)
    tundra skrev 2014-06-18 11:35:40 följande:

Håller med din sambo.
    Tycker inte ni ska hund om ni behandlar dem som något slit och släng och omplacerar dem när det passar er.

Att barnen är på din sida betyder noll och inget. Det är ni vuxna som bär 100 procent av ansvaret. Ni är dem som måste vara överens om att anpassa hela er vardag efter en ny familjemedlem.

Slit och släng!? Hunden hade varit min bästa vän sen jag var 13 år gammal, han klarade inte av att det blev så högljutt och att barnet kastade saker omkring sig. Det var jättesvårt för mig att släppa honom, men det var för hans skull, han mådde inte bra och var så stressad hela tiden.
    Han fick ett jättebra hem med flera hundkompisar.
  • Anonym (Mamma)
    Fia 28 skrev 2014-06-18 11:33:50 följande:

Varför är det ok att tvinga på någon en hund som denne inte vill ha?

Handlar inte om att tvinga, utan försöka få honom att se det från någon annans perspektiv än hans eget. Hans enda argument är att hund inte hör hemma i lägenhet.
  • sextiotalist

Jag tycker att det är för tidigt att överhuvudtaget diskutera hund när era barn är så små. Det är en viss skillnad om ni båda hade varit lika intresserade av hund.

Vänta tills barnen är så stora att de kan vara delaktiga i skötseln av hunden och att de är så förståndiga att de kan umgås med en hund utan att någon vuxen är med hela tiden.

• sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-18 11:49:04 följande:
    Handlar inte om att tvinga, utan försöka få honom att se det från någon annans perspektiv än hans eget. Hans enda argument är att hund inte hör hemma i lägenhet.
    I viss mån kan jag hålla med honom. två små barn, lägenhet och en vuxen som inte är intresserad av att ha hund, känns inte som rätt beslut.

• cirkusmusen
    sextiotalist skrev 2014-06-18 11:54:06 följande:
    Jag tycker att det är för tidigt att överhuvudtaget diskutera hund när era barn är så små. Det är en viss skillnad om ni båda hade varit lika intresserade av hund.

Vänta tills barnen är så stora att de kan vara delaktiga i skötseln av hunden och att de är så förståndiga att de kan umgås med en hund utan att någon vuxen är med hela tiden.
  • Anonym (Mamma)

I ts frågar jag om råd från andra som varit i samma sits, inte vad ni anser om att skaffa hund när man har småbarn.

• sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-18 11:59:40 följande:
    I ts frågar jag om råd från andra som varit i samma sits, inte vad ni anser om att skaffa hund när man har småbarn.

Mitt råd är att inte skaffa hund, att det är ett dumt val att skaffa hund, när man har så små barn och båda vuxna inte är intresserade. Mitt råd är att inte övertala mannen, utan avvakta
Svar på tråden Vill ha hund, han vägrar